Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-26, 20:50
Medlem
supreme100s avatar
Hej!

Nån som kan hjälpa mig med hur man enklast skapar en "bootdisk" på en cd-skiva istället för på floppy?

Har en dator där XP hänger sig undertiden det laddar, går ej heller att komma in i felsäkert läge. Så jag skulle vilja ha en cd som ger mig DOS så att jag kan kopiera över filerna till en extern HD, eftersom jag inte har ngn floppydrive.

Provade i återställningskonsollen på XP-skivan, där funkar dock inte XCOPY, alltså skulle jag bli tvungen att flytta varje enskild fil för sig...

VÄLDIGT TACKSAM FÖR HJÄLP!
Citera
2008-08-26, 21:25
Medlem
TomBakers avatar
Varför installerar du bara inte om Windows?
Citera
2008-08-26, 21:34
Medlem
gadzooxs avatar
Hiren's BootCD
BartPE
Ubuntu LiveCD
Knoppix LiveCD

Välj det som passar, med en linux livecd (de två sista länkarna) lär du få ut grejerna från disken utan problem. Hiren's bootcd har jag inte testat men listan över inkluderade verktyg är ju rätt kaxig

Men om du ändå ska blåsa burken efter att du fått ut filerna, kanske du borde testa att göra en repair från xp-skivan först.... Den nollar väl visserligen registret och massa annat tjafs, så det är väl inte önskvärt att reparera från skiva i vanliga fall. Men det kan vara ett sätt att få igång burken så du iaf kan få ut filerna innan du blåser den.
Citera
2008-08-26, 21:37
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Hiren's BootCD
BartPE
Ubuntu LiveCD
Knoppix LiveCD

Välj det som passar, med en linux livecd (de två sista länkarna) lär du få ut grejerna från disken utan problem. Hiren's bootcd har jag inte testat men listan över inkluderade verktyg är ju rätt kaxig

Men om du ändå ska blåsa burken efter att du fått ut filerna, kanske du borde testa att göra en repair från xp-skivan först.... Den nollar väl visserligen registret och massa annat tjafs, så det är väl inte önskvärt att reparera från skiva i vanliga fall. Men det kan vara ett sätt att få igång burken så du iaf kan få ut filerna innan du blåser den.

Tack! Kör med bartpe nu.
Verkligen tack, detta är fan det bästa forumet som finns!

tråden kan låsas!
Citera
2008-08-26, 22:31
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Hiren's BootCD
BartPE
Ubuntu LiveCD
Knoppix LiveCD

Gillar man bartPE kommer man förmodligen att älsa UBCD4Win den är baserad på bartPE och innhehåller diverse underbara verktyg såsom TestDisk, Prime95, Memtest86+ för att nämna några godsaker
Citera
2008-08-26, 22:38
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Gillar man bartPE kommer man förmodligen att älsa UBCD4Win den är baserad på bartPE och innhehåller diverse underbara verktyg såsom TestDisk, Prime95, Memtest86+ för att nämna några godsaker
Ballt, tack för tipset. Inte för att man behöver dylika skivor särskilt ofta, men när man väl står där och svettas så är de bra att ha. Dumt att försätta sig i sådana situationer iofs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in