2008-08-27, 15:36
Medlem
Jag tänker köpa ny dator, Jag ser att det finns både 32 & 64bits Vista.
Vad ska man ha? Vad är skillnaden?
Jag har sökt på forumet men inte hittat något svar.
Citera
2008-08-27, 15:39
Medlem
werss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsol
Jag tänker köpa ny dator, Jag ser att det finns både 32 & 64bits Vista.
Vad ska man ha? Vad är skillnaden?
Jag har sökt på forumet men inte hittat något svar.

Käper du en dator med 64-bitars processor så skall du förslagsviss ha 64-bitars stöd i ditt OS, du kan köra 32-bitars vista på en 64-bitars CPU men inte tvärtom.
Citera
2008-08-27, 15:44
Medlem
Jag ska köpa Intel Core 2 Duo E8500. Det står Intel 64 Technology om den processorn. Så det ska väl det funka? Har det någonting med hur mycket minne man kan använda sig av?
Citera
2008-08-27, 15:54
Medlem
Titus pollos avatar
Med 64 får du en lite säkrare dator pga att den är programmerad annorlunda. Den blir även snabbare.
Om du har 4GB RAM minne så kan du använda allt. I 32 är det fysiskt omöjligt att använda mer än runt 3GB.
64 drar lite mer minne, men å andra sidan kastar ju handlar minnen på en när man går på gatan nuförtiden så det är inget problem.

Eftersom vi befinner oss på internet så kommer du att se inlägg som säger att det finns inte drivrutiner för ditten och datten (för drivrutiner måste vara 64bit, annars är det som ingen mening med 64bit) och att det finns få sk systemprogram för 64, och det är för att tillverkarna av dessa har blivit tagna på sängen över det plötsliga intresset för 64bit. Men drivrutinerna och program omskrivna för 64bit rasar in varje dag.

98% av 32bitarsprogrammen funkar ypperligt i 64bts miljö. Det är endast program som kräver egna drivrutiner (senfärdiga antivirus, brandväggar HIPS och andra säkerhetsprogram) och där tillverkarna inte brytt sig om att skriva några uppdaterade drivisar. Så har du nån seg antivirustillverkares AV så är det bara o skippa den och köra t.ex. avast (gratis) till de får tummen ur röven.

Själv har jag kört 64 i ett par månader nu. Hade inga som helst problem att hitta 64bits drivrutiner till all min hårdvara och då har jag t.ex. ett relaivt okänt nätverkskort. (ta ner drivrutinerna för t.ex nätverkskort innan du installerar 64 för annars blir det lite jobbigt.) Alla program funkar som de ska. Jag har inte spelat nåt annat än WoW så jag har ingen koll på andra spel men ser ingen anledning till varför de inte skulle funka (de använder ju normalt sett inga drivrutiner) 32bitars kan ju som sagt kras i en egen miljö och nej, de blir inte söligare. Snarare tvärtom.
Citera
2008-08-27, 15:56
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Jag ska köpa Intel Core 2 Duo E8500. Det står Intel 64 Technology om den processorn. Så det ska väl det funka? Har det någonting med hur mycket minne man kan använda sig av?

Vill minnas att det är 128GB 64:an kan använda, vill du använda mer så får du använda Windows 2008 server som jag förståt kan använda löjligt mycket RAM minne.
Citera
2008-08-27, 15:57
Medlem
Det är alltså bättre att gå på 64bit? Jag har tänkt köpa 4gb minne så det borde väl duga till ett 64bits Vista?
Senast redigerad av imsol 2008-08-27 kl. 16:10.
Citera
2008-08-27, 16:42
Bannlyst
Citat:
Det är alltså bättre att gå på 64bit? Jag har tänkt köpa 4gb minne så det borde väl duga till ett 64bits Vista?

Ja, definitivt, såvida du inte ska göra väldigt avancerad video- och bildredigering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in