2008-08-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Jag kr p ett 8a fotare, 10 - 30gram nr jag spinnfiskar. Ett allround sp som r mjukt och sknt.
Ett sdant sp fungerar till abborre, men TS vill ju fiska gdda ocks. Han br nog kpa tv spn.
Citera
2008-08-26, 21:24
Medlem
Citrals avatar
Ett 10-30 gram sp fungerar alldeles utmrkt till gdda, gller bara att anpassa betesvikten. Att det skulle vara fr klent r bara skitsnack. Om du bara ska kpa ett sp kp ett 10-30 g, om du vill ha flera spn s kan du g upp i kastvikten p gddspt och ner fr abborrspt.

Det hr med att byta krokar, lekande och fjderringar. Det nda du behver tnka p r att byta krokarna, ofta r krokarna som sitter p betena totalt vrdelsa och bttre att lgga ngra extra kronor p kemvssade och rostfria krokar. Det finns inte en chans att en insjfisk i Sverige skulle orsaka att ringarna och lekande gav vika, mjligtvis mal d men en sn fr man inte varje dag...
Citera
2008-08-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citral
Ett 10-30 gram sp fungerar alldeles utmrkt till gdda, gller bara att anpassa betesvikten. Att det skulle vara fr klent r bara skitsnack.
Tja, om man vill fiska gdda med beten p 30 gram r det klart att det fungerar... Men han kommer nog snabbt vilja ha ett styvare sp. D tycker jag att det vore smartare att brja med ett lttare abborrsp och sedan kpa gddgrejor, eller tvrt om.
Citera
2008-08-26, 23:23
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Tja, om man vill fiska gdda med beten p 30 gram r det klart att det fungerar... Men han kommer nog snabbt vilja ha ett styvare sp. D tycker jag att det vore smartare att brja med ett lttare abborrsp och sedan kpa gddgrejor, eller tvrt om.

Jag skulle nd rekommendera ett sp med vikten 10-30 gram. Nr man r ny inom omrdet r nog fisk det viktigaste, och d str man nog inte och dnger med 70-grams-wobblern till att brja med. Ett allt fr stort sp blir bara trkigt, srskilt d man som nybrjare (Om nu TS var det, vilket jag antar) inte srskilt ofta kommer i kontakt med de dr riktigt stora gddorna. Att drilla 2-kilosfiskar p ett tiofots 50-70-gramssp r inte alls srskilt spnnande.

Sedan kan man ju ocks smlla p rejlt med UL-spt fr abborre och hajutrustningen p samma gng. Fast, vilket sp ska man d anvnda nr man vill fiska ex. gs?
Citera
2008-08-27, 01:17
Medlem
Serdumnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Jag skulle nd rekommendera ett sp med vikten 10-30 gram. Nr man r ny inom omrdet r nog fisk det viktigaste, och d str man nog inte och dnger med 70-grams-wobblern till att brja med. Ett allt fr stort sp blir bara trkigt, srskilt d man som nybrjare (Om nu TS var det, vilket jag antar) inte srskilt ofta kommer i kontakt med de dr riktigt stora gddorna. Att drilla 2-kilosfiskar p ett tiofots 50-70-gramssp r inte alls srskilt spnnande.

Sedan kan man ju ocks smlla p rejlt med UL-spt fr abborre och hajutrustningen p samma gng. Fast, vilket sp ska man d anvnda nr man vill fiska ex. gs?

Hller helt klart med dig, om man sen skulle f monstergddor varje tur som nstan kncker spet tycker man skert fiske r roligt nog fr att lgga ut lite pengar till.
Citera
2008-08-27, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Tja, om man vill fiska gdda med beten p 30 gram r det klart att det fungerar... Men han kommer nog snabbt vilja ha ett styvare sp.

Fr mig var det tvrtom.
Efter mnga rs fiskande med "rejla grejer" , har jag bytt ut eller slutat anvnda tyngre utrustning till frmn fr s ltt som mjligt.

Sedan fr vi inte glmma att storleken p samma art skiljer sig i vrt rike.

Tror att insjarna runt gbg. innehller betydligt frre belgienbluegddor n exempelvis skne. andra sidan finns det spn som kombinerar bdeoch helt okej - men ne..
Citera
2008-08-27, 07:55
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Fr mig var det tvrtom.
Efter mnga rs fiskande med "rejla grejer" , har jag bytt ut eller slutat anvnda tyngre utrustning till frmn fr s ltt som mjligt.

Tror att insjarna runt gbg. innehller betydligt frre belgienbluegddor n exempelvis skne. andra sidan finns det spn som kombinerar bdeoch helt okej - men ne..

Hller med till fullo. Mjuka spn = mer action = mer fun.
Citera
2008-08-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Fr mig var det tvrtom.

han kanske vill fiska lax i lvarna nn gng i livet utan att behva kpa nnu ett till sp, d vill man ha lite att stta emot me
Citera
2008-08-27, 14:52
Medlem
Citrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor_stenen
han kanske vill fiska lax i lvarna nn gng i livet utan att behva kpa nnu ett till sp, d vill man ha lite att stta emot me

Mm sen kanske han vill brja jerkfiska ocks d mste han kpa nnu ett sp, eller brja meta serist d mste han kpa nnu fler spn...

Som sagt kp ett sp du kommer ha mest anvndning fr till att brja med, sen om du tycker att fiske r vldigt roligt att du knner att du vill brja utka utrustningen d kan du tnka p att kpa fler spn i olika kastvikter/lngder.

10-30 gram sp kommer man lngt med vid vanligt spinnfiske.
Senast redigerad av Citral 2008-08-27 kl. 14:58.
Citera
2008-08-27, 17:04
Medlem
Lady Starlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor_stenen
svammla inte me n flugspn. kp ett minst 3m (10fot) 50g sp, helst mer. en rulle som tar upp ver minst 100meter spunnen 0.25 (strike wire r bttre n fireline kan jag d sga)

drag s skulle jag sga att 30gram + r ngot. ngon 60g toby, atom 35g och nn popper som vger mycke r bra fr gdda.

kp rejla ringar och lekande och byt ut p dragen, ringarna och lekandet som man fr me r fr klena
Dr verdrev du allt lite, han ska bara fiska gdda och abborre... Kan inte vara sknt att drilla fisk p ett 10ft sp... Herregud, okunnig kallar jag dig!
Citera
2008-08-28, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillKriminell
kommer bestlla senare ikvll. S vntar p lite mera svar och kollar om ngot annat bra dyker upp

Vad blev det till slut ?
Citera
2008-08-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lady Starlight
Dr verdrev du allt lite, han ska bara fiska gdda och abborre... Kan inte vara sknt att drilla fisk p ett 10ft sp... Herregud, okunnig kallar jag dig!

vad menar du med okunnig ? jag kan d lungt sga att jag dragit ver tusen gddor me sp. hvat och snarat ca 200kg gdda. har fiskat me 210cm 5-20g sp och uppt, provat de mesta man kan tnka sig me gddfiske. nskar att ngon hade rekommenderat stadiga grejet till mig p en gng nr jag brja fr ca 11 r sen. s jag hade sluppit kpa 3 4 nya spn

personligen tycker jag de r skoj nr man kan lyfta in 1-2kg gddor i bten me spet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in