2008-08-20, 17:53
Medlem
Ja satt och disskutera lite med damen min och vi kom inte riktigt fram till nånting.
Vart vänder man sig då? JO... hit.

Funderingen är då: Alvedon Forte 1g är receptbelagt medicin medans Vanlig 500mg alvedon inte är det.
Vad är de då för skillnad på en Forte tablett och 2st 500mg Vanliga?

De måste ju vara nån väsentlig skillnad ! Annars är de ju galet. Vad är det i en tablett, hjälpämnen och annat?
Citera
2008-08-20, 17:59
Medlem
BlackMantas avatar
Ingen skillnad alls broder...
Citera
2008-08-20, 18:05
Medlem
No_Mores avatar
Finns ett flertal läkemedel där en svag variant är receptfri medan den starkare diton är receptbelagd. Ibland kör man recept på "storpack" medan små fjuttiförpackningar är receptfria också.

Skillnaden är nada, helt enkelt. Det handlar väl om att vissa förpackningsstorlekar eller styrkor används mer inom den slutna vården exempelvis.
Citera
2008-08-20, 19:11
Medlem
Jag har fått det förklarat som så att det är lättare att "glömma" att det är ett gram och på så vis lättare att ta en överdos av misstag.
Citera
2008-08-20, 19:13
Medlem
CashBlows avatar
Eftersom det är Sverige vi lever i kan jag lova er att den receptbelagda tabletten kostar mycket mindre än den som inte är det.

Det är monopolets melodi.
Citera
2008-08-20, 19:25
Medlem
50 Alvedon Forte 1g kostar 61:- med recept.
100 Alvedon 500mg kostar 45:-, och ännu billigare om man väljer ett annat fabrikat.

Och det är receptbelagt därför att 1g-tabletterna är farligare. Räcker med att en tvååring pillar i sig två tabletter för att ungen ska riskera att dö i oupptäckt leversvikt. Svårare för småbarn att pilla i sig fyra-fem blisterförpackade alvedon 500mg.
Citera
2008-08-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No_More
Livet är en myt

Ja dedär sitter klockrent nu.

Men då stämmer alltså inte "de hjälper inte att ta fler!!!"-predikan eller börjar vi då snacka om leverns förmåga?
Hur många, säg alvedon då, kan man ta vid ett o samma tillfälle utan att minska effekten? Kanske är en svår fråga att svara på iofs.
Senast redigerad av eyeballing 2008-08-20 kl. 22:51.
Citera
2008-08-21, 00:10
Medlem
No_Mores avatar
Paracetamol doseras med cirka 10-15 mg per kilo kroppsvikt, enligt Fass.

Väger du 60 kg bör du ta 600 - 900 mg paracetamol per doseringstillfälle.
Väger du 100 kg bör du ta 1000 - 1500 mg paracetamol per doseringstillfälle.

Att "högre dosering inte medför bättre smärtlindring" är en "oj-tänk-om-nån-knarkar-alvedon"-skräck. När jag doseras med paracetamol på sjukhuset får jag 1500 - 2000 mg per dos och jag lovar att det ger bättre lindring. Ställ dig på vågen och räkna vad du bör ta. Ta sen i beräkningen att bipacksedeln, och trycket på asken, tycker att det är rimligt att en knodd på tolv år och 40 pannor ska ta lika mycket som en medelålders man som väger det tredubbla.

Nonsens, som sagt.

(Den toxiska dosen av paracetamol ligger kring 140mg/kg - alltså tio gånger dosen)
Senast redigerad av No_More 2008-08-21 kl. 00:13.
Citera
2008-08-21, 17:24
Medlem
Jadu, låter vettigt dedär.
Men finns de några risker med att ta maxdos varje dag x antal månader,
hört så mycke skit om att de tär på levern men är de nått som tar skada i kroppen?
Citera
2008-08-21, 23:06
Medlem
No_Mores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyeballing
Jadu, låter vettigt dedär.
Men finns de några risker med att ta maxdos varje dag x antal månader,
hört så mycke skit om att de tär på levern men är de nått som tar skada i kroppen?

Absolut tar levern pisk, i synnerhet om du samtidigt bortstar friskt. Men använt sunt förnuft och ta pauser från ätandet då och då; Antagligen lider du väl inte av något som kräver maxdox dag in och dag, året runt, eller? För om så är fallet bör du få något annan preparat utskrivet vid sidan om.

Jag har förresten 3x500, högst fyra gånger per dag, på recept, och har haft det i över fem år nu. Snart kan jag bygga ett hus av alla burkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in