2008-08-23, 20:16
Medlem
Hej alla smarta.
Jag har en Acer Aspire 5102WLMi (brbar), med fljande problem:

Har sen en tid tillbaka haft problem med USB-navet vilket gjorde att jag inte kunde anvnda USB-portarna med mindre jag inaktiverade navet. D fungerade mina portar, men inte med 2.0-hastighet utan som lngsamma USB-portar.
I gr tog jag mod till mig att frska ge mig p problemet med portarna och aktiverade navet igen. Detta resulterade i att Windows XP lste sig och vid omstart vill den att man ska vlja ngot av fljande:
1 felskert lge
2 felskert lge (med prompt)
3 felskert lge med ntverkstillgng

4 normalt lge.

Vid start i 1-3 blir det en svart skrm med blinkande _ och i 4 gr windows loggan i gng, men lser sig efter ngra sekunder.

Jag har bootat med bde operativsystem-skiva och recovery disc, och d brjar den lsa in olika drivers, men nr detta r klart kommer svart-rutan upp igen. Den gr allts inte vidare dit dr man normalt kan vlja att installera, formatera osv.

Finns det ngn annan mjlighet att komma t c: fr att prova att formatera hrddisk och reinstallera windows? Eller r det ngon av er som har ngot smart frslag?
A/: r inget alternativ d datorn saknar floppy.

Eftersom det startade med USB-strul och nu uppstartsstrul misstnker jag lite att det r moderkortet som har gtt snder, har jag rtt i det?
Citera
2008-08-23, 21:49
Medlem
Tvonds avatar
Lter som moderkortet har gett upp tyvrr du kan ju testa kra en clearpart el del_hdd p maskinen och total formatera den och se om den tar terstllnings skivan sedan men icke troligt att den gra det .
Citera
2008-08-25, 17:54
Medlem
Its alive but NOT kickin

Lyckades kra en killdisk och sedan partionera hd och lgga in XP p nytt.
Har dock en massa drivrutiner till Standarddiskettstyrenhet, ENE PCI Secure digital / MMC Card Reader controller, Standard Enhanced PCI to USB Host Controller och PCI device (webkamera?) som saknas. Alla ger felmeddelande: "Den hr enheten kan inte starta. (Kod 10)" i enhetshanteraren.

Har frskt g in p Acers hemsida och ladda ner drivers drifrn och kra Driver detective utan strre framgng.

Det som inte fungerar nu r: USB-portar, trdlst internet och webcameran.

Kan det fortfarande vara s att det r ngot keiko p moderkortet eller r det uteslutet nu nr jag ftt i gng bket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in