2008-08-23, 15:42
Medlem
rullkragens avatar

Tjenis !

Ja i Latino skiljer man på räkor efter hur stora dom är med olika namn och det gör delvis man använder dem till olika rätter. Och olika sätt att laga till dem. Ja efter storlek heter dom från små till stora. Gamba, Camarón, Langostino, Bogavante,

Gamba – små räkor
http://www.peixosdepalamos.com/img/p...ctes/gamba.jpg
Camarón – stora räkor
http://www.conicit.go.cr/boletin/boletin51/Camaron.jpg
Langostino – stora havsräkor
http://imagenes.acambiode.com/img-bb...o%20nº%205.jpg
Bogavante - hummer
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/200...11_468x521.jpg

Ja detta bygger på färska djur.

Små räkor – Gamba:
- går utmärkt att grilla direkt utan att skala och bara lite olja på dem.
När dom varit någon minut på grillen och sedan ändrat färg från gråa till röda så är dom färdiga.
Det går att äta dem med skalen på, men flera föredrar att skala dem.

- annat sätt är skala dem och så snabbt ner i kokande vatten med lite salt så dom blir röda bara någon minut,
givetvis går det utmärkt att koka dem med skalet på också

Stora räkor – Camarón:

- samma med dessa det går bra att grilla dem, men hälst så skall dom vara skalade, och endast snabbt på grillen med lite olja på dem.

- koka går också utmärkt som dom små räkorna, det är bara att göra lika som ovan.

Stora havsräkor - Langostino:
- Skala dem och stek dem i olja några minuter tills dom är röda perfekta till att ätas så med en god sås.

- Och samma här det blir ganska bra att koka dem både med och utan skal, det är vad man vill ha dem till.

Hummer – Bogavante.
Vanligast är nog att koka dem med skalet på några minuter i salt vatten och eventuellt med salt, dill, socker och andra kryddor.

- Skala dem , ta av klorna som får koka för sig själva, och grilla själva hummern med olja och lite salt på, fantastiskt gott och av klorna så kan man ta ut köttet och koka soppa på det eller en ingrediens till en hummer sås.

Ja dom färdig kokta djuren oavsett storlek går att använda till mycke.
Räkcocktail, fiskgratäng, soppor, såser, dekoration på flera rätter, en av huvud ingredienserna i paella,eller äta dem som dom är eller med en god sås till.

Jag har flera recept på dessa skaldjur så dom kommer i denna tråd.

Hur gör ni med dessa skaldjur?
Vad har ni för recept både på förberedelser och användning av dessa skaldjur?
Vilka är godast tycker ni av dessa skal djur?
Har ni tillagat eller ätit något ovanligt med dessa skaldjur, som ni kan reckomendera?
Citera
2008-08-23, 19:00
Medlem
rullkragens avatar
Ja vad tycker ni är gott med skal djur ?

Var blir alla av som gillar skaldjur och kan laga till något gott av dessa.

Här måste vara flera som kan göra räkcocktail, gratänger, hummersoppa, friterade räkor, grillade räckor och annat.
Ja goda såser som passar till skaldjur, sallader med skaldjur, varmrätter med skaldjur, någon deg att baka in dom i, osv.

Ja kom igen med lite tips på vad som kan bli gott av skaldjur!

Eller fråga lite om vad som skulle vara kul att göra.
Citera
2008-08-23, 19:12
Medlem
Bloodhounds avatar
Gjorde en intressant räktolkning för ett tag sen. Köpte färska västkusträkor som skalades och fick gotta sig i lite lite limejuice. Körde sen persilja och creme fräsch i mixer tills det blev fluffigt och slängde sen ner räkorna i några sekunder. Penslade parmaskinka med lite honung och gjorde en "bägare" av en skiva som sen fylldes med räk och persiljaskummet. Serverades med avsvalnat sparris som doppats i skirat smör.
Citera
2008-08-23, 19:16
Medlem
Skiftnyckels avatar
Min absoluta favorit är helt enkelt kokta havskräftor, gärna burfångade då de är mycket större (dessutom så trålas inte botten), de råe kräftorna kokas i vatten, socker, salt, dill, citron och en porter. Kokas till de är klara och serveras ljummna.

Häromveckan marinerad vi råa kräftor i nån form av cajun-marinad och kastade på grillen, blev också gott som faen.

Överlag så tycker jag skaldjur ska vara kokta, enkelt och gott.
Citera
2008-08-23, 19:56
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Gjorde en intressant räktolkning för ett tag sen. Köpte färska västkusträkor som skalades och fick gotta sig i lite lite limejuice. Körde sen persilja och creme fräsch i mixer tills det blev fluffigt och slängde sen ner räkorna i några sekunder. Penslade parmaskinka med lite honung och gjorde en "bägare" av en skiva som sen fylldes med räk och persiljaskummet. Serverades med avsvalnat sparris som doppats i skirat smör.

Det var en bra variant på ” sås” till räkor!

Ja du är precis som jag glad för citrusfrukters saft i maten, ger en frisk och syrlig smak!
Lika så att pensla skinkan med honung tycker jag om, den söta smaken blir perfekt till skinka.

Ja direkt creme fräsch kan jag inte köpa här jag bor, men brukar ta natural jodgot med vispgrädde i och eventuellt lite färskost.

Bra recept, det skall prövas!
Citera
2008-08-23, 20:02
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Min absoluta favorit är helt enkelt kokta havskräftor, gärna burfångade då de är mycket större (dessutom så trålas inte botten), de råe kräftorna kokas i vatten, socker, salt, dill, citron och en porter. Kokas till de är klara och serveras ljummna.

Häromveckan marinerad vi råa kräftor i nån form av cajun-marinad och kastade på grillen, blev också gott som faen.

Överlag så tycker jag skaldjur ska vara kokta, enkelt och gott.

Stora räkor, ja dom största vi har kallar vi för Langostino, det är nog sådana som kallas för havsräkor i Sverige och du menade.
Ja det är favoriten för mig också, mycke större och mera smak i dem.

Jag har aldrig provat att marinera dem först, var det färska räkor?
Ja en marinad kan säkert lyfta fram smaken.

Det är intressant med nya tips och idéer!
Citera
2008-08-24, 01:06
Medlem
Snapcounts avatar
Fryst hummer ?

Har någon något enkelt recept hur man får den frysta hummern mer smarrig ?

Färsk hummer har ju ett pris som...,tja...
Citera
2008-08-24, 08:49
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Stora räkor, ja dom största vi har kallar vi för Langostino, det är nog sådana som kallas för havsräkor i Sverige och du menade.
Ja det är favoriten för mig också, mycke större och mera smak i dem.
Nja, en havskräfta är mer som en liten hummer http://www.menyse.com/action/subProd...ctGroupId3=212

Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen

Jag har aldrig provat att marinera dem först, var det färska räkor?
Ja en marinad kan säkert lyfta fram smaken.
Japp de var färska dvs okokta.
Citera
2008-08-24, 09:53
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Nja, en havskräfta är mer som en liten hummer http://www.menyse.com/action/subProd...ctGroupId3=212

Japp de var färska dvs okokta.

Tjenis !

Ja det är kanske samma havskräfta och havsräka, det som vi brukar kalla Langostino ser ut som på bilden nedan, ja och som på den länk du skickade men alla har inte så stora armar med klor.
lika ut på bilder, kan det vara så att dom har många namn på Svenska?
http://www.amcostarica.com/crayfish110907.JPG
Det var en bra länk för där förklarade dom mycke om dom olika djuren. Och jag drog följande slut sats.

- Små räkor – Gamba: är tydligen Räkor, ja dom vanligaste
- Stora räkor – Camarón: är nog Tigerräkor
- Stora havsräkor - Langostino: verkar vara Langost eller Havskräfta?
- Hummer – Bogavante. Verkar bara heta Hummer

Ja dom är i alla fal mycke goda både kokta och grillade.
Till exempel en Paella med mycke skaldjur i som rikligt med skalade räkor i och ovan på oskalade Langost.
http://www.livingonthecostas.com/images/Paella1.jpg

Recept på Paella hittar ni här i denna tråd.
https://www.flashback.org/showthrea...=714913&page=4

Och ett recept på Ceviche – Fisksallad med räkor på denna sida av tråden.
https://www.flashback.org/showthrea...=714913&page=2

Ja det är något som jag gör ganska ofta när det är fest eller någon annan bjudning, enkelt och gott.
Citera
2008-08-24, 12:41
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har någon något enkelt recept hur man får den frysta hummern mer smarrig ?

Färsk hummer har ju ett pris som...,tja...

Tjenis !

Ja färska hummer speciellt dom stora är dyra, lite mindre frysta har ju ett helt annat pris.

Här är ett tips på en gratäng liknade tilltagning. Och ett tips på en sås till skaldjur.

Ugnsstekt Hummer med champinjon fyllning!

Ingredienser:
4 kokta humrar och det duger perfekt med färdiga och frusna.
½ kg. champinjoner färska
2 – 3 vitlöksklyftor
½ - 1 rödlök
50 g. smör
½ citron
½ apelsin
lite salt

Till såsen:
50 g. smör
4 – 5 mask. vetemjöl
2 – 3 del. vispgrädde
2 – 3 dl vatten , ca en ½ liter vätska av grädde och vatten, så det beror på hur krämig såsen man vill ha.
1 buljongtärning av fisk.
1 mask. Skånsk senap stark
1 finhackad chili eller 1 – 2 tsk. chilipulver, efter smak och styrka
ett litet knippe finhackad dragon eller 1 – 2 tsk. dragon, efter smak och styrka.
¼ dl. Brandy eller Konjak
2 ägg
lite salt.

Till dekoration:
Riven ost, gärna vällagrad som lätt smälter på varma rätter
Ett litet knippe persilja som rives
:
Så här går det till:
Om den är frusen så tina Hummer på rygg så spadet blir kvar, långsamt i kylen är att föredra eller rumstemperatur, inte i mickro eller varmt vatten.

Lägg Hummern på rygg och ta av klorna, dela köttet på längden, rensa bort inälvor som sitter vid huvodet och tag ut köttet försiktigt så det blir helt och dra försiktigt ut stjärten från skalet skall vara helt för det skall användas senare, så det rengörs noggrant inuti .Klorna knäcker man, men inte krossar dem.

Stekning:
Skiva champinjoner och rödlöken och hacka vitlöken.
Stek i smöret på medel värme några minuter bara så det fått lite ljus brun färg, slå över citron och apelsin och lite salt, låt steka klart på svag värme under omrörning så det blir riktigt gyllenbrunt.

Såsen:
Koka resten av vattnet bed buljongtärningen i en gryta så det smälter fint.
gör en redning på lite av vattnet med mjölet i en skak.
Lägg i smöret i en större gryta och låt det smälta, sedan slår man på buljongen och redningen under omrörning.
När det kokat lite på medel värme så slår man i senap, dragon, chili och hälften av grädden.
Sedan får det koka ca. 5 min på svag värme under omrörning,
Separera äggulorna vrån vitan och blanda i äggulorna i resten av grädden blanda ner det i såsen och slå i Brandyn och eventuellt lite salt.

Ugns bakning:
Lägg Hummer skalen i en eldfast form, med öppningen upp åt. Gärna snyggt på snedden för klorna skall få plats och även champinjon – lök röran skall läggas dit sedan.
Slå i lite sås i varge skal och lägg i köttet från Hummer och slå över resten av såsen. Ställ in i ugnen i 250 grader i 5 minuter strö sedan över osten och låt det smälta i ugnen några minuter.
Tag ut formen från ugnen och lägg på champinjon – lök röran runt om och strö över lite riven persilja

Koka hummer!

Ingredienser:
4 hummer, stora

Lag:
4 - 5 liter vatten
5 msk. vinäger
1 dl salt
¼ dl. socker
ett knippe dill

Kokning av Hummer:
Det är viktigt att Hummern lever om den köps färsk. Sätt ett gummiband eller något annat starkt band om klorna. Och skölj av dem noggrant i vatten. Kolla så Hummern verkligen lever, dra i svansen så vill den böja in den.
Koka upp Lagen med alla ingredienser, det måste koka när Hummer läggs i och grytan måste vara så stor så vattnet täcker hela djuren. Koka sedan i ca. 20 min med lock på grytan. Låt sedan Hummer svalna i vattnet
Sedan in i kylen så fort det går och lägg dem på rygg så spadet inte rinner ut.

En passande sås som är stark till Hummer och andra skaldjur!

Ingredienser:
3 dl. neutral yogurt
1 dl. vispgrädde som vispas lite så det blir fast. ,
går att byta ut yogurt och grädde mot gräddfil eller crème fraiche
1 dl färskost fin riven,
3 dl. majonnäs
2 dl. chili sås
3 mask. tomatpure,
går att byta ut tomatpure mot ketchup eller någon krämig tomatsås
1 tsk. ingefära riven färsk.
1 mask. Honung flytande
1 – 2 färsk chili eller Spansk peppar som fin hackas, beror på styrkan och det blir starkare när såsen stått ett tag
2 – 3 vitlöks klyftor pressade
lite salt, efter smak, det blir saltare när såsen stått ett tag

Såsen gör ni så här:
Blanda allt samman och låt stå i kylen ca. 20 min.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in