2008-08-24, 19:16
Medlem
StefanHeterJags avatar
Har plockat rent körsbärsträdet på ett antal liter körsbär och tänkte prova på att göra ett körbärsvin.

Har ingenting hemma så förutom recept så skulle jag vilja veta vilka tillbehör man behöver och vart man kan få tag i dessa.

Hittade detta recept på bryggarforum.nu, någon som testat det?
Som jag kan förstå så behövs det nån form av jäshink och antagligen någon fin sil för att sila bort fruktkött osv.
Om ni har andra recept och ideér får ni gärna posta här.
På andra ställen har jag läst att temperaturen är väldigt viktig i de olika lägena, men i detta recept står inte så mycket om vilka temperaturer man måste ha vid start av jäsning osv.. Men jag antar att man måste ha någon form av termometer, kanske ingår som gadget i "jäshinken"?
Citat:
Körsbärsvin.
4kg mogna körsbär
2,7 kg socker,
1g vinsvavla
3g Jästnärsalt
vinjäst.

Mosa de mogna bären med kärnor, tag 1 dl av kärnorna och krossa dem och blanda med bären. Tillsätt 10 liter vatten, vinsvavla, närsalt och jäst. När det jäst i tre dagar silas bären bort och sköljes av, häll tillbaka så mycket sköljvatten att den totala volymen blir 8,5 liter. Rör ut sockret och låt det jäsa färdigt, det brukar ta tjugo dagar vid 20-25 graders värme. Tappa om vinet och låt det stå svalt fyra-fem dagar om det smakar bra. Som de flesta andra viner vinner det på att lagras. Vin som innehåller bär och frukt brukar bli enklare att hantera i jäshink än i damejeanne. På medeltiden fanns ett körsbärsvin som kallades Kirsedrank som troligtvis var något liknande detta Körsbärsvin.
Citera
2008-08-24, 21:42
Medlem
Jag gjorde körsbärsvin på det receptet i våras. Hade dock bara 2,7 kg körsbär har jag för mig så jag fick justera ingredienserna. Använde jäshink och följde receptet troget så när som på vinsvavlan tror jag som jag inte fick tag på. Silade frukten med nån nätpåse jag hittade i brygghyllan. Tror verkligen inte du behöver hänga upp dig på temperaturer. Rumsvärme duger gott.

Resultatet då? Tyckte det smakade "vin" helt enkelt. Jag har på tok för lite erfarenhet för att göra ett rättvist utlåtande egentligen men smakade inte mysko eller så, verkade vara helt ok.
Citera
2012-03-11, 21:00
Medlem
Fluffass avatar
Tänkte nu till sommaren göra körsbärsvin då jag har god tillgång till det.

TÄnkte ha 8L bär och 6kg socker, jästnärssalt och vinjäst.

Inga kärnor vill jag inte ha med, har hört att det blir beskare.

Sen lagra det i några månader i flaskor med kork.

Ska man göra två satser och sen hälla över bara vätskan i en 30l hink för att fortsätta jäsningen??

Fyll på med ideer och tankar! =)

Detta är vad jag kommer på som jag kan å ska göra. Har en gammal bok jag kan läsa lite i från -76 =P
Citera
2012-08-02, 22:19
Medlem
Fluffass avatar
Vad jag har läst ska man ha ca 4-6kg bär till 10L hink.

Hur många liter är det då?

en vinsats är ju på 5L och räcker till 25L hink, är det bara pga att det är så koncentrerat??

Och kan man göra 25L körsbärsvin på 5L bär??

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in