Citat:
Ursprungligen postat av warinworld
Bäste vän, huruvida västerlänningar betalar sin sod eller ej till en "gnoa" har jag ringa vetskap om. Mitt inlägg var en förevisning om vad en thailändsk man kan erlägga. Vad jag försökte ge en fingervisning om var att det icke är kutym att betala sin sod till en person som valt detta specifika yrke och detta gäller även år 2008. Jag kan föreställa mig att västerlänningar betalar detta på grund av okunskap om dessa rituella förättningar. Man bör förstå att sin sod avspeglar det värde/ärbarhet som den tilltänkte har tillförskaffat sig. Med detta menas att värdet av sin sod står i paritet av personens bakgrund. En flicka med god akademisk bagrund (helst från Chula, Mahidol eller Thammasat) genererar som regel en mycket hög sin sod medans en kvinna med bakgrund inom prostitution inte erhåller sin sod. Vederbörande själv är ju kunnig om sitt yrkesval och vet med sig att det inte bör vara sin sod involverat. Skulle denna kvinna ändock hemställa om sin sod avspeglar det mer hennes girighet och den kärleksförklaringen skulle få mig att lägga benen på ryggen. Beträffande ett eventuellt hemlighållande av yrkesvalet är jag nog nödd att göra dig besviken. Familjen/grannskapet vet som regel mycket väl om vad dottern valt för yrke och grannskapet i synnerhet finner det synnerligen älskvärt att skvallra om.
Välkommen till Flashback, ingen är din vän.
Jo det finns en grupp människor som flyttar till Thailand och genast anser sig tillhöra aristokraterna i landet. De tar position som om de skulle vara viktiga personer, du verkar vara en av dem. Jag vet även thailändska män som betalat sin sod för sina flickvänner som tidigare jobbat i bar.
Det du visar är lite som om en afrikan skulle flytta till Sverige och stenhårt köra på det som anses vara riktigt av den lilla procent som håller till i riddarhuset.
Det är alltid kul med folk som flyttar utomlands och genast skall följa förlegade traditioner hårdare än lokalbefolkningen.