2008-08-22, 14:59
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Har du några exempel att visa upp här?
Smygbög tex

Men om någon är troll, smurf så skall dom dömas efter ordinarie regler.
KFK känns mer som en ursäkt att slänga ut oönskade användare.
Citera
2008-08-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Smygbög tex

Men om någon är troll, smurf så skall dom dömas efter ordinarie regler.
KFK känns mer som en ursäkt att slänga ut oönskade användare.

Kollade igenom dennes inlägg och visst det var ju inte den värsta man sett här men knappast någon som kommer saknas då merparten av inläggen helt klart var av KFK-kvalitet.
Citera
2008-08-22, 16:56
Medlem
volvo 240s avatar
Tycker inte man kan dömma en användare så av dennes 10-20 första inlägg. Låt de visa vad de går för så att säga innan de slängs ut av KFK.

Tycker som många andra att de vanliga reglerna ska gälla i första hand.
Citera
2008-08-22, 17:47
Medlem
A-Hs avatar
Ja, kfk är då inte demokratiskt åtminstone. Fast när man läser på gamla FB förstår man varför reglen behövdes. Fast nu tycker jag att det är rätt bra visst här finns fortfarande korkade fjortisar som skriver bah! och liksom men det är väl knappast någon anledning att kfk:a någon eller?

Sen känns det som att användarna som är positiva är dom som själv skulle vilja kunna kfk:a folk, tack och lov kan de inte det! Förhoppningsvis är admin en person med sunt förnuft, som inte kfk:ar någon som t.ex. retat upp honom.
Senast redigerad av A-H 2008-08-22 kl. 17:50.
Citera
2008-08-22, 18:12
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Förhoppningsvis är admin en person med sunt förnuft, som inte kfk:ar någon som t.ex. retat upp honom.
Jo det har faktiskt hänt en gång:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=10750094&postcount=1
https://www.flashback.org/showpost.php?p=10779338&postcount=40
https://www.flashback.org/showthread.php?t=657004

Annars så tycker jag att admin allt som oftast gör goda bedömningar innan han delar ut KFK, dock tycker jag att han låter en del uppenbara och oseriösa troll som inte har för avsikt att diskutera, slinka igenom alltför lätt, men det är ju också ett stort forum.
Citera
2008-08-22, 19:40
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Tycker inte man kan dömma en användare så av dennes 10-20 första inlägg. Låt de visa vad de går för så att säga innan de slängs ut av KFK.

Tycker som många andra att de vanliga reglerna ska gälla i första hand.

I regel brukar vi försöka få ordning på användaren med tillsägelser och i värsta fall varning istället. Det finns inget som helst mervärde i att bannlysa någon. Detta skapar både badwill och merarbete (då de ofta kommer tillbaka i syfte för att förstöra, i ren hämnd).

Min uppgift är att sålla agnarna från vetet. Att få bort sabotörerna, samtidigt som vi försöker få de som inte klarar av att debattera att inse vilka krav vi ställer på användarna.

Det är en svår balansgång, och jag väljer hellre att fälla för få KFK-kandidater än att kasta ut oskyldiga.

Blir man utkastad efter 10-20 inlägg så har man gjort ett fenomenalt jobb med att utmärka sig, och dessa brukar sällan vara några misstag. Det är svårare med de som kommit upp i 100 inlägg eller mer.

admin
Citera
2008-08-22, 21:48
Medlem
volvo 240s avatar
Din syn på saken låter väldigt vettig.

Jo förstår att det blir jobbigare ju fler inlägg personen har. För alla tramsar vi ju runt då och då tom du själv admin

Så måste va svårt att utläsa ett mönster av trollande/tramsande bland en stor mängd inlägg. Som inte alla är trams.
Citera
2008-08-22, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är bara jag som kan dela ut KFK.
karlshamn_ye:s inlägg är raderat nu, då jag redan hade publicerat bannlysningen här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=730940

admin

Var väl det jag tänkte, men huvudet följde inte med riktigt i morse och inte tangenterna heller (ser jag nu). KFK är en svårgjord bedömning helt klart.
Citera
2008-08-23, 13:04
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Att bedömma underlaget för en vanlig användare kan vara svårt, då ni inte kan se andra användares raderade inlägg. Tänk på att det finns KFKare som har nära noll inlägg. Exempel från sista veckan lysmasken123 och UrbaniiE (orkade inte leta fram fler än två). Det säger sig självt att det döljer sig en hel del raderade inlägg bakom dessa.

/WG2
Citera
2008-08-23, 19:32
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Jag tror att det är svårare och rösta för en medlemms KFK då det inte är en utröning om ett regelbrott som ska röstas om, utan en helhetsbedömmning av en användare som person vilket helt enkelt är mycket svårare, fast det är klart att det finns helt uppenbara fall, men ändå!

Enklast är att (för dem som irriterar sig mycket) att bli bättre på selektiv läsning eller skaffa sig en ödmjukare inställning till vad som uppfattas som idioti.

/
Farligt att ge moderatorerna för mycket makt, se i hur stingslig..... tråden!

Du har rätt! Men det finns väl något slags register över hur många tillsägelser t.ex någon fått och kanske anledning till dessa med?
Ser man att det springer iväg hos någon som får RP.s på att de tramsar eller skriver oneliners eller så borde det vara lätt(are) att avgöra KfK iaf?

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag är helst försiktig med att använda KFK då det är en godtycklig regel, och dessa enkelt kan missbrukas om man inte är försiktig.
Jag får återkommande förslag på kandidater, och ibland tar det tid men många gånger friar jag hellre och försöker få användaren att bättra sig. Ibland lyckas jag, och ibland lyckas jag mindre bra och användaren blir bannlyst.

admin

Sant! Antar att om man får ett pm från Admin så skärper man sig?
JAG hade iaf gjort det

Har tänkt lite till och kanske räcker det om det är som det är nu men att "chat-inlägg", oneliners och inlägg av typen +1 eller raderas snarast!

I de allra flesta fall tillför dessa, imo, inget alls!

"tvåan-inlägg" har ju i stor sett försvunnit vilket jag tycker är bra! Kunde samma ske med "+1" och "du vet att det är 18-årsgräns ..." hade det varit bra!

En del "frågor" om misstänkta personers ålder och deras svar passar i humorforumet tycker jag, har skrattat gott åt vissa, men att bara rapa ur sig "hur gammal är du/du vet att det är ..." m.fl tycker jag bara blir löjligt!

Lite finess vad gäller detta om man får önska sig något!

Dessutom är åldersgränsen ett trubbigt vapen för att sortera in/ut folk men kanske det enda eller iaf enklaste man kan välja?
Senast redigerad av Barbafetto 2008-08-23 kl. 19:37.
Citera
2008-08-23, 19:53
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Du har rätt! Men det finns väl något slags register över hur många tillsägelser t.ex någon fått och kanske anledning till dessa med?
Ser man att det springer iväg hos någon som får RP.s på att de tramsar eller skriver oneliners eller så borde det vara lätt(are) att avgöra KfK iaf?

Det tror jag sker rätt ofta, åtminstone med nya medlemmar. Utan att nämna några namn så räcker det med att ta en snabb titt på vilka medlemmar Admin KFK:at på sistone och hur långvariga de varit på FB. Så har det fungerat så länge jag kan minnas. Svårare är det nog (som Admin också sa) med medlemmar som varit här en längre tid, och som börjar tramsa efter ett hundratal/tusental inlägg. Då de medlemmarna ev. har tillfört forumet mycket förut förlåter man nog hellre än dömer (även om det säkerligen finns kandidater för KFK som är uppe i flera tusen inlägg), det skulle krävas att de flippade ur rejält för att de skulle bli bannade pga KFK.
Citera
2008-08-23, 20:02
Moderator
vfs avatar
Personligen tycker jag KFK ska användas med måtta. En del kan
faktiskt skärpa sig efter ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem