2008-08-22, 10:55
Medlem
Jag provade att "hälla" över gasol från en större flaska P11 till en en mindre P2 (kultyp). Den större var uppochner och placerad högre upp än den mindre.
Mellan dessa hade jag en gasolslang utan ventiler.
Det gick mera dåligt. Istortsett ingen gasol rann över.

1. Finns det någon form av backventil i gasolflaskorna eller vad?

2. Någon som har gjort något liknande och har erfarenheter eller kunskaper i ämnet?
Citera
2008-08-22, 13:22
Medlem
Megaforces avatar
Om du har flaskan upp och ner så får du nog ingen gas i flytande form vilket du måste ha för att kunna fylla den mindre flaskan, annars fyller du bara med gasformig gas. Förgasningen skall normalt ske i tryckreduceringsklockan och inte i själva gasflaskan så därför borde gasen vara i vätskeform när den lämnar flaskan i normalläge.
Citera
2008-08-22, 19:37
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om du har flaskan upp och ner så får du nog ingen gas i flytande form ...

Det är väl just då han borde få det? Precis som när man fyller en cigaretttändare.

/capmac
Citera
2008-08-22, 20:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det är väl just då han borde få det? Precis som när man fyller en cigaretttändare.

/capmac

Om du tittar på en genomskinlig cigarettändare så ser du att det finns ett rör inuti. Jag tror att gasflaskorna också har en sådan.
Citera
2008-08-22, 20:25
Medlem
Rooters avatar
Jag har vid två tillfällen sett gasolbehållare i genomskärning och inte har dessa haft stigarrör i sig!?
Citera
2008-08-23, 23:19
Medlem
Vardons avatar
Normala gasolflaskor , typ p2, p6 etc p19 har inget dykrör. Finns väl vissa truckvarianter och även vissa Maxiflaskor (186 kg) samt en del modeller av P45 som har dykrör.

Annars gör man precis som du som beskriver. Flaskan med innehåll upp och ner över den som det ska fyllas till (Lektra heter det väl om man vill vara petig) samt en koppling emllan.

Problemet är dock att tryckskillnaden mellan flaskorna är ganska lite. Därför behöver man antingen en pump eller en så kallad pysventil. Vissa äldre flaskor har pysventil. Har man pysventil kan man nästanintill tömma tex en P45a till andra flaskor om än det går långsamt på slutet.
Citera
2008-08-24, 05:26
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om du tittar på en genomskinlig cigarettändare så ser du att det finns ett rör inuti. Jag tror att gasflaskorna också har en sådan.

Jo, men påfyllningsflaskan har inget, vilket är det som är intressant. Det har inte en normal gasoltub heller.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in