2008-08-26, 19:04
Medlem
Hej!

Jag flyttar utomlands nästa vecka och hade idag tid hos RFSU för att testa mig för könssjukdomar.

Men jag fick gå hem utan att få göra testet då barnmorskan inte tänkte testa mig då jag flyttar utomlands om en vecka, dvs OM jag skulle "ha något så måste vi behandla dig samt ha dig på plats här"

Men det kan jag ju göra från mitt nya land aswell?

Jag ville bara försäkra mig om att jag är helt ren men nu måste jag istället behöva vänta MINST en månad till på att få reda på om jag är det (få personnr osv i nya landet) det är ju helt sjukt?

Får de verkligen neka mig att testa mig bara sådär?
Citera
2008-08-26, 19:13
Medlem
stilltons avatar
det där låter ju väldigt bakvänt.. om du har en sjukdom så måste dom kunna behandla.. men enligt den logiken är du altså inte sjuk förren du har gjort ett test som bevisar att du är sjuk?
Citera
2008-08-26, 20:07
Medlem
BasinCity_Mias avatar
Får mottagningar överhuvudtaget neka någon att testa sig för sjukdomar?

Kan tänka mig att de nekar hypokondriker som kommer dit fyra gånger i veckan, men vanliga patienter?

Det låter väldigt konstigt. Kräv att få tala med en läkare istället för en barnmorska.
Citera
2008-08-26, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BasinCity_Mia
Det låter väldigt konstigt. Kräv att få tala med en läkare istället för en barnmorska.

håller med, alla i sverige har rätt till sjukvård eller medicinska undersökningar
Citera
2008-08-26, 22:00
Medlem
Grejen var väl att du gick till rfsu. Testa med vårdcentralen istället.
Citera
2008-08-26, 22:23
Medlem
Realizts avatar
Vård får väl inte ges om den inte är "medicinskt motiverad". Om behandning är omöjlig, så kan jag tänka mig att undersökningen inte är motiverad.

Gör ett experiment:
Gå till din vårdcentral (eller ring) och säg att du vill ta reda på vilken blodgrupp du har! De kommer att vägra dig. Ring en privat läkare med samma fråga! De kommer också att neka dig, och avslöja att det vore OLAGLIGT för dem att göra en sån undersökning!

Vidare så nekas man väl också en årlig hälsokontroll av skattefineansierad vårdapparat. De 30 000 kr om året som den svenske medellöntagaren betalar till landstingen, får han/hon nästan ingenting tillbaka utav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in