2008-08-27, 15:36
Medlem
Jag tnker kpa ny dator, Jag ser att det finns bde 32 & 64bits Vista.
Vad ska man ha? Vad r skillnaden?
Jag har skt p forumet men inte hittat ngot svar.
Citera
2008-08-27, 15:39
Medlem
werss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsol
Jag tnker kpa ny dator, Jag ser att det finns bde 32 & 64bits Vista.
Vad ska man ha? Vad r skillnaden?
Jag har skt p forumet men inte hittat ngot svar.

Kper du en dator med 64-bitars processor s skall du frslagsviss ha 64-bitars std i ditt OS, du kan kra 32-bitars vista p en 64-bitars CPU men inte tvrtom.
Citera
2008-08-27, 15:44
Medlem
Jag ska kpa Intel Core 2 Duo E8500. Det str Intel 64 Technology om den processorn. S det ska vl det funka? Har det ngonting med hur mycket minne man kan anvnda sig av?
Citera
2008-08-27, 15:54
Medlem
Titus pollos avatar
Med 64 fr du en lite skrare dator pga att den r programmerad annorlunda. Den blir ven snabbare.
Om du har 4GB RAM minne s kan du anvnda allt. I 32 r det fysiskt omjligt att anvnda mer n runt 3GB.
64 drar lite mer minne, men andra sidan kastar ju handlar minnen p en nr man gr p gatan nufrtiden s det r inget problem.

Eftersom vi befinner oss p internet s kommer du att se inlgg som sger att det finns inte drivrutiner fr ditten och datten (fr drivrutiner mste vara 64bit, annars r det som ingen mening med 64bit) och att det finns f sk systemprogram fr 64, och det r fr att tillverkarna av dessa har blivit tagna p sngen ver det pltsliga intresset fr 64bit. Men drivrutinerna och program omskrivna fr 64bit rasar in varje dag.

98% av 32bitarsprogrammen funkar ypperligt i 64bts milj. Det r endast program som krver egna drivrutiner (senfrdiga antivirus, brandvggar HIPS och andra skerhetsprogram) och dr tillverkarna inte brytt sig om att skriva ngra uppdaterade drivisar. S har du nn seg antivirustillverkares AV s r det bara o skippa den och kra t.ex. avast (gratis) till de fr tummen ur rven.

Sjlv har jag krt 64 i ett par mnader nu. Hade inga som helst problem att hitta 64bits drivrutiner till all min hrdvara och d har jag t.ex. ett relaivt oknt ntverkskort. (ta ner drivrutinerna fr t.ex ntverkskort innan du installerar 64 fr annars blir det lite jobbigt.) Alla program funkar som de ska. Jag har inte spelat nt annat n WoW s jag har ingen koll p andra spel men ser ingen anledning till varfr de inte skulle funka (de anvnder ju normalt sett inga drivrutiner) 32bitars kan ju som sagt kras i en egen milj och nej, de blir inte sligare. Snarare tvrtom.
Citera
2008-08-27, 15:56
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Jag ska kpa Intel Core 2 Duo E8500. Det str Intel 64 Technology om den processorn. S det ska vl det funka? Har det ngonting med hur mycket minne man kan anvnda sig av?

Vill minnas att det r 128GB 64:an kan anvnda, vill du anvnda mer s fr du anvnda Windows 2008 server som jag frstt kan anvnda ljligt mycket RAM minne.
Citera
2008-08-27, 15:57
Medlem
Det r allts bttre att g p 64bit? Jag har tnkt kpa 4gb minne s det borde vl duga till ett 64bits Vista?
Senast redigerad av imsol 2008-08-27 kl. 16:10.
Citera
2008-08-27, 16:42
Bannlyst
Citat:
Det r allts bttre att g p 64bit? Jag har tnkt kpa 4gb minne s det borde vl duga till ett 64bits Vista?

Ja, definitivt, svida du inte ska gra vldigt avancerad video- och bildredigering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in