2008-08-24, 16:06
Medlem
Hej!

Nu är jag lite ställd. Jag tankade hem det nya Ubuntu 8.04 igår och skulle bränna det som Boot CD med NERO 6. Jag upptäckte att NERO tyvärr bara vill ha .IMA-filformatet för att göra en Boot CD. Jag trodde inte riktigt på detta så jag hittade ett verktyg som gjorde min Ubuntu-iso till en nrg-fil. nrg-filen visade sig gå så långt som till en färdig bränning.

När jag sedan skulle boota med den brända CDn hände inte så mycket. Cdn innehåller enligt Windows ingenting och det händer precis lika mycket när jag stoppar den i datorn.

Någon som vet något program som gör Boot CDs av .iso-filer eller ett program som gör .IMA-filer av .iso?

Tack på förhand// Henry
Citera
2008-08-24, 16:12
Medlem
kalle.bs avatar
Testa att bränna det med IMGBurn. Ett gratis och litet program som jag bränner filmer filer och massor annat i lycka till!
Citera
2008-08-24, 16:13
Medlem
När jag gjorde min live-cd brände jag bara ISO:n som en "data-CD" i Nero rakt upp och ner.

Sedan är det väl bara att i BIOS bestämma att datorn ska boota från CD i första hand och sedan starta upp datorn med skivan i CD:n.
Citera
2008-08-24, 16:42
Medlem
okok, nu har jag bränt den som ren data , Nero kallade det CD-ROM (ISO), hoppas det stämmer. Är allt jag ska göra nu att boota den vid start?
Citera
2008-08-24, 17:08
Medlem
Låter som den brände korrekt. Är den bootbar så ska den startas om du ändrar inställningen i BIOS så att den försöker boota CD före HDD. Vissa BIOS så kan du trycka på ESC direkt när den startar så kommer det upp en liten meny där du kan välja vilken CD/HDD den ska boota från så slipper du gå in i inställningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in