2012-02-05, 13:37
Medlem
Lys avatar
Detta räknar jag som mycket viktiga kryddor jag måste ha hemma: salt + gärna flingsalt, svartpeppar, färsk chili ( allra helst habanero ), färsk ingefära, paprikapulver, olivolja för att ha olja med smak, i annat fall använder jag jordnötsolja. Sesamolja. Örter: färsk basilika, thaibasilika, gärna timjan, oregano, rosmarin (färska är bäst såklart ), bladpersilja, dragon (den smakrika sorten ). Såser att använda som krydda: Ett antal olika och mycket heta chilisåser, worchestershiresås, äkta soya, thailändsk fisksås. Dijonsenap. Soltorkade tomater. Vitlök!
Citera
2012-02-05, 13:50
Medlem
Bylines avatar
Salt och vitpeppar. Allt annat skulle jag faktiskt kunna klara mig utan. Det vore inte roligt på något sätt, men det skulle gå.
Citera
2012-02-05, 14:48
Medlem
morkfromorks avatar
salt, i princip, och sedan peppar, men salt är den som ger maten smak.
Citera
2012-02-05, 15:22
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Mmh, kryddor är vad som gör mat och livet värt att äta och leva.

Mina viktigaste kryddor är:

Spiskummin, salt, peppar, chilli, sesamolja, fonder i alla färger och smaker, fisksås, soja sås, färsk basilika, persilja, oregano. Vitlök vet jag inte om det kan klassas som en krydda här, men färsk vitlök är en av de absolut viktigaste.
Citera
2012-02-05, 15:23
Medlem
piassavas avatar
Salt. Nymald svartpeppar. Cayennepeppar. I nämnd ordning.
Citera
2012-02-05, 15:25
Medlem
Naknnas avatar
Jag saltar inte maten alls tycker det blir skit äckligt,
men mina favoriter är nog

1.Vitlök
2.Ingefära
3.Basilika
4.Kummin
5.Sesam!
Citera
2012-02-05, 15:26
Medlem
rayraviolis avatar
Salt är ju en självklar beståndsdel i maten så jag tycker inte det riktigt räknas som krydda. Svartpeppar och vitpeppar är förstås kryddor men så förekommande i det svenska köket att de knappt behöver nämnas.

Men sen blir det intressantare. Lagerblad är en helt oumbärlig krydda för mig. Ett tips är att smula ner lagerblad i en mortel och mortla ner till ett pulver tillsammans med salt. Används försiktigt. Nejlikor är en annan favorit i grytor. Ger en fin bakgrundston, men det gäller att vara försiktig med doseringen. Rosmarin är en helt nödvändig köttkrydda som verkligen lyfter fläskkött. Behandlas gärna som lagerblad enligt beskrivning ovan (både färsk och torkad).
Citera
2012-02-05, 18:15
Medlem
Salt
Peppar
Smör
Grädde
Citera
2012-02-05, 18:19
Medlem
nicodeas avatar
Salt
Peppar
grillkrydda
Citera
2012-02-05, 18:59
Medlem
oregistrerads avatar
Salt!
Vitpeppar i en kvarn och svartpeppar i en är också viktigt.
Lök och vitlök.

Till detta kan jag erkänna att jag vill alltid, alltid, alltid ha Aromat hemma.
Citera
2012-02-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oregistrerad
Salt!
Vitpeppar i en kvarn och svartpeppar i en är också viktigt.
Lök och vitlök.

Till detta kan jag erkänna att jag vill alltid, alltid, alltid ha Aromat hemma.

Får väl erkänna att jag oxå har aromat hemma, använder den när jag gör potatismos
Citera
2012-02-05, 19:48
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ale
Får väl erkänna att jag oxå har aromat hemma, använder den när jag gör potatismos
Aromat? Det har jag inte ätit sedan jag var barn, och då brukade vi strö det på smörgåsen istället för pålägg. Men är inte Aromat ren glutamat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in