Detta räknar jag som mycket viktiga kryddor jag måste ha hemma: salt + gärna flingsalt, svartpeppar, färsk chili ( allra helst habanero ), färsk ingefära, paprikapulver, olivolja för att ha olja med smak, i annat fall använder jag jordnötsolja. Sesamolja. Örter: färsk basilika, thaibasilika, gärna timjan, oregano, rosmarin (färska är bäst såklart ), bladpersilja, dragon (den smakrika sorten ). Såser att använda som krydda: Ett antal olika och mycket heta chilisåser, worchestershiresås, äkta soya, thailändsk fisksås. Dijonsenap. Soltorkade tomater. Vitlök!
Mmh, kryddor är vad som gör mat och livet värt att äta och leva.
Mina viktigaste kryddor är:
Spiskummin, salt, peppar, chilli, sesamolja, fonder i alla färger och smaker, fisksås, soja sås, färsk basilika, persilja, oregano. Vitlök vet jag inte om det kan klassas som en krydda här, men färsk vitlök är en av de absolut viktigaste.
Salt är ju en självklar beståndsdel i maten så jag tycker inte det riktigt räknas som krydda. Svartpeppar och vitpeppar är förstås kryddor men så förekommande i det svenska köket att de knappt behöver nämnas.
Men sen blir det intressantare. Lagerblad är en helt oumbärlig krydda för mig. Ett tips är att smula ner lagerblad i en mortel och mortla ner till ett pulver tillsammans med salt. Används försiktigt. Nejlikor är en annan favorit i grytor. Ger en fin bakgrundston, men det gäller att vara försiktig med doseringen. Rosmarin är en helt nödvändig köttkrydda som verkligen lyfter fläskkött. Behandlas gärna som lagerblad enligt beskrivning ovan (både färsk och torkad).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!