Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-19, 12:25
  #1
Medlem
Flytande_argots avatar
Numera kan man ju söka enbart i rubrikerna direkt i "Sök"-rutan. Finns det någon möjlighet att göra så att även snarlika rubrikord dyker upp i träfflistan då också? Väldigt ofta så är det ju särskrivna rubriker och då missar man det man söker efter när man använder svenska språket på rätt sätt.
Citera
2008-08-19, 12:26
  #2
Medlem
Limberjs avatar
haha.. många särskriver och det är inget man rår för. testa söka på ett ord tex istället för hästsko, sök bara häst. kanske funkar bättre då?
Citera
2008-08-19, 12:31
  #3
Medlem
AddeColciagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
haha.. många särskriver och det är inget man rår för. testa söka på ett ord tex istället för hästsko, sök bara häst. kanske funkar bättre då?

Pff. Man kan visst rå för att man särskriver.
Citera
2008-08-19, 12:33
  #4
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AddeColciago
Pff. Man kan visst rå för att man särskriver.

Fast just den pappskallen du citerar har ju uppenbarligen problem med det mest elementära. Han visar sina cerebrala processer i tråden här:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=729424

Edit: för övrigt tycker jag det skulle vara direkt tillsägelse alt. bann på särskrivningar.
Citera
2008-08-19, 12:37
  #5
Medlem
AddeColciagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Fast just den pappskallen du citerar har ju uppenbarligen problem med det mest elementära. Han visar sina cerebrala processer i tråden här:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=729424

Edit: för övrigt tycker jag det skulle vara direkt tillsägelse alt. bann på särskrivningar.

Korrupt link.

Jag tycker det är för hög tolerans på internet för särskrivningar och andra avvikelser.
Citera
2008-08-19, 12:38
  #6
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AddeColciago
Korrupt link.

Jag tycker det är för hög tolerans på internet för särskrivningar och andra avvikelser.

Ja , jag ser det. Nåja han kanske själv lyckade ta bort sin trådstart (går det?). Han startade en tråd där han skrev att han snart ska fylla 18......
Citera
2008-08-19, 12:44
  #7
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Numera kan man ju söka enbart i rubrikerna direkt i "Sök"-rutan. Finns det någon möjlighet att göra så att även snarlika rubrikord dyker upp i träfflistan då också? Väldigt ofta så är det ju särskrivna rubriker och då missar man det man söker efter när man använder svenska språket på rätt sätt.

Bra förslag. Vill även tillägga ett önskemål att presentera wildcard för sökfunktionen då de förhoppningsvis skulle leva mycket lyckligt sida vid sida. Förslaget om wildcard har dykt upp några gånger under årens gång.
Citera
2008-08-19, 12:46
  #8
Medlem
A-Hs avatar
Jag läser mycket på engelska och använder ofta just engelska, där särskriver man ord. Det sker ofta rent reflexmässigt att man särskriver som man gör i det engelska språket, en olat helt enkelt.
Citera
2008-08-19, 12:59
  #9
Medlem
Bra förslag. Det är ju faktiskt inte bara någon enstaka rubrik här och där, utan t.o.m. var och varannan.. Varför har särskrivningar blivit ett sådant stort "problem" på sistone?
Citera
2008-08-19, 13:13
  #10
Medlem
ojns avatar
Därför att internet tyvärr saknar åldersgräns, vilket innebär att småungarna (de runt 15-18) sitter hemma och spelar CS och tittar på porr i stället för att vara i skolan och lära sig av svensklektionerna.

"Ameh öööööööh, de spela väll inge råll, follk fattar juh va ja mena änndå". Lycka till på nästa arbetsansökan säger jag. "Mäh lixom bah, då skärrper ja mej juh". Vilket tyvärr inte är sant. Något jag vet, då jag läst hundratals ansökningar från 18-åringar de senaste 5-6 åren.

Så, nu har jag fått skriva av mig, vidare till forumet. Börja rapportera rubrikfel, det finns en hel del mods som också stör sig på dem och gärna rättar till dem. Jag rättar alltid trasiga rubriker i mina forum.
Citera
2008-08-19, 13:16
  #11
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Därför att internet tyvärr saknar åldersgräns, vilket innebär att småungarna (de runt 15-18) sitter hemma och spelar CS och tittar på porr i stället för att vara i skolan och lära sig av svensklektionerna.

"Ameh öööööööh, de spela väll inge råll, follk fattar juh va ja mena änndå". Lycka till på nästa arbetsansökan säger jag. "Mäh lixom bah, då skärrper ja mej juh". Vilket tyvärr inte är sant. Något jag vet, då jag läst hundratals ansökningar från 18-åringar de senaste 5-6 åren.

Så, nu har jag fått skriva av mig, vidare till forumet. Börja rapportera rubrikfel, det finns en hel del mods som också stör sig på dem och gärna rättar till dem. Jag rättar alltid trasiga rubriker i mina forum.
Samma här. Vi tittar och funderar över rubriker hela tiden (iaf jag och uppenbarligen även ojn och tror jag, alla moderatorer). Men, hjälp oss gärna och skicka ett PM om ni ser något ni anser behöva fixas till rent språkligt i rubrikerna.
Citera
2008-08-19, 13:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Samma här. Vi tittar och funderar över rubriker hela tiden (iaf jag och uppenbarligen även ojn och tror jag, alla moderatorer). Men, hjälp oss gärna och skicka ett PM om ni ser något ni anser behöva fixas till rent språkligt i rubrikerna.
Om jag inte har fel så får ni Mods väl inte rätta till stavfel?
Dessutom så skulle det bli en extra arbetsbörda för er, det är bättre om teknikerna utökade sökmotorn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback