2008-08-21, 21:05
  #1
Medlem
Är det någon här som bor i Flogsta? Skulle vara intressant om någon kunde berätta historien bakom Flogstaskriket (studenterna brukar gapskrika i det här området runt kl. 22.00). Eller överhuvudtaget om någon bor/har bott i Flogsta.
Citera
2008-08-21, 21:08
  #2
Medlem
kalle112ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marco xD
Är det någon här som bor i Flogsta? Skulle vara intressant om någon kunde berätta historien bakom Flogstaskriket (studenterna brukar gapskrika i det här området runt kl. 22.00). Eller överhuvudtaget om någon bor/har bott i Flogsta.

någon som ville skrika av sig sin tentaångest skulle jag gissa, vilket blev poppis, vilket blev till en tradition
Citera
2008-08-21, 21:17
  #3
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Har hört dom gasta några gånger. Varje dag kl 22, men det hörs mest på Söndagar, av naturliga skäl. Om du bor där så se till att bevara traditionen.
Citera
2008-08-21, 21:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Har hört dom gasta några gånger. Varje dag kl 22, men det hörs mest på Söndagar, av naturliga skäl. Om du bor där så se till att bevara traditionen.
Det skulle vara sorgligt om det slutade faktiskt. Skriken gör att området känns levande. Traditionen borde kanske spridas till andra delar av Uppsala också... vi kunde driva en slags lokal kulturimperialism.
Citera
2008-08-22, 15:01
  #5
Medlem
-SWE-ViGGENs avatar
Jag skulle vilja se foton på GASTARNA nÅn som har bilder? Inte låsa tack. Kanske skulle skickas till Övernaturligt?
Citera
2008-08-22, 19:32
  #6
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SWE-ViGGEN
Jag skulle vilja se foton på GASTARNA nÅn som har bilder? Inte låsa tack. Kanske skulle skickas till Övernaturligt?

here you go...

http://jinge.se/a5/9spoke.jpg

en pedagogisk bild till er andra också:

http://www.geocities.com/korridoren_flogsta/flogstaskrik.png
Citera
2008-08-24, 10:12
  #7
Medlem
-SWE-ViGGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
here you go...

http://jinge.se/a5/9spoke.jpg

en pedagogisk bild till er andra också:

http://www.geocities.com/korridoren_flogsta/flogstaskrik.png
Tack för upplysningen var säker på att han talade om spöken. Fina bilder!
Citera
2008-08-24, 11:22
  #8
Moderator
Humbugs avatar
Nja, jag vet inte, jag, inte så UE. Provar att skicka till Övrigt.
Passar på att hälsa till dem också. Hoppas allt är väl. Jag kommer och hälsar på så fort jag får lite tid över
/mod
Citera
2008-08-24, 16:35
  #9
Medlem
Tjohildas avatar
Har för mig att det står om Flogstaskriket i Klintbergs senaste bok "Glittersprej". Eller iaf i nån av hans böcker. Det förekommer dock och är inte en renodlad myt, om jag minns rätt.
Citera
2008-08-24, 16:43
  #10
Bannlyst
Förekommer i lund oxå, där heter det delphivrålet.

http://susning.nu/Delphivr%E5let

Folkminnen, flogsta och delphi:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tioskriket
Citera
2008-08-24, 17:19
  #11
Medlem
Flogstaskriket är ritkigt roligt, eller skönt, eller vad man ska säga... När ja goch mina kursare gjorde det nässlade vi in oss i ett av höghusen så högt upp vi kunde komma, kraschade en korridors fest med en massa höga intisar överallt, och skrek så högt vi bara kunde, mest för att vi verkligen askydde vår dåvarande lärare...


Ahhh.... första och enda gången det kommer ske, tänker aldrig försöka få det så perfekt som det var den gången, man ska sluta när man är på topp!
Citera
2008-08-26, 21:51
  #12
Medlem
Tack för påminnelsen! dags om 9 min
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in