2008-08-23, 20:16
Medlem
Hej alla smarta.
Jag har en Acer Aspire 5102WLMi (bærbar), med føljande problem:

Har sen en tid tillbaka haft problem med USB-navet vilket gjorde att jag inte kunde anvænda USB-portarna med mindre jag inaktiverade navet. Då fungerade mina portar, men inte med 2.0-hastighet utan som långsamma USB-portar.
I går tog jag mod till mig att førsøka ge mig på problemet med portarna och aktiverade navet igen. Detta resulterade i att Windows XP låste sig och vid omstart vill den att man ska vælja något av føljande:
1 felsækert læge
2 felsækert læge (med prompt)
3 felsækert læge med nætverkstillgång

4 normalt læge.

Vid start i 1-3 blir det en svart skærm med blinkande _ och i 4 går windows loggan i gång, men låser sig efter några sekunder.

Jag har bootat med både operativsystem-skiva och recovery disc, och då børjar den læsa in olika drivers, men nær detta ær klart kommer svart-rutan upp igen. Den går alltså inte vidare dit dær man normalt kan vælja att installera, formatera osv.

Finns det ngn annan møjlighet att komma åt c: før att prova att formatera hårddisk och reinstallera windows? Eller ær det någon av er som har något smart førslag?
A/: ær inget alternativ då datorn saknar floppy.

Eftersom det startade med USB-strul och nu uppstartsstrul misstænker jag lite att det ær moderkortet som har gått sønder, har jag rætt i det?
Citera
2008-08-23, 21:49
Medlem
Tvonds avatar
Låter som moderkortet har gett upp tyvärr du kan ju testa köra en clearpart el del_hdd på maskinen och total formatera den och se om den tar återställnings skivan sedan men icke troligt att den göra det .
Citera
2008-08-25, 17:54
Medlem
It´s alive but NOT kickin´

Lyckades köra en killdisk och sedan partionera hd och lägga in XP på nytt.
Har dock en massa drivrutiner till Standarddiskettstyrenhet, ENE PCI Secure digital / MMC Card Reader controller, Standard Enhanced PCI to USB Host Controller och PCI device (webkamera?) som saknas. Alla ger felmeddelande: "Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)" i enhetshanteraren.

Har försökt gå in på Acers hemsida och ladda ner drivers därifrån och köra Driver detective utan större framgång.

Det som inte fungerar nu är: USB-portar, trådlöst internet och webcameran.

Kan det fortfarande vara så att det är något keiko på moderkortet eller är det uteslutet nu när jag fått i gång åbäket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in