2008-08-22, 11:51
Medlem
nwts avatar
Har suttit och funderat i en dag nu över var denna tråden ska placeras och jag tror att detta fungerar bra.

Det är så att jag har lite problem med att minnas saker ang min barndom, och jag har fått förslag att det kan vara att jag förtrycker någonting.

Så jag vill gärna veta vad som har skett i min barndom om man ser det från "utsidan"
Jag har flyttat över 12 ggr (Saknas vissa men är säker på minst 12 ggr) och det är olika anledningar varje gång, jag har bott med en förälder under hela mitt liv men med fler personer inblandade väldigt ofta.

Nu till min fråga, nu när jag vill ha reda på dessa saker och anledningar, ska jag kontakta soc eller kommunen där vi bodde och flyttade runt som mest? Eller finns det något annat som är bättre att kontakta?

En andra fråga också; Har jag RÄTT till denna information eller måste min förälder kontaktas i samma vända för att ge medgivande till detta eller liknande saker?
Jag är över 18 så jag tycker då att det borde gå bra, men är inte säker.

Tacksam för svar.
Citera
2008-08-22, 12:09
Medlem
Katarsiss avatar
Du kan prova att kontakta socialtjänsten i de kommuner du bott i, men de rensar ut med jämna mellanrum och har sällan några papper kvar.

Bäst är att få tag i någon vuxen som funnits med i familjen eller dina föräldrars vänskapskrets.
Citera
2008-08-22, 12:15
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Du kan prova att kontakta socialtjänsten i de kommuner du bott i, men de rensar ut med jämna mellanrum och har sällan några papper kvar.

Bäst är att få tag i någon vuxen som funnits med i familjen eller dina föräldrars vänskapskrets.
Så jag ska inte hoppas för mycket på dom med andra ord.
Föräldern fick nyligen brev från den kommunen och ligger i skulder och dylikt, kan det göra att chansen att informationen finns kvar är större eller är det helt olika ämnen?

Vet du möjligtvis varför dom rensar sånna saker? Undrar av ren nyfikenhet nu.

Det har jag redan plannerat, tack för tipset.
Citera
2008-08-22, 19:08
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwt
Har suttit och funderat i en dag nu över var denna tråden ska placeras och jag tror att detta fungerar bra.

Det är så att jag har lite problem med att minnas saker ang min barndom, och jag har fått förslag att det kan vara att jag förtrycker någonting.

Så jag vill gärna veta vad som har skett i min barndom om man ser det från "utsidan"
Jag har flyttat över 12 ggr (Saknas vissa men är säker på minst 12 ggr) och det är olika anledningar varje gång, jag har bott med en förälder under hela mitt liv men med fler personer inblandade väldigt ofta.

Nu till min fråga, nu när jag vill ha reda på dessa saker och anledningar, ska jag kontakta soc eller kommunen där vi bodde och flyttade runt som mest? Eller finns det något annat som är bättre att kontakta?

En andra fråga också; Har jag RÄTT till denna information eller måste min förälder kontaktas i samma vända för att ge medgivande till detta eller liknande saker?
Jag är över 18 så jag tycker då att det borde gå bra, men är inte säker.

Tacksam för svar.
Jag måste missat det, men vilken typ av information är du ute efter?
Citera
2008-08-22, 20:42
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Jag måste missat det, men vilken typ av information är du ute efter?
Tror inte jag specifierade mig.
T.ex varför vi flyttat så mycket, varför jag en gång bott i husvagn och några gånger även varit inneboende hos folk.

Det brukar finnas anledningar till varför soc inte hjälper ensamstående föräldrar, då det oftast brukar vara dessa problem som soc ska försöka lösa.
Större delen av detta skedde före 2000, vi flyttade till ett annat län runt det årsskiftet.

Dessa är sånt jag tänkte höra med kommun / soc om de har förklaring. Även därför jag behöver veta om jag som barn till föräldern som varit i trubbel, kan få reda på denna information, eller om den endast är tillgänglig för min förälder.

Sedan är jag ute efter i princip all information som gäller min förälder som vårdnadshavare också, ifall detta har ifrågasatts någon gång. Detta är jag dock inte lika säker på om jag kan få tillgång till, men jag är trots allt barnet som varit med i släptåget.
Citera
2008-08-23, 06:03
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Så jag ska inte hoppas för mycket på dom med andra ord.
Föräldern fick nyligen brev från den kommunen och ligger i skulder och dylikt, kan det göra att chansen att informationen finns kvar är större eller är det helt olika ämnen?

Vet du möjligtvis varför dom rensar sånna saker? Undrar av ren nyfikenhet nu.

Det har jag redan plannerat, tack för tipset.

Nej, du ska inte hoppas för mycket.
Ofta är det dessutom felaktiga uppgifter och allt är ju subjektivt nedskrivet av socialsekreteraren, men du ska absolut fråga.

Att dom rensar är enligt lag, så det måste dom göra. Efter tre eller fem år eller nåt, om personen inte blivit aktualiserad under den tiden, så ska den rensas ut.
När det gäller vissa ärenden är det mycket längre tid, kanske tio år.
Bra med tanke på integriteten.
Djävligt dåligt med tanke på att barn som vuxit upp varken kan få svar eller ställa soc till svars.
Citera
2008-08-23, 09:32
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Nej, du ska inte hoppas för mycket.
Ofta är det dessutom felaktiga uppgifter och allt är ju subjektivt nedskrivet av socialsekreteraren, men du ska absolut fråga.

Att dom rensar är enligt lag, så det måste dom göra. Efter tre eller fem år eller nåt, om personen inte blivit aktualiserad under den tiden, så ska den rensas ut.
När det gäller vissa ärenden är det mycket längre tid, kanske tio år.
Bra med tanke på integriteten.
Djävligt dåligt med tanke på att barn som vuxit upp varken kan få svar eller ställa soc till svars.
Tack så mycket för svaret.
Personen jag är hos nu säger att den kan få tag på sina och sitt barns papper från när den var ung, dessa är inte raderade.

Så det är värt att fråga som sagt.
Tack igen
Citera
2008-08-23, 14:32
Medlem
Troians avatar
Lite knepigt.

I princip gäller att soc kan lämna ut uppgifter till dig som rör dig, men inte uppgifter som rör andra. Har någon av dina föräldrar/vårdnadshavare utsatt dig för något så kan de säga exempelvis "du har blivit slagen som barn", men inte av vem. Har din mamma blivit förföljd av en kvinnomisshandlare så kan de inte säga något alls till dig om detta.

Bara för att ta ett par exempel.
Citera
2008-08-23, 15:36
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Lite knepigt.

I princip gäller att soc kan lämna ut uppgifter till dig som rör dig, men inte uppgifter som rör andra. Har någon av dina föräldrar/vårdnadshavare utsatt dig för något så kan de säga exempelvis "du har blivit slagen som barn", men inte av vem. Har din mamma blivit förföljd av en kvinnomisshandlare så kan de inte säga något alls till dig om detta.

Bara för att ta ett par exempel.
Alltså, det är min förälder som soc har varit efter, och även inte hjälpt, men det är jag som har blivit utsatt av detta flyttande, brist på boende osv, så då påverkar det även mig.
Det är därför jag hoppas att de borde kunna ge mig information, men som du säger, de kan knappast lämna ut information som inte berör mig.
Citera
2008-08-23, 16:57
Medlem
Troians avatar
Okej.

Antar du vet att du kan kolla via folkbokföringen exakt mellan vilka tidpunkter du varit skriven på vissa adresser. Det kan ju vara ett steg på vägen i att få tag på rätt soc-kontor.
Citera
2008-08-23, 18:18
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej.

Antar du vet att du kan kolla via folkbokföringen exakt mellan vilka tidpunkter du varit skriven på vissa adresser. Det kan ju vara ett steg på vägen i att få tag på rätt soc-kontor.
Vet på ett ungefär vilket soc-kontor jag ska kontakta då vi många gånger bodde i en kommun men flyttade flera gånger.
Det finns fler kommuner inblandade dock, spelar det någon roll tror du? Eller kommunicerar soc i olika kommuner?
Ang folkbokföringen var det en bra idé, vi har bott i andrahand en gång också (vad jag vet hitills) men det kan ge en bättre tidsuppfattning att få det skriftligt med tidpunkter och så.

Tackar för ett bra svar än en gång.
Citera
2008-08-23, 18:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Vet på ett ungefär vilket soc-kontor jag ska kontakta då vi många gånger bodde i en kommun men flyttade flera gånger.
Det finns fler kommuner inblandade dock, spelar det någon roll tror du? Eller kommunicerar soc i olika kommuner?
Ang folkbokföringen var det en bra idé, vi har bott i andrahand en gång också (vad jag vet hitills) men det kan ge en bättre tidsuppfattning att få det skriftligt med tidpunkter och så.

Tackar för ett bra svar än en gång.

Jo, det spelar helt klart roll. Flyttar du från kommun A till kommun B, så har kommun B med största sannolikhet inte tillgång till handlingar om dina förehavanden, eller vad du eventuellt utsatts för, i kommun A. Det finns inget centralt landsomfattande socarkiv.

Även andrahandsboende ska egentligen anmälas till folkbokföringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in