Citat:
Ursprungligen postat av Eple
Betvivlar starkt att Flashback kan hålla i rätten då det knappast går att styrka vem som skrev inlägget eller vilken polisanmälan inlägget ska kopplas ihop till. Rätta mig om jag har fel men skulle inlägget komma upp i rätten och man nekar till att ha skrivit inlägget och fortsätter neka till brottet kan polisen inte göra mycket alls.
--
Du liggger dock lite pyrt till ifall polisen börjar spåra samtal och ser att du haft kontakt med ungarna men eftersom idioterna sa att du stal pengar ur fickan på dem skulle dessa behöva erkänna att de ville köpa röka för att samtalen ska kunna användas.
Du har helt rätt i att polisen inte kan "göra" något, då det inte är att absolut bevis med IP-nummer.
Å andra sidan finns det något som heter sannolikheter och indicier, och det är något som rätten bedömer oavsett om du nekar eller ej.
Exempel;
OM det tas upp i en rättegång, polisen tar detta inlägg som bevis emot trådskaparen " Erik", som nekar att ha skrivit det.
Å andra sidan har Anna 16 år precis anmält Erik för penningstöld, och omständigheterna överensstämmer med inlägget.
Frågan rätten ställer sig är då hur stor sannolikhet det är att Erik faktiskt skrivit detta på Flashback, speciellt då man ser hos hans internetleverantör att en dator i lägenheten han bor i varit uppkopplad emot Flashback vid exakt samma tidpunkt som inlägget skrevs.....
Ser du vad jag menar?
Nu är det en skitsak vi debatterar om, men det finns rätt grova saker folk skrivit om här på flashback.
Flashback har figurerat i ett flertal rättegångar, både i drogrelaterade saker som annat. Sök på FB så hittar du en hel del. Och alla har använts utan IP-nummer då FB inte lämnar ut det.
Bevisningen har accepterats i flera fall med.
Jag skulle aldrig ta upp detta om jag inte visste att det faktiskt är fakta, och att det har inträffat.
Nu har det gått en liten tid, så mycket har sjunkit bakåt i forumsidorna.
Sök, så ser ni att jag inte fabulerar eller har delirium!