2009-01-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esk
Tror nån knäcker det där RAKEL med. Fast frågan är ju hur.

Ja, man kan ju hoppas. Men då kan man undra sig varför inte GSM inte har knäckts ännu? GSM blev stort på mitten av 90-talet, och används idag på mobiltelefoner. Försöker man avlyssna mobiler på 900 MHz, hör man bara surr..

Ingen har lyckats knäcka det än, och RAKEL har starkare kryptering. Kanske ska börja med GSM, först?
Citera
2009-01-16, 01:13
Medlem
datajesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googlah
Ja, man kan ju hoppas. Men då kan man undra sig varför inte GSM inte har knäckts ännu? GSM blev stort på mitten av 90-talet, och används idag på mobiltelefoner. Försöker man avlyssna mobiler på 900 MHz, hör man bara surr..

Ingen har lyckats knäcka det än, och RAKEL har starkare kryptering. Kanske ska börja med GSM, först?

kanske är nyheter för dig men "gsm" är redan "knäckt". det tog inte lång tid innan någon bevisade "proof of concept" för avlyssningen vad jag minns, dock inget man kan/vill göra som privatperson pga att det är ganska kostsamt.

givetvis kommer det att hittas en lösning för att lyssna på rakel, men mycket tveksamt om det blir till vanligt folk utan gediget intresse/kunskaper.
Citera
2009-01-16, 01:22
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Rökdykarna kommer fortsätta ha öppna kanaler. Vill du veta var det brinner/olycka rekommenderar jag dig en scanner som avlyssnar personsökarna + mjukvara i datorn. Detta gäller deltidskårer.

Rökdykarna har vanliga handburna radios som inte har speciellt lång räckvid och hur spännande det kan vara att lyssna på vet jag inte riktigt.
Citera
2009-01-29, 00:40
Medlem
Mulas avatar
Lyssnar en del på polisradion, och som jag fattat det har city gått över helt till rakel nu. Västerort och Söderort kör dock fortfarande på S80.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in