2008-08-25, 16:45
Medlem
mcikes avatar
Hejsan.

Jag köpte precis en helt ny dator från Komplett som levererades ihopskruvad. Men när jag försöker installera XP genom en nerladdad och utbränd version så säger datorn att jag ska sätta in en skiva i rätt device och press any key. Men när jag försöker med detta så upprepas bara meddelandet i all oändlighet.

Jag har testat att stoppa in XP-skivan i andra datorer och där laddas den direkt och alla alternativ poppar upp. Jag har dock inte testat att boota med skivan först eftersom jag inte kom in i bios i den andra datorn jag testade på.

Jag har även testat att ladda ner en annan version av XP och bränt ut och försökt. Men då dyker det ingen text upp, utan den försöker bara ladda skivan i all oändlighet, men ingenting händer.

Kan det vara själva DVD-spelaren i min dator det är fel på? Eller kan det vara skivorna jag testat med som kan vara problemet?

Vore jättetacksam för svar!
Citera
2008-08-25, 17:37
Medlem
chribsson2s avatar
Kanske en dum fråga men du har kollat att dvd-läsaren är korrekt installerad och hittas av bios?
Citera
2008-08-28, 09:14
Medlem
mcikes avatar
Yes sir. Det fixade sig när jag försökte med en tredje skiva. Allting fungerar klockrent förutom att jag inte hittar min ena hårddisk. Jag har installerat de senaste drivisarna till moderkortet och kollat så att sladdarna sitter rätt...

BIOS och enhetshanteraren hittar den, men jag ser inte den i Den Här Datorn?

Är jättetacksam för svar!
Citera
2008-08-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcike
Yes sir. Det fixade sig när jag försökte med en tredje skiva. Allting fungerar klockrent förutom att jag inte hittar min ena hårddisk. Jag har installerat de senaste drivisarna till moderkortet och kollat så att sladdarna sitter rätt...

BIOS och enhetshanteraren hittar den, men jag ser inte den i Den Här Datorn?

Är jättetacksam för svar!

Är det en SATA disk du har i datorn? I sådant fall behöver du drivrutiner till hårddisken.
Citera
2008-08-28, 11:24
Medlem
mcikes avatar
Jajamensan. Det är en SATA2 t om. Men räcker det inte med att uppdatera moderkortets drivisar eller måste jag gå till Samsung och ta ner deras specifika drivisar? :S
Citera
2008-08-28, 11:47
Medlem
Citat:
Jajamensan. Det är en SATA2 t om. Men räcker det inte med att uppdatera moderkortets drivisar eller måste jag gå till Samsung och ta ner deras specifika drivisar? :S

Du behöver SATA specifika drivrutiner, det finns bra guider om hur man installerar SATA diskar på google (skulle gärna hjälpa men har själv bara installerat SATA disk 2 gånger och då gjorde jag det samtidigt som jag drog in XP).
Citera
2008-08-28, 13:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Nej!

Samsung har inget med drivrutinen att göra...
drivrutinen som krävs är för hårddiskkontrollern på ditt moderkort..
Dessa finns bl.a. på den cd-skiva som följde med moderkortet!
Citera
2008-08-28, 13:09
Medlem
chribsson2s avatar
Det kan också räcka med att sätta sata-native på disabled i bios.
Citera
2008-08-28, 13:23
Medlem
mcikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nej!

Samsung har inget med drivrutinen att göra...
drivrutinen som krävs är för hårddiskkontrollern på ditt moderkort..
Dessa finns bl.a. på den cd-skiva som följde med moderkortet!

Jag har redan installerat den, men det fungerar fortfarande inte. Jag kanske ska göra det där nativegrejen eller installera drivisar från samsung.com?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in