2008-08-23, 14:09
Medlem
Hej, jag har funderat på att installera och köra ubuntu på min bärbara dator. Jag laddade ner hardy heron och brände ut den.

Jag testkörde ubuntu för att kolla att allt var som det skulle. Jag hade ljud, mitt trådlösa nätverkskort fungerade. Men när jag skulle testa terminalen upptäckte jag ett problem. Jag prövade några enkla kommandon men när jag skulle göra ett snesträck (/) fick jag ett & tecken. Det visade sig att få tecken var på sin rätta plats.

Ska det vara så? Om inte hur löser jag det? Vad beror felet på?

Tack på förhand
Citera
2008-08-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
Hej, jag har funderat på att installera och köra ubuntu på min bärbara dator. Jag laddade ner hardy heron och brände ut den.

Jag testkörde ubuntu för att kolla att allt var som det skulle. Jag hade ljud, mitt trådlösa nätverkskort fungerade. Men när jag skulle testa terminalen upptäckte jag ett problem. Jag prövade några enkla kommandon men när jag skulle göra ett snesträck (/) fick jag ett & tecken. Det visade sig att få tecken var på sin rätta plats.

Ska det vara så? Om inte hur löser jag det? Vad beror felet på?

Tack på förhand

Det är fel tangentbordsuppsättning.

Om du skriver "loadkeys fi-latin1" i terminalen så kommer det funka som det ska (antagligen)... dock så är jag osäker på hur man sätter det permanent i ubuntu
Citera
2008-08-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Det är fel tangentbordsuppsättning.

Om du skriver "loadkeys fi-latin1" i terminalen så kommer det funka som det ska (antagligen)... dock så är jag osäker på hur man sätter det permanent i ubuntu

tack, jag ska pröva det

Är det någon annan som vet hur man gör teckenuppsättningen permanent?
Citera
2008-08-23, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
tack, jag ska pröva det

Är det någon annan som vet hur man gör teckenuppsättningen permanent?
skriv "setxkbmap se" istället. för att göra det permanent kan du antingen installera ubuntu eller lägga till :

Option "XkbLayout "se"

i /etc/X11/xorg.conf
Citera
2008-08-23, 14:29
Medlem
Ok, tack så mycket för de snabba svaren. Detta ska prövas.
Citera
2008-08-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot
skriv "setxkbmap se" istället. för att göra det permanent kan du antingen installera ubuntu eller lägga till :

Option "XkbLayout "se"

i /etc/X11/xorg.conf

så kan man också göra :P men det förutsätter ju att jag skulle tänkt på att han kör X ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in