Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-19, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Tyvärr så måste han ju göra slut på onda människors framfart någonstans?

Så barn är per definition onda människor? Jag säger då det.

Citat:
dvs inte du eller nåt annat troll som argumenterar emot Gud. Sorgligt, men sant.

Du anser alltså att du har vetskap om vem som blir dömd och inte dömd? Det där är heresi på högsta nivå! Du likställer dig med Gud, högmod!
Citera
2008-08-19, 21:05
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Om det inte är rättfärdiga människor som fått privilegiet att vara tillsammans med Sonen och Fadern i himlen. Vad är dom 144.000 en symbol för då? Berätta för mig, jag är idel öra.

Alla Guds folk. 12 000 från var och en av Israels tolv stammar => 144 000 personer. 12 används ju flitigt som siffra för en fullkomlig mängd, tex. Jesu lärjungar.

Annars kan du ju tolka det hela väldigt bokstavligt så måste du ju ha judeblod i dig för att ens ha chansen.
Citera
2008-08-19, 21:09
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmregn
Så barn är per definition onda människor? Jag säger då det.

Jag har då aldrig sett ett "gott" barn... Annars så är det de kristnas tro att barnen också kommer att dömas rättvist av den allvetande Guden.
Citera
2008-08-19, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Alla Guds folk. 12 000 från var och en av Israels tolv stammar => 144 000 personer. 12 används ju flitigt som siffra för en fullkomlig mängd, tex. Jesu lärjungar.

Annars kan du ju tolka det hela väldigt bokstavligt så måste du ju ha judeblod i dig för att ens ha chansen.

Vet du vad. Du får tro vad du vill. Jag är nöjd med min tolkning.
Citera
2008-08-19, 21:25
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Vet du vad. Du får tro vad du vill. Jag är nöjd med min tolkning.

Jag är för yttrande och åsiktsfrihet så det är fritt fram o tänka vad du vill men det du tror tillhör inte kristendomen.
Citera
2008-08-20, 08:48
Medlem
Papa Dans avatar
Gud har utvalda platser för israel, men det är inte endeast 144000 som kommer till himlen. Även den stora skaran troende har rätt till sin plats där.

KJV:

" Of the tribe of Zabulon were sealed twelve thousand. Of the tribe of Joseph were sealed twelve thousand. Of the tribe of Benjamin were sealed twelve thousand.

After this I beheld, and, lo, a great multitude, which no man could number, of all nations, and kindreds, and people, and tongues, stood before the throne, and before the Lamb, clothed with white robes, and palms in their hands;

And cried with a loud voice, saying, Salvation to our God which sitteth upon the throne, and unto the Lamb."
Citera
2008-08-20, 12:05
Medlem
Citat:
Dem, i tal "dom": Dom 144.000 som ska regera tillsammans med Jesus som Kung i himlen. Tydligen kan inte du tolka.

Svart på vitt? haha va? Egna tolkningar?

Ja, egna tolkningar!

De 144000.
En av de första sakerna där jag insåg att JV har fel!

Alltså, Upp 7:4-8, där antalet, de som är tecknade med insegel nämns,
144000!
Ett bokstavligt antal enligt JV.

Tagna ur Israels 12 stammar, 12000 ur varje stam.
Symboliskt enligt JV.

Om delsiffran 12 gånger 12000 är symbolisk, är det väl märkligt att slutsiffran blir bokstavlig?

Nåväl, Johannes HÖR antalet 144000, ur de 12 stammarna.

Sedan, i vers 9, "fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, ur alla folkslag och tungomål..."

Om man bara läser texten som den står, så blir förståelsen, utan JV-glasögon, att han efter att ha hört antalet SER denna skara.
Att det alltså är samma skara.
Och att siffran 144000 är symbolisk, lika väl som delsiffran 12000.
Citera
2008-08-20, 13:41
Bannlyst
Citat:
Jag orkar inte repetera mig, förklara mig om och om igen, till olika troll som passerar förbi och ska argumentera. Rätt tröttsamt faktiskt. Barnamördande Gud... Tyvärr så måste han ju göra slut på onda människors framfart någonstans? Att de ondas barn förgås också, är inget att göra åt. Tyvärr. Det kommer att ske en gång till när Gud ställer allt tillrätta på jorden med Har-Magedon, och sen får dom rättfärdiga bo på jorden, dvs inte du eller nåt annat troll som argumenterar emot Gud. Sorgligt, men sant.

När jag var med i JV fick jag lära mig dels att människor inte skulle spekulera i vilka som skulle få överleva Harmageddon, det är Gud och endast Gud som avgör.

Dels fick jag lära mig att inte nes JV själva kunde vara säkra på att överleva, återigen: Det är Gud som avgör.

Så hur kan du sitta här och tala om för folk att de inte ska få bo i Paradiset...?
Citera
2008-08-20, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmregn
Låt oss studera det med 144 000 som ni brukar yla om:

Och jag såg, och se: Lammet stod på berget Sion och tillsammans med Lammet etthundrafyrtiofyra tusen som hade hans namn och hans faders namn skrivet på pannan. (Upp 14:1)

Johannes såg alltså de 144 000 som skulle komma till himmelen, antingen så såg han de som redan var förutbestämda att få komma upp eller så var det inte de som skulle få komma upp.
Sifferuppgifter och talförhållanden har i Nya Testamentet ofta symbolisk inebörd. Men i ett givet sammanhang är det är det ofta svårt att avgöra både om en sådan betydelse är avsedd och vilken den i så fall är. Den symboliska innebörden av två tal kan behållas och förstärkas när de adderas eller multipliceras med varandra. Multipliceringar med 100 eller 1000 förstärker innebörden av ett tal eller antyder att det rör sig om en oöverskådlig mängd. Talet 12 ses som ett av de heliga talen och hör samman med Israels stammar

Med hjälp av detta kan vi härleda talet 144000 som ett (eventuellt) symboliskt tal, eftersom 144000 = 12*12*1000
Citera
2008-08-20, 14:37
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemslista
Sifferuppgifter och talförhållanden har i Nya Testamentet ofta symbolisk inebörd. Men i ett givet sammanhang är det är det ofta svårt att avgöra både om en sådan betydelse är avsedd och vilken den i så fall är. Den symboliska innebörden av två tal kan behållas och förstärkas när de adderas eller multipliceras med varandra. Multipliceringar med 100 eller 1000 förstärker innebörden av ett tal eller antyder att det rör sig om en oöverskådlig mängd. Talet 12 ses som ett av de heliga talen och hör samman med Israels stammar

Med hjälp av detta kan vi härleda talet 144000 som ett (eventuellt) symboliskt tal, eftersom 144000 = 12*12*1000

Mmm, men som redan påpekats här; det är enbart 12000 i varje judisk stam (12 st). Resten namnges bara som "en stor skara som ingen kunde räkna".

Så de enda som har en numerisk begränsning verkar vara judarna.
Citera
2008-08-20, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, egna tolkningar!

De 144000.
En av de första sakerna där jag insåg att JV har fel!

Alltså, Upp 7:4-8, där antalet, de som är tecknade med insegel nämns,
144000!
Ett bokstavligt antal enligt JV.

Tagna ur Israels 12 stammar, 12000 ur varje stam.
Symboliskt enligt JV.

Om delsiffran 12 gånger 12000 är symbolisk, är det väl märkligt att slutsiffran blir bokstavlig?

Nåväl, Johannes HÖR antalet 144000, ur de 12 stammarna.

Sedan, i vers 9, "fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, ur alla folkslag och tungomål..."

Om man bara läser texten som den står, så blir förståelsen, utan JV-glasögon, att han efter att ha hört antalet SER denna skara.
Att det alltså är samma skara.
Och att siffran 144000 är symbolisk, lika väl som delsiffran 12000.

Alla tokstollar som ser på religionen med dina ögon är orsaken till att jag inte blir religiös. Du tar ju guds bok och förvränger hans ord efter dina egna tankar. Är inte detta förbjudet i kristendomen?
Citera
2008-08-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calamity.Jake
Alla tokstollar som ser på religionen med dina ögon är orsaken till att jag inte blir religiös. Du tar ju guds bok och förvränger hans ord efter dina egna tankar. Är inte detta förbjudet i kristendomen?

Pä vilket sätt anser du att jag förvränger Guds ord?
De tankar jag för fram här delar jag med största delen av Kristenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in