2008-08-20, 19:15
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Tja

Har fått en skrivuppgift på fysiken, vi håller på och arbetar med universums utveckling och vi ska skriva en uppsats om vad vi vill inom universum tex svarta håll och big bang, som givetvis blev superpopulära och blev 90% av min klass ultimata val.
Jag vill dock skriva något mer unikt men har svårt att hitta något spännande. Mitt problem är inte bara att jag inte kan hitta något roligt att skriva om, men det man väljer att skriva om ska även innehålla ett räknestycke där man väljer ett problem som kretsar kring det man vill skriva fakta delen om, sedan räknar man ut och redovisar sina svar. Jag behöver alltså lite tips på något som kan vara roligt att skriva om att tilllägga är att jag går sista året på gymnasiet.

MVH

KeyBoardSamurai
Citera
2008-08-20, 19:58
Medlem
Fenrers avatar
Fysik är inte mitt starka ämne, men det kanske borde vara intressant att skriva om strängfysik? Det lär väl finnas en del att räkna på också misstänker jag.
Citera
2008-08-20, 20:00
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
Tja

Har fått en skrivuppgift på fysiken, vi håller på och arbetar med universums utveckling och vi ska skriva en uppsats om vad vi vill inom universum tex svarta håll och big bang, som givetvis blev superpopulära och blev 90% av min klass ultimata val.
Jag vill dock skriva något mer unikt men har svårt att hitta något spännande. Mitt problem är inte bara att jag inte kan hitta något roligt att skriva om, men det man väljer att skriva om ska även innehålla ett räknestycke där man väljer ett problem som kretsar kring det man vill skriva fakta delen om, sedan räknar man ut och redovisar sina svar. Jag behöver alltså lite tips på något som kan vara roligt att skriva om att tilllägga är att jag går sista året på gymnasiet.

MVH

KeyBoardSamurai

Skriv om mörk materia! Det är grymt spännande! Då kan du dessutom välja problemet med hur mycket mörk materia det måste finnas i tex. vintergatan för att alla naturlagar ska fungera.
Citera
2008-08-20, 20:22
Medlem
evolutes avatar
Du kan ju ta något som hänt nyligen, exempelvis den yngsta supernovan man upptäckt. NASA höll i mitten av maj en presskonferens för att tala om en upptäckt som gjordes av Chandra, ett satellitteleskop som skickades upp av NASA 1999 för att bilder i röntgenspekrat: världens "yngsta" supernova.

Du kan, utifrån bilderna, genomföra de beräkningar som ger supernovans ålder samt skriva om supernovor i allmänhet och denna i synnerhet. Läs artiklarna.

Andra tips: skriv om
  • GLAST-sattelliten som nyligen skicakdes upp för att studera gammastrålningexplosioner.
  • olika experimentella test av allmänna relativitetsteorin.
  • magnetarer - roterande neutronstjärnor med extremt kraftfulla magnetfält.
  • precisionskosmologi genom mätningar av ex. detaljer i kosmiska bakgrundsstrålning kan vi begränsa de olika kosmiska modeller som är möjliga och exempelvis säga vilken form universum har.
  • något mer grundlägande som exempelvis Big bangs nukleosyntes - alltså hur vi fick den urpsrungliga fördelning av väte-, helium- och lithiumisotoper som är byggmaterialet för stjärnorna (som skapade tyngre grundämnen).
  • den experimentella och teoretiska statusen för magnetiska monopoler
  • de första objekt skapade av människan som är på väg ut ur solsystemet: voyagersonderna.

Det finns hur mycket som helst att skriva om. Svarta hål känns jävligt fantasilöst att snöa in på.
Citera
2008-08-20, 21:41
Medlem
zuccinis avatar
Ytterligare förslag:
- Fördjupa er i frågan om hur det kan komma sig att vi har de lokala ansamlingar av materia som observeras (alltså galaxer av olika storlek och slag, galaxhopar).
- Beskriv olika slags stjärnor och hur de lever och dör. Vad består de av? Varför produceras energi och vart tar den vägen? Vad händer när stjärnan dör? Hur många (eller hur få) generationer har "levt" under universums livstid?
- Om nu universums expansion fortsätter att ständigt accelerera; hur kommer det hela att sluta och vad blir kvar?
Citera
2008-08-20, 23:14
Medlem
Du kan kanske vinkla det åt ett litet annat håll (om det nu är tillåtet). Fråga dig istället varför så många ungdomar fascineras av universum men inte av många andra delar av fysiken.

Här skulle du kunna göra en massa roliga statistiska beräkningar och undersökningar över om astronomin verkligen lockar mer ungdomar än tex halvledarfysik.
Citera
2008-08-21, 01:09
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deztron
Du kan kanske vinkla det åt ett litet annat håll (om det nu är tillåtet). Fråga dig istället varför så många ungdomar fascineras av universum men inte av många andra delar av fysiken.

Här skulle du kunna göra en massa roliga statistiska beräkningar och undersökningar över om astronomin verkligen lockar mer ungdomar än tex halvledarfysik.

Det känns som att undersöka om vatten verkligen är vått.
Citera
2008-08-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det känns som att undersöka om vatten verkligen är vått.
Jo, troligtvis har du rätt. Men samtidigt kan jag inte riktigt se varför. Folk gillar datorer, folk gillar små mobiltelefoner, folk gillar små mp3spelare.
Jag kan inte riktigt se varför det skulle vara intressantare med en sjuhelvetes massa tomrum och några ansamlingar av massa som rör sig relativt varandra.
Jag vill slå ett slag för de (för icke-naturvetenskapsstuderande) "glömda" delarna av fysiken.
Citera
2008-08-21, 09:03
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
tack så mycket för alla bra och roliga svar, Flashbackfolk kan man lita på
Citera
2008-08-21, 14:44
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deztron
Jo, troligtvis har du rätt. Men samtidigt kan jag inte riktigt se varför. Folk gillar datorer, folk gillar små mobiltelefoner, folk gillar små mp3spelare.
Jag kan inte riktigt se varför det skulle vara intressantare med en sjuhelvetes massa tomrum och några ansamlingar av massa som rör sig relativt varandra.
Jag vill slå ett slag för de (för icke-naturvetenskapsstuderande) "glömda" delarna av fysiken.

Det är bra, och jag försöker ofta göra samma sak men ibland måste man lura in dem med svarta hål och svävande supraledare för att sedan binda fast dem i strain engineering och RHEED-karaktärisering.
Citera
2008-08-22, 21:57
Medlem
wellermans avatar
Kanske LIGO vore något? http://en.wikipedia.org/wiki/LIGO

Ett experiment för att observera gravitationsvågor.
Senast redigerad av wellerman 2008-08-22 kl. 21:59.
Citera
2008-08-23, 10:15
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
Tja

MVH

KeyBoardSamurai

Hur stjärnor "föds" http://en.wikipedia.org/wiki/Star_formation

P.S @ Evolute, är GLAST som WMAP v2.0?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem