2008-08-26, 22:25
Medlem
blackboxens avatar
shenare allt gött folk

jag hade en fråga angående "windows Task Manager" det borde ni väl veta vad det är "Ctrl + Alt,del". och då kan man välja "processes" då kommer det upp en massa olika program och skit som datorn använder, men frågan är hur kan man veta om det är ett spionprogram/trojan som sitter och kikar? om man kollar på min just nu t.e.x. då har jag "firefox.exe" "alg.exe" "taskmgr.exe" och "5* svchost.exe" känns lite onödigt att ha 5 svchost tycker jag, men det kan ju inte jag veta så min fråga är hur kan jag veta vad det är och vad dom används till?

tacksam för svar.
Citera
2008-08-26, 22:27
Medlem
Tycker frågan skulle passa bättre i windows forumet
Citera
2008-08-26, 22:28
Medlem
Jocke11s avatar
Sök på filen på google exempel alg.exe

http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/alg/
Citera
2008-08-26, 22:31
Medlem
Varför är det så svårt för vissa människor att använda google
Citera
2008-08-26, 22:34
Medlem
Titus pollos avatar
svchost är kontainers som innehåller olika tjänster De är inte onödiga ur operativsystemets perspektiv.
Vill du minska antalet svchost i taskmanagern så får du stänga ner tjänster i tjänstehanteraren. Fast du bör ju vet vilka tjänster du inte behöver.

Vill du veta vad varje process gör så kan du googla på dem.
Ett annat tips är att ta ner processexplorer så listas sökvägarna till varje process och då kan man med slutledningsförmågan räkna ut till vilka program (som man har igång) de tillhör. Med processexplorer kan du även se vilka tjänster som finns i varje svchost.
Citera
2008-08-26, 22:35
Medlem
blackboxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Varför är det så svårt för vissa människor att använda google

tänkte mer att alla skulle kunna kolla och få förslag på hur dom kan kolla upp sina saker på sin dator, alltså sånna som inte har ett dugg koll eller dom som helt enklet vill lära sig något som till exempel jag
och vissa kanske inte tänkter på att dom kan kolla upp sådana saker som t.e.x WTM
Citera
2008-08-26, 22:36
Medlem
blackboxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
svchost är kontainers som innehåller olika tjänster De är inte onödiga ur operativsystemets perspektiv.
Vill du minska antalet svchost i taskmanagern så får du stänga ner tjänster i tjänstehanteraren. Fast du bör ju vet vilka tjänster du inte behöver.

Vill du veta vad varje process gör så kan du googla på dem.
Ett annat tips är att ta ner processexplorer så listas sökvägarna till varje process och då kan man med slutledningsförmågan räkna ut till vilka program (som man har igång) de tillhör. Med processexplorer kan du även se vilka tjänster som finns i varje svchost.

okej tacksam för svar
Citera
2008-08-27, 08:31
Medlem
DaVajjs avatar
IT-Säkerhet -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto