2008-08-19, 01:07
Bannlyst
Så här ligger det till. I Februari och Mars var jag borta rätt mycket p.g.a sjukdom + skolk. Min mentor medelade därför mig att jag förmodligen inte kommer få något studiebidrag för de månaderna. Han medelade personen som har kontakt med CSN att jag varit borta så pass mycket att jag inte har rätt till studiebidrag.

allt fortsätter som vanligt, April paserar, Maj paserar och Juni paserar. Ingen av dessa månader har jag fått något studiebidrag. Jag antog helt och hållet att jag inte fick något i April och Maj för att det drogs för månaderna jag varit borta i februari och mars (eftersom jag fick studiebidrag i februari och mars vilket jag inte skulle). Juni månad antog jag att man inte fick något studiebedrag i eftersom jag inte fått något. Tänkte inte mer på det sen.

Nu I augusti så fick jag en räkning från CSN att jag ska betala 2200. Jag ringer upp och frågar vad det är frågan om. Tydligen har jag varit avskriven från skolan sedan Februari och har inte varit berättigad studiebidrag för frebruari, mars, april, maj och juni fastän jag har varit tillräckligt i skolan för både april, maj och juni. Jag förklarar för CSN och de säger att jag får ta detta med skolan. Jag måste alltså ha tag i min närvarokontroll för april maj och juni för att bevisa för CSN att jag varit i skolan.

Jag kontaktar min mentor som hänvisar mig till personen på skolan som har kontakt med CSN då han inte hade någon närvarolista sparad. Jag kontaktar sedan den andra personen, men inte heller hon har någon sådan lista. Hon säger till mig att jag borde ha ifrågasatt min lärare i april när jag inte fick studiebidrag, men jag trodde som sagt att det dragits p.g.a att jag skulle betala tillbaka för februari månad.

Jag skriver tillbaka och säger att om inte de kan fixa fram närvarolista så jag kan ersättas av CSN så får skolan ersätta mig de närmare 3000 kronorna som jag saknas. Det är ju inte jag som har gjort fel utan min mentor som inte medelat personen på skolan som har kontakt med CSN att jag går i skolan på full tid igen.

Jag tror inte skolan har någon som helst lust att ersätta mig och det är ungefär vad jag väntar mig för svar. Därför skriver jag här på flashback för att få hjälp. Vad säger lagen? Vad kan jag göra? Jag måste väl ha rätt att bli ersatt dessa pengar?
Citera
2008-08-19, 06:22
Medlem
Arasalls avatar
Vad är det för märklig skola du går i som inte sparar närvarolistor? De får ju skolpeng baserat på dessa listor, så de måste faktiskt ha dem, men vill inte hosta upp dem. Det är ju deras plikt, såvitt jag vet, att spara sådan dokumentation, och kan inte sekretariatet hjälpa dig, bör du gå högre upp - rektor t.ex.

Funkar inte det, kanske det går att (hota med att) anmäla dem för att fuska med skolpengen eftersom de i alla fall inte har en jäkla aning om vem som är närvarande?
Citera
2008-08-19, 08:41
Medlem
Det är så att skolan (ämnesläraren) skall vid frånvaro registrera detta i skolans datasystem för elevregistrering. Inget lagrum säger att en frånvaro skall räknas som permanent, vilket gör att endast under den tid som din lärare kan bekräfta att du ej varit närvarande, kan anmälas till CSN.

Du kan återigen ta kontakt med skolan och hänvisa till följande.

Studiestödslagen 6 Kap.
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om en läroanstalts skyldighet att till
Centrala studiestödsnämnden lämna de uppgifter som är av
betydelse för tillämpningen
av denna lag och föreskrifter som
har meddelats med stöd av lagen.

Regeringen får meddela föreskrifter om en läroanstalts
skyldighet att till den överklagandenämnd som avses i 11 §
lämna de uppgifter som är av betydelse för tillämpningen av
denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen.

Samt
Studiestödsförordning (2000:655)
25 § Om en studerande som har fått studiehjälp övergår till en
annan läroanstalt eller avbryter sina studier, skall den till
vilken studiehjälpen betalas ut enligt 33 § genast anmäla detta
till den läroanstalt där den studerande närmast dessförinnan
var inskriven. I fråga om studiehjälp för studier utomlands
skall detta i stället anmälas till Centrala studiestödsnämnden.

26 § Om det inträffar någon annan ändring av förhållandena än
som avses i 25 § och ändringen har betydelse för rätten till
studiehjälp eller studiehjälpens storlek, skall den till vilken
studiehjälpen betalas ut enligt 33 § genast anmäla detta till
Centrala studiestödsnämnden.

Du kan förhoppningsvis även finna materiel till detta i denna PDF-fil.
www.csn.se/polopoly_fs/1.2462!rapportomnarvarorapportering.pdf

Du kan även kontakta kommunen, tala med utbildningsnämnden och höra efter om de har någon överenskommelse om Krav på närvarolista med skolorna och vad som gälleri din situation.
Lycka till.
Citera
2008-08-19, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Vad är det för märklig skola du går i som inte sparar närvarolistor? De får ju skolpeng baserat på dessa listor, så de måste faktiskt ha dem, men vill inte hosta upp dem. Det är ju deras plikt, såvitt jag vet, att spara sådan dokumentation, och kan inte sekretariatet hjälpa dig, bör du gå högre upp - rektor t.ex.

Funkar inte det, kanske det går att (hota med att) anmäla dem för att fuska med skolpengen eftersom de i alla fall inte har en jäkla aning om vem som är närvarande?

Min mentor sa att hans bara sparades 2 månader bakåt. Hon som har kontakt med CSN skrev:

"Det stämmer att du varit utrapporterad från CSN sedan den 14/2 -08 , men det är inte jag som kollar om du varit i skolan tillräkligt mycke eller inte det är din mentor som gör det och sedan meddelar han mig om något skall ändras,jag har inte fått något sådant meddelande därför har du varit utrapporterad fram till skolslut. Om du varit närvarande tillräkligt mycke så skulle du pratat med Jan redan i april när du inte fick ditt studiebidrag då, men eftersom inte Jan har sagt något annat så har med all säkerhet din frånvaro varit högre än tillåtet.
Jag har ingen tillgång till gammal informatioin i V-klass"
Citera
2008-08-19, 13:08
Medlem
Arasalls avatar
Har du kopierat det där meddelandet från den studiestödsansvarige rakt av, eller skrivit av det? Skriver hon verkligen sådär har skolan allvarliga problem, det är ju helt klart

Titta nu på vad Vertikal skriver - det är skolans plikt att upplysa CSN. I den rapport han hänvisar till står det också så här:

CSN fattar beslut om studiebidrag. Som underlag för CSN:s beslut används skolans rapport.Vid läsårets början innehåller rapporten uppgifter över skolans alla studiestödsberättigade elever, därefter skickar de varje månad de förändringar som inträffat under den senaste rapporteringsperioden. Rapporteringsperioden sträcker sig från den 16:e till den 15:e månaden efter.
Den månatliga rapporten innehåller uppgift om elever som har avbrutit sina studier, bytt skola eller utbildning, anses ha ändrad studieomfattning samt om elever är helt frånvarande från sina studier.
Rapport om ändrad studieomfattning lämnas exempelvis vid upprepad och omfattande oanmäld korttidsfrånvaro, dvs. skolk.

Skolan måste alltså VARJE MÅNAD skicka in en rapport, och har de inte gjort det korrekt har de alltså gjort definitivt fel. Och den studiestödsansvarige menar väl inte att de kasserar alla rapporter efter att de har skickat in dem, eller hur? Alltså MÅSTE de finnas.

Det första du måste göra är ju som sagt att pressa skolan ytterligare - gå på studierektor eller rektor, sedan kommunen, som också Vertikal skrev. Stå på dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in