2008-08-19, 23:18
Medlem
Någon som vet om Gauss försökte sig på Fermat's stora sats och hur det gick för honom i så fall?
Citera
2008-08-19, 23:30
Medlem
pjotts avatar
Detta har jag absolut inga belägg för men jag skulle tippa på att han försökte och misslyckades.
Citera
2008-08-19, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pjott
Detta har jag absolut inga belägg för men jag skulle tippa på att han försökte och misslyckades.

Eller så lyckades han utan att publicera
Citera
2008-08-19, 23:37
Medlem
vet att han försökte och är rätt säker han bevisade den för 1 eller flera heltal.
Citera
2008-08-20, 00:03
Medlem
pjotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acw
vet att han försökte och är rätt säker han bevisade den för 1 eller flera heltal.

Vad menar du med "1 eller flera heltal", olika specialfall eller?
Citera
2008-08-20, 00:06
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gauss
I confess that Fermat's Theorem as an isolated proposition has very little interest for me, because I could easily lay down a multitude of such propositions, which one could neither prove nor dispose of.

A reply to Olbers' 1816 attempt to entice him to work on Fermat's Theorem. As quoted in The World of Mathematics (1956) Edited by J. R. Newman

http://en.wikiquote.org/wiki/Carl_Friedrich_Gauss
Citera
2008-08-20, 00:09
Medlem
pjotts avatar
Menar verkligen Gauss i det citatet det vi kallar Fermats stora sats (en: Fermat's last theorem) och inte detta http://en.wikipedia.org/wiki/Fermat%27s_Theorem_(stationary_points) ?
Citera
2008-08-20, 00:13
Medlem
Lord Ashfords avatar
Jag har läst citatet på andra ställen och där handlade det om just Fermats "sista" sats.
Citera
2008-08-20, 01:54
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronet1
Någon som vet om Gauss försökte sig på Fermat's stora sats och hur det gick för honom i så fall?
Det finns historiska belägg i form av korrespondens att han var bekant med satsen (se Lord Ashfords inlägg ovan), vilket är vad man kan förvänta sig av en aktiv matematiker. Det är nog inte otänkbart att han gjorde ett försök med att bevisa satsen, något som Simon Singh antyder i sin bok Fermats gåta. Om Gauss verkligen gjorde ett försök, måste han naturligtvis ha misslyckats, annars skulle han gått till historien som den som bevisade satsen.

Gauss valde kanske att inte nämna något om sitt lilla misslyckande då en sådan nesa knappast anstår den främste bland matematiker.
Citera
2008-08-20, 09:57
Medlem
jockelos avatar
Att Gauss faktiskt försökte och misslyckades torde vara tillräckligt med bevis för att Fermat faktiskt aldrig hade något bevis! Jag menar, självaste Gauss!
Citera
2008-08-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjott
Vad menar du med "1 eller flera heltal", olika specialfall eller?

det jag menar är att det va flera som löste satsen för olika tal tex 3,4.
därefter bevisades också att alla tal som hade 3 eller 4 som bas också inte hade några lösningar. är hyfsat säker på att han bevisades att den inte hade en lösning för någon/några tal. vet att jag läst om han i boken "fermats gåta"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in