2008-08-22, 11:10
Medlem
Vet att polisen sedan en tid tillbaka har bytt kommunikationssystem och gått över till Rakel. Min fråga är: Finns det något nytt sätt att avlyssna Rakel? Använder Räddningstjänsten samma system som polisen? Eller hur funkar det? Isf, måste det ju fortfarande gå att lyssna på räddningstjänsten?

Bara nyfiken!
Citera
2008-08-22, 11:41
Medlem
TheBings avatar
Citat:
Finns det något nytt sätt att avlyssna Rakel
Vad jag vet går det inte att avlyssna rakel. Iallafall inte med en sån enkel utrustning som radioscanner (som man kan använda idag).

Citat:
Använder Räddningstjänsten samma system som polisen?
Ja, som jag förstått det kommer ambulans, polis och räddningstjänst att gå över till rakel. Alla ska använda samma system.

Varför? Digitalt system som möjliggör att koppla upp kanal som alla inblandade i insatsen kan använda. Idag har polisen en kanal, ambulansen en kanal och räddningstkänsten en kanal.

När? Olika beroende på var i landet. Och ambulans/polis/räddning på din ort går nödvändigtvis inte över exakt samtidigt.
Citera
2008-08-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBing
Vad jag vet går det inte att avlyssna rakel. Iallafall inte med en sån enkel utrustning som radioscanner (som man kan använda idag).

Ja, som jag förstått det kommer ambulans, polis och räddningstjänst att gå över till rakel. Alla ska använda samma system.

Varför? Digitalt system som möjliggör att koppla upp kanal som alla inblandade i insatsen kan använda. Idag har polisen en kanal, ambulansen en kanal och räddningstkänsten en kanal.

När? Olika beroende på var i landet. Och ambulans/polis/räddning på din ort går nödvändigtvis inte över exakt samtidigt.

Tack så mycket för infon!
Vart kan man köpa en sådan radioscanner till ett sunt pris?
Citera
2008-08-22, 15:06
Medlem
TheBings avatar
Har kollat på lite infoblad om RAKEL:
Citat:
http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/upload/8616/2007-09-02%20Teknik.pdf
"Kryptering av luftgränssnittet är standard. Detta gör det omöjligt att avlyssna trafiken."
Citera
2008-08-22, 20:30
Medlem
TheBings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Vart kan man köpa en sådan radioscanner till ett sunt pris?

Om du vill köpa en vanlig radioscanner så hittar du det t.ex. på blocket eller tradera. Teknikmagasinet har också vet jag.
Citera
2008-10-06, 20:18
Medlem
om man nu är ute efter att kunna förvarnas om polisen är på väg vid tex svartrace, funkar det då fint med en vanlig radioscanner från tex teknikmagasinet? Eller körs allt på krypterad rakel.
Citera
2008-10-29, 20:38
Medlem
TheBings avatar
Det funkar utmärkt att lyssna på polisen OM de inte gått över till rakel på din ort. Då räcker det med att skaffa en radiomottagare (scanner) som kan lyssna av de frekvenser polisen använder sig av. Dessa går att hitta här www.scanner.nu.
Citera
2008-10-29, 22:41
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Vet att polisen sedan en tid tillbaka har bytt kommunikationssystem och gått över till Rakel. Min fråga är: Finns det något nytt sätt att avlyssna Rakel? Använder Räddningstjänsten samma system som polisen? Eller hur funkar det? Isf, måste det ju fortfarande gå att lyssna på räddningstjänsten?

Bara nyfiken!
Rökdykarna kommer fortsätta ha öppna kanaler. Vill du veta var det brinner/olycka rekommenderar jag dig en scanner som avlyssnar personsökarna + mjukvara i datorn. Detta gäller deltidskårer.
Citera
2008-11-02, 14:30
Medlem
Jag jobbar med rakel och skillnaden mellan dom gamla systemen (s70 och s80) är att rakel är digitalt, dvs bara massa 1or och 0or så du kommer inte kunna lyssna av med en vanlig scanner. polisen använder också inte rakel än, mer får jag inte säga pga tystnadsplikt
Citera
2008-11-02, 15:03
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PollieT16
polisen använder också inte rakel än, mer får jag inte säga pga tystnadsplikt

Här har polisen använt rakel i över ett år.
Citera
2008-11-02, 17:17
Medlem
Stockholm och malmö är det klart i men det används inte skarpt.
Citera
2008-11-02, 18:03
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PollieT16
Stockholm och malmö är det klart i men det används inte skarpt.

Såvitt jag förstått handlar det om provdrift, fullt ut i vissa län, och att S70 används som backup. Men om du är mer insatt så får jag väl lita på det du säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in