Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-24, 09:00
Medlem
Isnatts avatar
Har kollat lite på cub cadet xt1. Cub cadet verkar vara av bra kvalité, men är det nån här som har erfarenhet?
Citera
2022-06-02, 20:34
Hej. Jag vet att inlägget är lagt i fel tråd men jag behöver lite hjälp här. Jag har byggt ett uterum på verandan och anlitade ett begongföretag som skulle lägga golv.

För att nå in i uterummet med slangen så behövde han backa in med lastbilen genom trädgården, där jag ifjol la ny gräsmatta övet hela tomten samt i rabbaten.

Chaufförn varnade mig för att det kunde bli märken i gräset efter lastbilen men jag övervägde inte tanken att det kunde vara en dålig idé utan gav honom grönt tecken. Sagt och gjort så backade han in och satte sig ordentligt djupt i gräset, och eftersom det regnade ganska mycket igår så resulterade det hela i att han satte sig djupare och lera skvätte runt. Vi fick tillslut ringa byns bonde för att dra upp lastbilen med traktorn.

Hela trädgården är förstörd och jag måste göra om allt igen, inklusive rabbatten. Vart börjar jag?

//vattenskotern
Senast redigerad av vattenskotern 2022-06-02 kl. 20:38.
Citera
2022-06-05, 17:04
Medlem
Isnatts avatar
Har skaffat en trädgårdstraktor. Men svårt att komma åt under.
Nån som har en sån här, är dom bra? Min kärra väger 200 kg, kan det vara skadligt att mickla upp den så där? Tänker att vikten hamnar på två tvärstående däck.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...allyft-601051/
Citera
2023-05-11, 09:11
Medlem
Freebops avatar
Är det värt att köpa en defekt klippo gräsklippare (comet motor) med trasig vajer till gasreglaget? Aldrig meckat med gräsklippare innan men titta lite tutorials på Youtube, är inte raketforskning direkt
Citera
2023-08-04, 11:24
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har skaffat en trädgårdstraktor. Men svårt att komma åt under.
Nån som har en sån här, är dom bra? Min kärra väger 200 kg, kan det vara skadligt att mickla upp den så där? Tänker att vikten hamnar på två tvärstående däck.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...allyft-601051/
Det lär säkerligen traktorns hjullager klara av!

Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Är det värt att köpa en defekt klippo gräsklippare (comet motor) med trasig vajer till gasreglaget? Aldrig meckat med gräsklippare innan men titta lite tutorials på Youtube, är inte raketforskning direkt
Skilj på tillverkaren av gräsklipparen dvs gräsklipparmärket, modellen och motortillverkaren! Svenska SAAB satte ex engelska motorer i vissa modeller från engelska TRIUMPH men det gjorde ju inte automatiskt SAAB till en TRIUMPH.

Klippo är ett riktigt bra gräsklipparmärke och sköter man dom väl så håller de i generationer. De vill stå inomhus där det är torrt och hyfsat varmt samt de vill få hyfsat frekventa luftfilter, motorolja och tändstift bytta.

Det har vad jag känner till bara suttit två olika motorer på Klippo - Briggs & Stratton och Triumph. Comet är en Klippomodell på samma sätt som Champion, Excellent, Triumph m fl. Motorn på en Comet är en B&S-motor. Startar bara klipparen och går jämnt och fint och inte ryker så är det ett klockrent köp. Vad ska säljaren ha för den?
Enda nackdelen med Cometmodellen är att det troligen sitter en sk "klipptallrik" på motorn och personligen föredrar jag raka mulcherkniven alt cross-cut kniven än en "klipptallrik". Fördelen med tallriken är att det är betydligt enklare att byta kniv (knivar).

Här är ett bildkollage på Klippo:
http://klippo-grasklippare-kopes.oland4ever.eu
Citera
2023-08-05, 08:36
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Det lär säkerligen traktorns hjullager klara av!

ok! Jag har struntat i att köpa den, spolar rent ordentligt med trädgårdsslangen istället, jag kommer åt fint och det funkar bra det med!
Citera
2023-08-05, 16:44
Medlem
Bocken.Bruses avatar
RÄTTELSE!!!
Citat:
Det har vad jag känner till bara suttit två olika motorer på Klippo - Briggs & Stratton och Triumph.
Det ska naturligtvis vara Briggs & Stratton (B&S) och HONDA och inget annat.
Citera
2023-08-05, 16:49
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
ok! Jag har struntat i att köpa den, spolar rent ordentligt med trädgårdsslangen istället, jag kommer åt fint och det funkar bra det med!
Det viktigaste är väl att man klipper när gräset är torrt därför då samlas det väldigt lite under klipparen som behöver tas bort (spolas bort). En vattenslang fungerar alldeles utmärkt eller tom en vanlig diskborste att skrubba bort gräsresterna med. En diskborste repar dessutom inte klipparens undersida (chassi).
Citera
2023-08-06, 10:07
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Nu vet jag inte hur det är på din maskin men den på bilden du länkar till har en snabbkoppling för vattenslang på klippaggregatet. Koppla på slangen och starta motorn och aggregatet, så blir den ren under.
Citera
2023-08-14, 11:48
Avstängd
perry2s avatar
Citat:
RÄTTELSE!!!

Det ska naturligtvis vara Briggs & Stratton (B&S) och HONDA och inget annat.

Har haft 3 Klippo

B/S med drivning 2st
Har numera en med Hondamotor utan drivning....dvs en utan problem och som går bensinsnålt o miljövänligt. Fast varvtal. Den är väl 5 år gammal men ser ut som ny

De nya Klippo är Polska lite mer orangea... och sämre.
Det skall vara den svenska fullblodsröda som är några. år gammal.
Citera
2024-03-17, 17:00
Medlem
Rumpkorvens avatar
Alla videor jag kollar på där de lägger ledningskabeln så är det ovanför jord. Borde den inte grävas ner? Annars klipper den ju av sig själv?
Citera
2024-03-30, 21:22
Medlem
Jag har köpt en Cramer klipprobot, funkar kanon, dessutom bra pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in