• 1
  • 2
2008-08-23, 08:40
Medlem
LordFlayas avatar
Hej p er!!
nu ska jag frska vara kortfattad hr.
jo nu r det s att jag har en disk p 750 gig som jag har partionerat upp i 2 delar,en stor och en liten del.
av misstag s instalerade jag vista p den stora delen
s,det jag gorde var att jag gorde en ominstallation till den lilla partionen av disken.
problemet jag nu har r att jag inte inte kan starta upp vista normalt utan mste boota upp operativ systemet med vista skivan,antar att det r p grund av att datorn knner av 2 system.
det jag hr s grna skulle vilja ha hjlp med r hur jag fr bort alla vista filer
som ligger p den stora partionen utan att behva formatera den stora delen.
hgerklicka p mappen och vlja ta bort hela windows mappen gr inte.
Snlla,behver s grna lite hjlp med detta som jag snart blir grhrig av.

Tacksam fr svar
Citera
2008-08-23, 08:48
Medlem
The_Insanes avatar
Jag lste i ngon tidigare trd i detta forum att man inte kan avinstallera (eller ta bort filer) fr att f hela Windows att frsvinna.
S det du mste gra r att omformatera den stora disken s allt frsvinner och drmed ven det andra vista som du lyckades installera

r inte helt sker p om detta r de enda du kan gra utan bara 95% sker...
Citera
2008-08-23, 08:51
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Jag lste i ngon tidigare trd i detta forum att man inte kan avinstallera (eller ta bort filer) fr att f hela Windows att frsvinna.
S det du mste gra r att omformatera den stora disken s allt frsvinner och drmed ven det andra vista som du lyckades installera

r inte helt sker p om detta r de enda du kan gra utan bara 95% sker...

Hej insane!!
vill brja med att tacka dig fr ditt svar hr som du gav mig.
det jag frmodar r att jag antaglien mste formatera,vilket jag inte vill.
men r det s att det finns andra lsningar s tar jag mkt tacksamt i mot dom.

Citera
2008-08-23, 09:10
Medlem
tvcasualtys avatar
Tryck windows-knappen + r -> skriv msconfig. Vlj "Boot" fliken. Editera s den bara bootar frn c:\ (eller vilken beteckning den lilla partitionen nu har. Ta bort den andra.
Citera
2008-08-23, 09:25
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Tryck windows-knappen + r -> skriv msconfig. Vlj "Boot" fliken. Editera s den bara bootar frn c:\ (eller vilken beteckning den lilla partitionen nu har. Ta bort den andra.

r det verkligen s enkelt??
Citera
2008-08-23, 09:40
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty

Det jag nu ser under systemstart r bara den ena partionen ass den lilla som jag vill ha kvar,hur ska jag hitta den andra??
Citera
2008-08-23, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordFlaya
Det jag nu ser under systemstart r bara den ena partionen ass den lilla som jag vill ha kvar,hur ska jag hitta den andra??

Var det inte enbart den lilla partitionen som du ville se?
Citera
2008-08-23, 12:39
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistor
Var det inte enbart den lilla partitionen som du ville se?
jag har en stor och en liten,den lilla vill jag ha kvar eftersom att vista ligger dr.
men s har jag en stor partition dr vista ocks ligger efter en miss av mig,fr inte bort dessa vista filer,vill ju inte heller formatera disken,ass den stora part.

Tar tacksamt i mot tips som kan hjlpa mig.
Citera
2008-08-23, 13:40
Medlem
Om du inte har lust att installara om Vista (fr 3:e gngen?) s kan du starta om med installationsskivan. Sen s vljer du Reparera (eller liknande) och startar upp en kommandotolk. Dr s borde du ju med enkelhet kunna ta bort resterna av Vista p stora partitionen.

Fr att ta bort t.ex hela D:\WINDOWS (jag antar att D:\WINDOWS r Vista p 2:a partitionen) s skriver du bara rd /s/q D:\WINDOWS och trycker enter. Du fr nog ta bort en del andra mappar ocks som Vista skapar. Du blir kanske ocks tvungen att installera om Vista p frsta partitionen.
Citera
2008-08-23, 15:52
Medlem
LordFlayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Om du inte har lust att installara om Vista (fr 3:e gngen?) s kan du starta om med installationsskivan. Sen s vljer du Reparera (eller liknande) och startar upp en kommandotolk. Dr s borde du ju med enkelhet kunna ta bort resterna av Vista p stora partitionen.

Fr att ta bort t.ex hela D:\WINDOWS (jag antar att D:\WINDOWS r Vista p 2:a partitionen) s skriver du bara rd /s/q D:\WINDOWS och trycker enter. Du fr nog ta bort en del andra mappar ocks som Vista skapar. Du blir kanske ocks tvungen att installera om Vista p frsta partitionen.

Nu r det s att jag har formaterat den stora delen av partionen och ven formaterat den lilla.
s lng r det bra,men nu nr jag ska instalera vista p den lilla part som r nyformaterad s fr jag till svar att installationen inte kan fortstta p grund av datorns startkonfugiration,ass jag blir inte riktigt klok p det hr
ngn som vet hur jag ska g tillvga nu?
Citera
2008-08-23, 15:55
Bannlyst
Har rtt bra koll p vista

Drfr skyr jag den resursslukaren som pesten och anvnder linux i stllet.
Citera
2008-08-23, 16:33
Medlem
Ta bort partitionerna i Windows-installationsprogrammet nr du ska installera Windows. Skapa sen tv nya partitioner i samma storlek som du hade innan. Formatera dom, eller s grs det nog redan automatiskt av installationsprogrammet, men vlj att installera Windows p lilla partitionen. Gr allt det dr i installationsprogrammet, ej i Windows.
Senast redigerad av kissekattt 2008-08-23 kl. 16:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in