Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-22, 01:07
Medlem
terrieterries avatar
En släkting till mig erhöll för många år sedan lagfarten (tror jag det heter?) till två sommarstugor på en sjötomt, som min morfar byggt från grunden.

Jag tänkte inte så mycket på det då, men nu när både min morfar och mormor är döda inser jag att jag inte längre har tillgång till det här lantstället och jag sörjer verkligen detta. Den släkting som nu har tillgång till lantstället är också förmånstagare i testamentet efter mina morföräldrar.

Jag funderar på att hävda att hans erhållande av lagfarten borde dras av från hans laglott vid bouppteckningen. Men vilket värde kan egentligen fastigheter (Två sommarstugor utan el o vatten, men brunn finns på tomten) på arrenderad mark vara värda? Är de värda något överhuvudtaget då marken inte ingår?
mvh
tt
Citera
2008-08-22, 10:45
Medlem
Far min var på arbetsresa nere i sundsvall och kom under en promenad att börja titta i ett mäklarfönster. Han tyckte det var extraordinärt då en sommarstuga på arrenderad tomt var ute för över 2 mkr.

Med andra ord så finns det såklart ett värde - hur stort detta är har jag inte tänkt sia om. Är det mitt ute i lappmarkerna kanske det endast är värt vad du får för virket när du säljer det som kaffe-ved. Jag har ingen aning.

Men om det å andra sidan inte är värt något i objektiva ögon, så borde du ju kunna överbjuda något så himmelskt att din släkting bara inte kan tacka nej (Med fördel kan du blanda in hästhuvuden i detta bud) eftersom stugan verkar ha ett känslomässigt värde för dig

Hur ser släktbanden ut - på din text låter det lite som en avlägsen släkting, men varför ska dina morföräldrar ge bort sina stugor nära före sin död till en avlägsen släkting? Är det morbror/moster som lagt rabarder på stugorna kanske?
Citera
2008-08-22, 10:52
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
En släkting till mig erhöll för många år sedan lagfarten (tror jag det heter?) till två sommarstugor på en sjötomt, som min morfar byggt från grunden.

Jag tänkte inte så mycket på det då, men nu när både min morfar och mormor är döda inser jag att jag inte längre har tillgång till det här lantstället och jag sörjer verkligen detta. Den släkting som nu har tillgång till lantstället är också förmånstagare i testamentet efter mina morföräldrar.

Jag funderar på att hävda att hans erhållande av lagfarten borde dras av från hans laglott vid bouppteckningen. Men vilket värde kan egentligen fastigheter (Två sommarstugor utan el o vatten, men brunn finns på tomten) på arrenderad mark vara värda? Är de värda något överhuvudtaget då marken inte ingår?
mvh
tt

Någonting är fel i din beskrivning. Du kan inte få lagfart på mark som du arrenderar. Lagfarten innehas alltid av fastighetsägaren. Du bör reda ut detta först innan du börjar fundera på det eventuella värdet.
Citera
2008-08-22, 12:06
Medlem
Torrisis avatar
Nej det heter inte lagfart om man äger en byggnad på "ofri grund", men terrieterrie påpekade ju själv att han/hon var osäker på begreppet.

Att äga en byggnad på en ofri grund är ju givetvis värdepåverkande eftersom man "bara" arrenderar tomten. Men värdet på byggnaderna är helt omöjligt att säga utan mer information - man får istället anlita en värderingsman för att få ett precist belopp. Vill man veta om det alls är värt att tvista kan man ju börja med att söka på Hemnet efter likvärdiga objekt rent geografiskt, standardmässigt och som också ligger på ofri grund - och se vad man begär för dessa.

Hur mycket den ofria grunden påverkar värdet beror också på vem som är fastighetsägare och hur lång arrendetiden är. Rent praktiskt för drift och boende spelar det mindre roll att det är på ofri grund, men misstänker man att fastighetsägaren kanske vill säga upp arrendet kan ju husen snabbt bli helt värdelösa.
Citera
2008-08-22, 14:49
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

mvh
tt

Var ligger kåkarna? Skulle det vara på Västkusten eller kring Stockholm lär det vara snuskigt värde. Trots arrendetomt
Citera
2008-08-22, 15:51
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Far min var på arbetsresa nere i sundsvall och kom under en promenad att börja titta i ett mäklarfönster. Han tyckte det var extraordinärt då en sommarstuga på arrenderad tomt var ute för över 2 mkr.

Med andra ord så finns det såklart ett värde - hur stort detta är har jag inte tänkt sia om. Är det mitt ute i lappmarkerna kanske det endast är värt vad du får för virket när du säljer det som kaffe-ved. Jag har ingen aning.

Men om det å andra sidan inte är värt något i objektiva ögon, så borde du ju kunna överbjuda något så himmelskt att din släkting bara inte kan tacka nej (Med fördel kan du blanda in hästhuvuden i detta bud) eftersom stugan verkar ha ett känslomässigt värde för dig

Hur ser släktbanden ut - på din text låter det lite som en avlägsen släkting, men varför ska dina morföräldrar ge bort sina stugor nära före sin död till en avlägsen släkting? Är det morbror/moster som lagt rabarder på stugorna kanske?

Nej, det är faktiskt min halvbror som har fått stället. Han växte upp som fosterbarn hos mina morföräldrar då min mamma gav sig ut till sjöss (Innan min tillkomst alltså) och de gav det till honom för ca 30 år sedan, inte nyligen. Själv var jag bara 15 år då och brydde mig inte.. Och min mamma, som ju egentligen skulle ärva hälften tycktes inte bry sig heller (Och hon är död nu.).

Bjuda över kan jag bara drömma om.... Han kommer aldrig att gå med på att bli av med det. Och tyvärr så föreligger en schism mellan honom och resten av syskonskaran så troligen är det ur våra händer för alltid
mvh
tt
Citera
2008-08-22, 15:56
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Nej det heter inte lagfart om man äger en byggnad på "ofri grund", men terrieterrie påpekade ju själv att han/hon var osäker på begreppet.

Att äga en byggnad på en ofri grund är ju givetvis värdepåverkande eftersom man "bara" arrenderar tomten. Men värdet på byggnaderna är helt omöjligt att säga utan mer information - man får istället anlita en värderingsman för att få ett precist belopp. Vill man veta om det alls är värt att tvista kan man ju börja med att söka på Hemnet efter likvärdiga objekt rent geografiskt, standardmässigt och som också ligger på ofri grund - och se vad man begär för dessa.

Hur mycket den ofria grunden påverkar värdet beror också på vem som är fastighetsägare och hur lång arrendetiden är. Rent praktiskt för drift och boende spelar det mindre roll att det är på ofri grund, men misstänker man att fastighetsägaren kanske vill säga upp arrendet kan ju husen snabbt bli helt värdelösa.

Det låter ju förfärligt! Kan bonden verkligen bara säga upp arrendet och därmed blir allt som finns på tomten värdelöst?

Vad jag förstår så vill dock bonden fortsätta arrendera ut... Problemet är nog mest att han har en tendens att vilja höja arrendeavgiften titt som tätt.
mvh
tt
Citera
2008-08-22, 15:58
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Var ligger kåkarna? Skulle det vara på Västkusten eller kring Stockholm lär det vara snuskigt värde. Trots arrendetomt
Nej, de ligger någon mil utanför Norrköping, i skogen vid en insjö. Otroligt idylliskt faktiskt. Sluttande tomt ner mot vattnet, egen brygga.

Det är primitivt dock. Ingen el är indragen och vattnet får hämtas ur brunn på tomten.
mvh
tt
Citera
2008-08-22, 20:06
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Det låter ju förfärligt! Kan bonden verkligen bara säga upp arrendet och därmed blir allt som finns på tomten värdelöst?

Nej, man kan inte "bara" säga upp arrendet, det brukar vara rätt långa uppsägningstider. Men nyttjandetiden av byggnaden blir ju begränsad till arrendets uppsägningstid och det låter inte som några hus som är värda att flytta.

Så då blir ju byggnaderna "snabbt" värdelösa (tidsperspektiv när det gäller hus är relativt, snabbt i sammanhanget är några år).
Citera
2008-08-23, 23:29
Medlem
Citat:
Men vilket värde kan egentligen fastigheter (Två sommarstugor utan el o vatten, men brunn finns på tomten) på arrenderad mark vara värda? Är de värda något överhuvudtaget då marken inte ingår?
mvh
tt

Har själv haft sommarstuga på arrenderad mark, det är bland det dummaste man kan ha.

Men vad gäller själva värdet, så finns det väl ett taxeringsvärde man kan utgå från. Om stugorna nu inte är alltför primitiva, då saknas taxeringsvärde.

Sen är värdet helt avhängt markägaren, om denne är riktig i skallen eller inte. Högt arrende = lågt värde på stugorna. Möjlighet att friköpa tomten osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in