Citat:
Ursprungligen postat av 237
Jag har länge försökt utröna vad det är man ska akta sig för om man vill tappa i vikt, kalorier eller kolhydrater. Ju mer jag frågar folk, desto mindre förstår jag.
Dessa två saker tycks ständigt tala emot varandra. Den delar upp folk i två läger, Atkinsare och GI:are som gärna smäcker i sig en packe bacon då den är i det närmaste fri från kolhydrater, och så folken som struntar i hur många kolhydratsbetonade potatisar de äter, då dessa är relativt befriade från kalorier.
När jag lyssnar på båda sidors argument, så låter båda lika rimliga. Men de talar ju i mångt och mycket emot varandra, och jag undrar kort och gott vad det är som är rätt.
Kan jag med fördel klämma i mig en packe bacon om dagen, eller är det bättre för mig att äta 5 potatisarr istället, för att bara ta ett exempel.
*förvirrad*
Kan även tilläggas att den hormonella responsen är olika för t ex fett och kolhydrater. Som någon tidigar skrev så beror det helt på vad du vill uppnå och vart du står idag.
Fett påverkar t ex testosteronet positivt, Protein tillväxthormon och kolhydrater insulin. Är man överviktig så är testesteron och tillväxthormon inte något dåligt. Medans insulin även är "fettbyggande".
Såna som vill hålla vikten så rekommenderar jag mindre kolhydrater.
Snackar vi träningsresultat så är alltid variation bra.