• 4
  • 5
2008-08-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Till TS: Om du vill uppleva det trkigaste fisket som finns, lyssna d p stor_stenen, annars br du lyssna p alla andra i trden och ta ett vanligt sp och ingen 4meters trpinne.

Till stor_stenen:
Du vill med andra ord bara veva in fisken s fort det gr, inte en paus p vevandet ven fast fisken rusar och rycka upp den i bten utan hv eller liknande och sedan ta tag i linan och rycka loss draget ur kften p den?

Det r den uppfattningen jag fr. En liten frga, vad kr du fr dimension p linan? 3,0? Stlvajer?

jo sma gddor under 3kg dras oftas upp under en minut, ondigt att plga ut fisken s den blir lam. och varfr gorma me en liten fisk nr man istllet kan snra ut igen och ha chans att en strre hugger. har dock bara ftt 6st mellan 5-10kg men dom drog hyfsat, tog nn minut lngre

nr jag brja fiska krde jag me 0.5 0.6 nylon, sedan 0.4 fireline. nu har jag 0.2 strike wire s jag kan kasta lngre( lite klent dock)
Citera
2008-08-29, 12:17
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor_stenen
nr jag brja fiska krde jag me 0.5 0.6 nylon, sedan 0.4 fireline. nu har jag 0.2 strike wire s jag kan kasta lngre( lite klent dock)

Ja det var ju betydligt tunnare n vad jag hade trott. Sjlv kr jag med en 0,17 som klarar 10,2Kg enligt frpackningen. Vad klarar den 0.2 linan?
Citera
2008-08-29, 13:24
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Jag har anvnt dessa till enbart gddfiske, d bde spinnfiske och jerkfiske.

I mitt fall r det fr jerkutrustningen som dessa inte har fungerat som dom ska. Jag har anvnt 0.30mm spunnen lina, som snurrats upp till den sneda haken, och sedan "lsts", s det hnger ut ett par cm extra lina, s att den inte skulle sno upp sig igen. Vad jag vet r det den rtta metoden.

Dremot r det mjligt att jag har gjort fel. Felet tror jag dock ligger i sjlva konstruktionen. Ett konstant, hrt ryckande tar nog lite mer, precis som de flesta beteslsen inte heller duger fr jerkfiske. Jag har i varje fall ingen tillit till dessa lngre!
Du verkar inte gjort fel vad jag kan se.
Problemet verkar vara att dom inte fungerar till jerk.
Nu fr vi terg till mnet
Citera
2008-08-30, 17:04
Medlem
Lady Starlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor_stenen
vad menar du med okunnig ? jag kan d lungt sga att jag dragit ver tusen gddor me sp. hvat och snarat ca 200kg gdda. har fiskat me 210cm 5-20g sp och uppt, provat de mesta man kan tnka sig me gddfiske. nskar att ngon hade rekommenderat stadiga grejet till mig p en gng nr jag brja fr ca 11 r sen. s jag hade sluppit kpa 3 4 nya spn

personligen tycker jag de r skoj nr man kan lyfta in 1-2kg gddor i bten me spet
Okej, bortse frn "okunnig" ...
Men man mste vl ha lite knsla?
Sjlv fiskar jag gdda med 4,5ft ul. Ftt gdda p 10300 Gram med den utrustningen, det kallar jag knsla!
Citera
2008-08-31, 11:29
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Hell-tail

Ngon som testat Hell Tail som bete? Har hrt de ska vara ngot i hstvg men inte kunnat hitta ngon trd om dessa hr p FB.

/F
Citera
2008-08-31, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Ja det var ju betydligt tunnare n vad jag hade trott. Sjlv kr jag med en 0,17 som klarar 10,2Kg enligt frpackningen. Vad klarar den 0.2 linan?

0.19 14kg str de iaf
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in