2008-08-27, 14:49
Medlem
MrManns avatar
För några dagar sedan märkte jag att min lampa jag har bredvid sängen alltid går igång efter fem hela intryck av strömknappen. Det är alltså en strömbrytare man trycker in och sedan ska lampan gå igång inte en strömbrytare som har två lägen.

Om jag trycker in knappen fyra gånger och sedan väntar några timmar går den igång vid första trycket. Om jag trycker tre gånger och sedan lämnar den på två och så vidare.

Man kan ju tänka sig att första trycket räknas som en påslagning av lampan, andra som en avstängning, tredje påslagning, fjärde avslagning och femte en påslagningen. Alltså tänds den vid det tredje försöket och fem tryck.

Har någon av er en förklaring till varför den beteer sig på detta viset?
Citera
2008-08-27, 15:10
Medlem
evolutes avatar
Undersök först om det är helt sant genom att variera kraften med vilken du trycker, hastigheten, frekvensen osv. En av/på-switch är ju inte så värst komplicerad så det är svårt att se hur ett fel kan få fem knapptryckningar att krävas.
Citera
2008-08-27, 15:29
Medlem
MrManns avatar
Jo har testat att trycka in knappen och hålla den nere någon sekund för att sedan släppa upp den. Det krävdes ändå fem tryckningar, har försökt variera hur snabbt och hårt jag trycker.

Har dock inte kollat om den far tillbaka till olika avstånd efter intrycken, t.ex. ett avstånd för på och ett för av. Ska kontrollera det senare ikväll!
Citera
2008-08-27, 15:36
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMann
Jo har testat att trycka in knappen och hålla den nere någon sekund för att sedan släppa upp den. Det krävdes ändå fem tryckningar, har försökt variera hur snabbt och hårt jag trycker.

Har dock inte kollat om den far tillbaka till olika avstånd efter intrycken, t.ex. ett avstånd för på och ett för av. Ska kontrollera det senare ikväll!

Jag tänkte på det där med avstånden men man tycker att det borde gå att påverka genom att trycka hårt och länge.
Citera
2008-08-27, 15:54
Medlem
Mekanisks avatar
Du kan ju låta någon/några som inte vet om det där med fem tryck att försöka tända den. Tänds den då var femte fortfarande skulle jag bli bra förvånad.

Jag föreslår att du öppnar knappen och skrapar/slipar kontaktytorna lite.
Citera
2008-08-27, 16:01
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det rör sig väl helt enkelt om en flerpolig brytare med fem poler, där bara en pol utnyttjas. Det finns liknande brytare i varenda takfläkt. (dra fyra gånger för tre olika hastigheter plus stillastående)

Varför TS har en sådan vid sin säng är en annan fråga.
Citera
2008-08-27, 16:27
Medlem
wääuus avatar
Förr fanns det glödlampor med flera poler och glödtrådar, lite av en dåtidens dimmer.
Vi har iallafall en gammal lamparmatur som man måste dra i snöret två ggr för att lampan ska tändas

Edit: hittade en bild http://www.freepatentsonline.com/6583540-0-large.jpg
Senast redigerad av wääuu 2008-08-27 kl. 16:29.
Citera
2008-08-27, 16:34
Medlem
MrManns avatar
Lampan är väldigt gammal har fått den när jag flyttade av min mor som hade den när hon var student. Alltså 70 talet.

Har faktiskt inte hört men jag antar att det inte alltid har krävts fem tryckningar.

Kan det alltså handla om gammal design som har blivit nött?
Citera
2008-08-27, 16:38
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det kan handla om en äldre läslampa som haft flera armar (lampor) och man har designat om den för att den bättre skulle passa modet. Inte ovanligt. Och dessa gamla lampor kunde man ofta välja om en eller flera glödlampor skulle lysa samtidigt.
Citera
2008-08-27, 16:45
Medlem
MrManns avatar
Kanske.

Lampan består av ett långt metallrör som är fast vid en fot. Alltså står lampan på golvet. Sedan är själva kåpan(?) för glödlampan fäst runt metallröret så man kan ändra den i höjdled.

Möjligtvis var det kanske fler armar på detta metallrör innan eller att de som tillverkade lampan bara böt modell men inte ändrade brytaren?
Citera
2008-08-27, 16:47
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMann
Kanske.

Lampan består av ett långt metallrör som är fast vid en fot. Alltså står lampan på golvet. Sedan är själva kåpan(?) för glödlampan fäst runt metallröret så man kan ändra den i höjdled.

Möjligtvis var det kanske fler armar på detta metallrör innan eller att de som tillverkade lampan bara böt modell men inte ändrade brytaren?

Högst troligt hittade de ingen brytare som passade i fästet.
Citera
2008-08-27, 16:53
Medlem
ti4s avatar
Jag har stött på exakt samma fenomen för några år sedan, men tyvärr har jag inte tillgång till den längre. Kommer dock ihåg att det är precis som TS beskriver. Var för övrigt också en gammal lampa. Tror verkligen inte det är en ombyggd lampa heller. Den var inte heller så från början tror jag (vilket borde vara självklart). Kommer ihåg att det störde min unga hjärna något enormt så väldigt tacksam för en utförlig förklaring...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in