2008-08-19, 18:42
Medlem
FreshCheeses avatar
Jag har installerat Realplayer i syfte att kunna lyssna på låtarna på Sveriges Radios Digilista (http://www.sr.se/p3/topplistor/hitlistan/). Jag ser att länkarna går mot något script som ska generera en fil med ändelsen .smil och jag såg till att Realplayer associerades med dessa filtyper vid installationen genom att kryssa i förval.

Det enda som händer när jag klickar på en länk är att en fil med ändelsen .smil sparas i min download-mapp och att jag får därefter klicka på filen och bekräfta att den kommer accessa internet innan låten börjar spelas.

Går det att få detta smidigare? Det var inga problem att klicka i Windows och sedan få låten att spela direkt i Realplayer.
Citera
2008-08-19, 19:52
Medlem
systems avatar
Jag testade att klicka på en av länkarna på sidan. Då fick jag hem en fil som hette ”createsmil.asp.smil” och den öppnade jag i RealOne Player. Funkar.
Senast redigerad av system 2008-08-19 kl. 20:15.
Citera
2008-08-19, 21:13
Medlem
FreshCheeses avatar
Precis. Så får jag med. Men jag vill ju få Realplayer att starta automtiskt när jag klickar på länken - eller om jag redan har Realplayer startat vill jag ju att låten bara ska dra igång. Inget sparande av filer som jag måste klicka på.
Citera
2008-08-19, 22:29
Medlem
systems avatar
Okej. Jag läste tydligen din förstapost med enbart ena ögat.

Gör så här:
1. Ctrl- eller högerklicka på länken, välj ”Kopiera länk”.
2. I RealOne Player, tryck cmd-L* och klistra in länken.

* eller menyrad > File > Open Location
Citera
2008-08-19, 23:29
Medlem
FreshCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Okej. Jag läste tydligen din förstapost med enbart ena ögat.

Gör så här:
1. Ctrl- eller högerklicka på länken, välj ”Kopiera länk”.
2. I RealOne Player, tryck cmd-L* och klistra in länken.

* eller menyrad > File > Open Location

...jo, men det är ju också en manuell manöver. Om jag exempelvis klickar på en PDF som ligger som en hyperlänk på en sida så öppnas PDF preview givet att jag inte har valt att öppna den med Adobe Acrobat. På samma sätt vill jag att Realplayer ska öppnas direkt och spela upp låten när jag klickat på länken. I Windows är ju alla filtyper associerade till något program om det är möjligt. Fungerar det inte så i OSX?
Citera
2008-08-19, 23:36
Medlem
systems avatar
Säkert har något ett jättebra svar, jag har det tyvärr inte, utan konstaterar krasst att jag genom åren vant mig med att Real Media mer eller mindre alltid sugit falafel på Mac.

Å andra sidan vet jag ingen större seriös aktör förutom SR som envist håller kvar vid rm istället för strömmande mp3, som resten av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in