Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-08-23, 08:40
Medlem
LordFlayas avatar
Hej på er!!
nu ska jag försöka vara kortfattad här.
jo nu är det så att jag har en disk på 750 gig som jag har partionerat upp i 2 delar,en stor och en liten del.
av misstag så instalerade jag vista på den stora delen
så,det jag gorde var att jag gorde en ominstallation till den lilla partionen av disken.
problemet jag nu har är att jag inte inte kan starta upp vista normalt utan måste boota upp operativ systemet med vista skivan,antar att det är på grund av att datorn känner av 2 system.
det jag här så gärna skulle vilja ha hjälp med är hur jag får bort alla vista filer
som ligger på den stora partionen utan att behöva formatera den stora delen.
högerklicka på mappen och välja ta bort hela windows mappen går inte.
Snälla,behöver så gärna lite hjälp med detta som jag snart blir gråhårig av.

Tacksam för svar
Citera
2008-08-23, 08:48
Medlem
The_Insanes avatar
Jag läste i någon tidigare tråd i detta forum att man inte kan avinstallera (eller ta bort filer) för att få hela Windows att försvinna.
Så det du måste göra är att omformatera den stora disken så allt försvinner och därmed även det andra vista som du lyckades installera

Är inte helt säker på om detta är de enda du kan göra utan bara 95% säker...
Citera
2008-08-23, 08:51
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Jag läste i någon tidigare tråd i detta forum att man inte kan avinstallera (eller ta bort filer) för att få hela Windows att försvinna.
Så det du måste göra är att omformatera den stora disken så allt försvinner och därmed även det andra vista som du lyckades installera

Är inte helt säker på om detta är de enda du kan göra utan bara 95% säker...

Hej insane!!
vill börja med att tacka dig för ditt svar här som du gav mig.
det jag förmodar är att jag antaglien måste formatera,vilket jag inte vill.
men är det så att det finns andra lösningar så tar jag mkt tacksamt i mot dom.

Citera
2008-08-23, 09:10
Medlem
tvcasualtys avatar
Tryck windows-knappen + r -> skriv msconfig. Välj "Boot" fliken. Editera så den bara bootar från c:\ (eller vilken beteckning den lilla partitionen nu har. Ta bort den andra.
Citera
2008-08-23, 09:25
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Tryck windows-knappen + r -> skriv msconfig. Välj "Boot" fliken. Editera så den bara bootar från c:\ (eller vilken beteckning den lilla partitionen nu har. Ta bort den andra.

Är det verkligen så enkelt??
Citera
2008-08-23, 09:40
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty

Det jag nu ser under systemstart är bara den ena partionen asså den lilla som jag vill ha kvar,hur ska jag hitta den andra??
Citera
2008-08-23, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordFlaya
Det jag nu ser under systemstart är bara den ena partionen asså den lilla som jag vill ha kvar,hur ska jag hitta den andra??

Var det inte enbart den lilla partitionen som du ville se?
Citera
2008-08-23, 12:39
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistor
Var det inte enbart den lilla partitionen som du ville se?
jag har en stor och en liten,den lilla vill jag ha kvar eftersom att vista ligger där.
men så har jag en stor partition där vista också ligger efter en miss av mig,får inte bort dessa vista filer,vill ju inte heller formatera disken,asså den stora part.

Tar tacksamt i mot tips som kan hjälpa mig.
Citera
2008-08-23, 13:40
Medlem
Om du inte har lust att installara om Vista (för 3:e gången?) så kan du starta om med installationsskivan. Sen så väljer du Reparera (eller liknande) och startar upp en kommandotolk. Där så borde du ju med enkelhet kunna ta bort resterna av Vista på stora partitionen.

För att ta bort t.ex hela D:\WINDOWS (jag antar att D:\WINDOWS är Vista på 2:a partitionen) så skriver du bara rd /s/q D:\WINDOWS och trycker enter. Du får nog ta bort en del andra mappar också som Vista skapar. Du blir kanske också tvungen att installera om Vista på första partitionen.
Citera
2008-08-23, 15:52
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Om du inte har lust att installara om Vista (för 3:e gången?) så kan du starta om med installationsskivan. Sen så väljer du Reparera (eller liknande) och startar upp en kommandotolk. Där så borde du ju med enkelhet kunna ta bort resterna av Vista på stora partitionen.

För att ta bort t.ex hela D:\WINDOWS (jag antar att D:\WINDOWS är Vista på 2:a partitionen) så skriver du bara rd /s/q D:\WINDOWS och trycker enter. Du får nog ta bort en del andra mappar också som Vista skapar. Du blir kanske också tvungen att installera om Vista på första partitionen.

Nu är det så att jag har formaterat den stora delen av partionen och även formaterat den lilla.
så lång är det bra,men nu när jag ska instalera vista på den lilla part som är nyformaterad så får jag till svar att installationen inte kan fortsätta på grund av datorns startkonfugiration,asså jag blir inte riktigt klok på det här
ngn som vet hur jag ska gå tillväga nu?
Citera
2008-08-23, 15:55
Bannlyst
Har rätt bra koll på vista

Därför skyr jag den resursslukaren som pesten och använder linux i stället.
Citera
2008-08-23, 16:33
Medlem
Ta bort partitionerna i Windows-installationsprogrammet när du ska installera Windows. Skapa sen två nya partitioner i samma storlek som du hade innan. Formatera dom, eller så görs det nog redan automatiskt av installationsprogrammet, men välj att installera Windows på lilla partitionen. Gör allt det där i installationsprogrammet, ej i Windows.
Senast redigerad av kissekattt 2008-08-23 kl. 16:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in