Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-08-20, 11:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Nu när allt annat funkar som jag vill ha det på min server så tänkte jag även försöka få liv i mail. Jag behöver inget avancerat till en början. POP3/IMAP för att läsa. Virtuella konton vill jag gärna ha och kunna peka flera adresser till samma inbox. Jag kör allt genom terminal så något snyggt grafiskt interface är inget av intresse. Förhoppningsvis ska inget spamfilter behövas men det hade varit trevligt om möjligheten fanns så jag inte behöver skifta mailserver den dagen problem med spam uppstår. Tips, någon? Det jag hittat så här långt verkar ofta bygga på att man har MySQL igång. Just nu har jag SQLite för att sköta autentisering av virtuella konton till vsFTPd. Kan jag använda det för mailkonton också?
Citera
2008-08-22, 07:56
Medlem
korqs avatar
http://www.emailman.com/unix/servers.html

Jag hade kollat närmre på Postfix, det fanns en guide på idg för ett tag sedan.
Länk: http://techworld.idg.se/2.2524/1.162705

Där finns det tips på det mesta, de kör GUI dock, vet inte om Postfix eller andra mailservrar gör det. Kan vara värt att ta sig en titt på iallafall.
Citera
2008-08-22, 10:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Tackar. Ska kolla upp det.
Citera
2008-08-22, 10:22
Medlem
sub_coronas avatar
Den här installationen kör jag med: http://flurdy.com/docs/postfix/
det är förvisso ubuntu men det torde inte göra någon större skillnad?

//s_c
Citera
2008-08-22, 10:48
Bannlyst
antar att du övervägt och kastat bort google apps-konceptet? använder det själv och finner det jäkligt skönt att inte behöva hålla koll på mailservrar hit och dit konstant. plus att man får ett jäkligt bra (enligt mig) spamfilter, schysst med redundant utrymme och ett väldigt bra interface...
Senast redigerad av bumbaclot 2008-08-22 kl. 10:56.
Citera
2008-08-22, 11:52
Medlem
Sconemans avatar
Använder Qmail http://qmail.org och tycker att det funkar bra. Lite pill att få in men det blir det med alla installationer, en mailserver är ganska komplex.

/ Sconeman.
Citera
2008-08-22, 11:58
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot
antar att du övervägt och kastat bort google apps-konceptet? använder det själv och finner det jäkligt skönt att inte behöva hålla koll på mailservrar hit och dit konstant. plus att man får ett jäkligt bra (enligt mig) spamfilter, schysst med redundant utrymme och ett väldigt bra interface...

Har google-apps en annan policy än vanliga gmail? Tänker specifikt på punkt 11 här: http://www.google.com/accounts/TOS?hl=en

"By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive licence to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services."

Sånt där känner iaf inte jag mig bekväm med, och ännu värre blir det när man skickar konfidentiellt jobbmaterial genom mailen.

/ Sconeman.
Citera
2008-08-22, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Har google-apps en annan policy än vanliga gmail? Tänker specifikt på punkt 11 här: http://www.google.com/accounts/TOS?hl=en

"By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive licence to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services."

Sånt där känner iaf inte jag mig bekväm med, och ännu värre blir det när man skickar konfidentiellt jobbmaterial genom mailen.

/ Sconeman.
visst visst, på med foliehatten, tror du på fullaste allvar att GOOGLE kommer lägga upp dina privata mail för allmän beskådan/sälja dina yrkeshemligheter?

det innefattar för övrigt alla deras tjänster och är inget gmail-specifikt som du får det att framstå som. kan tänka mig att främst handlar om sökträffar och liknande vilket är deras största business. läs deras fulla sekretesspolicy istället, google är inget hemskt bolag.
Citera
2008-08-22, 13:00
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
visst visst, på med foliehatten, tror du på fullaste allvar att GOOGLE kommer lägga upp dina privata mail för allmän beskådan/sälja dina yrkeshemligheter?

det innefattar för övrigt alla deras tjänster och är inget gmail-specifikt som du får det att framstå som. kan tänka mig att främst handlar om sökträffar och liknande vilket är deras största business. läs deras fulla sekretesspolicy istället, google är inget hemskt bolag.

Jag vet inte vad de tänker göra med dem, eller om de tänker göra något öht. Problemet är att man inte vet, och att det finns en potential för missbruk. Jag tror inte att FRA kommer lägga upp min internetkommunikation till allmän beskådan heller men det betyder inte att jag vill ha dem snokandes i den.
Det var inte min avsikt att få det att framstå som att policyn gäller enbart gmail, tog fram det eftersom diskussionen gällde mailservrar. Jag har läst hela policyn, visa gärna på det avsnitt som skyddar mig mot missbruk av den rättighet de ges i punkten jag citerade.

Företag, google och alla andra, är vare sig onda eller goda. De är kapitalistiska inrättningar vars enda mål är att göra vinst.

/ Sconeman.
Citera
2008-08-22, 14:23
Medlem
korqs avatar
Citat:

Man kanske helt enkelt vill ha ett skräddarsytt system så man VERKLIGEN VET att ingen annan läser mailen? Jag litar inte blint på något annat företag, endast i nödfall som min ISP t.ex
Citera
2008-08-22, 14:37
Medlem
sub_coronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sub_corona
Den här installationen kör jag med: http://flurdy.com/docs/postfix/
det är förvisso ubuntu men det torde inte göra någon större skillnad?

//s_c

Hmm, jag missade det där med sqlite, men det verkar finnas en authsqlite för courier och då borde lösningen kunna anpassas för sqlite.

//s_c
Citera
2008-08-22, 14:45
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Men noll kontroll över mailadresser samt en adress som suger getpung. Hela tanken är att jag ska kunna ha olika adresser överallt där jag registrerar mig. FB-registreringen hade hamnat på FB@ÅnkelGunnar.com, köper jag böcker så reggar jag mig med AdLibris@ÅnkelGunnar.com osv.

Edit: Förbannat ofog med [email]-taggar...
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2008-08-22 kl. 14:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in