2008-08-20, 14:04
Medlem
Profets avatar
Min dator har på senaste tiden blivit sjukt seg...

Det kom snabbt en dag och är inget som liksom byggts upp under en längre tid. Är rätt säker på att det är virus eller liknande eftersom min tjejs dator har blivit likadan nyligen Min dator har varit såhär förut men då jag aldrig hittade virus eller nåt när jag sökte efter det så formaterade jag datorn och allt blev frid å fröjd.

Det konstiga är att det bara händer när jag går in på min "lagringshårddisk" (där jag har filmer, musik osv). Då går CPU'en upp på 100% och datorn låser sig, den brukar normalt ligga runt 10-20%. Sen om man går in på aktivitetshanteraren och stänger av å sätter på explorer så lossnar allt igen.

Nån som har förslag på vad jag kan göra?
Citera
2008-08-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profet
Min dator har på senaste tiden blivit sjukt seg...

Det kom snabbt en dag och är inget som liksom byggts upp under en längre tid. Är rätt säker på att det är virus eller liknande eftersom min tjejs dator har blivit likadan nyligen Min dator har varit såhär förut men då jag aldrig hittade virus eller nåt när jag sökte efter det så formaterade jag datorn och allt blev frid å fröjd.

Det konstiga är att det bara händer när jag går in på min "lagringshårddisk" (där jag har filmer, musik osv). Då går CPU'en upp på 100% och datorn låser sig, den brukar normalt ligga runt 10-20%. Sen om man går in på aktivitetshanteraren och stänger av å sätter på explorer så lossnar allt igen.

Nån som har förslag på vad jag kan göra?

Troligtvis har du en massa filmfiler som är skadade vilket får WinXP att förgäves försöka förhandsvisa dessa filer när du går in i just den mappen...
Citera
2008-08-20, 15:20
Medlem
BRZMs avatar
Testa scanna med Malwarebytes Antimalware, Superantispyware och Hijackthis.
Citera
2008-08-20, 16:54
Medlem
Profets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Troligtvis har du en massa filmfiler som är skadade vilket får WinXP att förgäves försöka förhandsvisa dessa filer när du går in i just den mappen...

Hmm.. ska kolla upp det där! Låter ju ganska rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Testa scanna med Malwarebytes Antimalware, Superantispyware och Hijackthis.

Will do om inte det andra funkar
Citera
2008-08-21, 00:01
Medlem
Profets avatar
Har rensat lite trojaner o skit nu men det verkar itne vara problemet...

Har upptäckts att jag kan gå in o kolla hur jag vill bland filerna på den här hårddisken om jag går från "sök". Alltså högerklickar på hdn > sök o går in på det sättet

Är lite funderasam på det här med trasiga filmfiler, för vad jag vet så finns det inga såna.

Det finns väl program som "ordnar" filer på hårddiskar? Alltså lägger dom i rätt ordning på nåt sätt. Skulle det kunna vara nåt?

Någon som kan göra mig klokare?
Citera
2008-08-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profet
Har rensat lite trojaner o skit nu men det verkar itne vara problemet...

Har upptäckts att jag kan gå in o kolla hur jag vill bland filerna på den här hårddisken om jag går från "sök". Alltså högerklickar på hdn > sök o går in på det sättet

Är lite funderasam på det här med trasiga filmfiler, för vad jag vet så finns det inga såna.

Det finns väl program som "ordnar" filer på hårddiskar? Alltså lägger dom i rätt ordning på nåt sätt. Skulle det kunna vara nåt?

Någon som kan göra mig klokare?

Program som ordnar filer på hårddiskar? Du använder diskdefragmenteraren som även är standardprogramet. Högerklicka på HD > Egenskaper > Verktyg sen är det bara att köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in