2017-12-25, 10:31
Medlem
fantomas318s avatar
Kurslitteratur

Peace flachback'ers!

Jag har en fråga ang kurslitteratur som man använder när man skall studera på universitet.

Jag har fått namn på böckerna, samt ett ISBN nummer.

Finns det sidor där man kan köpa/sälja begagnade studieböcker?
Skulle gärna vilja veta vad hemsidorna heter och om det går att söka på t.ex: 9789188099938 (ISBN nummer)

Tackar så mycket för informationen!
Citera
2017-12-25, 10:36
Medlem
sasos avatar
sök på facebook
Citera
2017-12-25, 10:44
Medlem
myts avatar
Campusbokhandeln
Citera
2017-12-25, 10:50
Medlem
... och http://www.kurslitteratur.se/

(Tips. Google är en jättefrän uppfinning).
Citera
2017-12-25, 11:25
Medlem
Banangurkazzs avatar
bokbörsen. Har dock inte erfarenhet av den själv.
Citera
2017-12-25, 11:45
Medlem
I princip alla universitet/program/kurser har en facebookgrupp där studenter köper/säljer kurslitteratur. Ofta brukar man innan skolan drar igång få information om nollning och kontaktinformation till de som håller i nollningen ("faddrar"). Hör med dessa vad facebookgruppen heter. Alternativt sök bara på Facebook på vad den kan tänkas heta så bör du hitta. Typ:

"Kurslitteratur Lärarprogrammet Linköpings Universitet"
"Köp och Sälj, Linköpings Universitet"

Många skolor har dessutom bokbytardagar i början av terminen där man kan köpa och sälja begagnad kurslitteratur.

Ett annat tips är att många böcker finns som gratis pdf på nätet. Fördelen med pdf, förutom att det är gratis, är att du kan söka snabbt i boken och du slipper släpa en tung bok fram och tillbaka varje dag. Sedan kan du också höra dig för med tidigare studenter om det är någon bok du kan skippa helt.
Citera
2017-12-25, 13:02
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Flertalet trådar är nu sammanfogade med varandra och ursprungstrådens rubrik är ändrad från "Köpa billig kurslitteratur?" till "Den stora tråden om att köpa och sälja kurslitteratur. Hur?/Var?/När? [/Mod.]".

/Mod.
Citera
FromAnotherPlaces avatar

Moderatormeddelande

Postat av FromAnotherPlace 2017-12-25, 13:07
Medlem
Det här är ingen tråd där man efterfrågar kurslitteratur att köpa eller där man säljer kurslitteratur.
Tanken är att det skall vara en generell tråd för frågor om införskaffning av kurslitteratur för gymnasiala eller eftergymnasiala studier.

Om ni har glömt titeln på en bok, så är den här tråden i litteraturforumet rätt tråd för er fråga-----> (FB) Söker du en bok/titel/författare? Fråga här!
PDF-böcker och annat som kan fildelas efterfrågas här-----> (FB) Önskar du något? Posta dina REQUESTS här! ►►► EJ INVITES OCH STREAMING!

När ni postar i den här tråden bör ni vara särskilt vaksamma på följande regler:

1.01. Reklam och annonsering
Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna.

1.02. Upphovsrättsskyddat material
Spridning eller publicering av upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillstånd är förbjudet.

Tack för visad hänsyn.

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-12-26 kl. 17:48.
2018-01-15, 17:11
Medlem
Digital kurslitteratur

Jag undrar hur det ser ut med digital kurslitteratur egentligen. Hittar bara en massa gamla böcker hela tiden.

För vissa böcker finns det alternativ för digitala format men annars så är dessa icke-existerande ?

Är författarna verkligen sådana sossar och bakåtsträvare att de inte vill skapa böckerna i ett nytt digital format eller vad är det frågan om ?

Hur gör ni kära Flashbackare ?
Citera
2018-01-15, 17:38
Medlem
-RW-s avatar
Nästan alla E-böcker jag tittat på har varit dyrare än pocketversionen och till och med de inbundna varianterna, så jag köper dessa istället alternativt kollar om universitetsbiblioteket har elektronisk utlåning av boken i fråga.

Alternativ tre är såklart att på mindre lagligt vis tillskansa sig boken i PDF-format.
Citera
2018-01-15, 17:58
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

I litteraturforumet finns två trådar som relaterar till topic för den senaste infogade trådstarten:
(FB) Den stora tråden för diskussioner och rekommendationer om E-böcker (/Mod.)
(FB) Tråden om digitala bibliotek (Se första inlägget för FAQ) (/Mod.)

Kurslitteratur är ändå ett ämne, vars speciella användningsområde i studiesyfte gör att relaterade diskussioner hör hemma i utbildningsforumet. Men ovan länkade trådar kan ändå ha ett läsvärde i förhållande till det digitala bokformatet.

/Mod.
Citera
2018-08-09, 23:27
Medlem
Rimligt pris för en hop kursböcker?

Ska börja plugga civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik (LTH) väldigt snart och behöver ju då kurslitteratur. Tänkte att det skulle vara smart att få tag på alla böcker i förväg så har lagt upp en annons på blocket, med alla böcker jag hittade på kursplanen (14 st).

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris? Erbjöd att köpa alla böcker från en snubbe för 1500 kr (inkl. frakt), men hans reaktion får mig att tro att det är för dyrt. Skulle dock vara lite konstigt att plötsligt ta tillbaka mitt erbjudande.

Eller borde jag vänta tills jag faktiskt börjar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in