2008-08-18, 20:27
Medlem
barrot08s avatar
Hej jag ska börja med Fysik B nu till hösten och vid första lektionen ska vi prata om s.k. periodiska svängningar, jag skulle gärna villja veta vad det är?

Är det någon som skulle kunna förklara vad detta begrepp innebär tack?
Citera
2008-08-18, 20:43
Medlem
evolutes avatar
Något som rör sig i en bana, eller förändrar sig på något sätt, och som återkommer till startposititionen efter en given tid och sedan upprepas. Ordet svänging antyder vidare att det handlar om något som svänger ut relativt en jämviktsposition och dras tillbaka av en kraft mot jämviktspositionen. Exempel: en matematisk svängande pendel med små utslag eller en partikel som är fäst i en ideal fjäder. Dessa är dessutom specialfall av den periodiska svängningen, de är harmoniska svängningar.

Lite förenklat kan vi säga att harmoniska svängningar av en partikel kring en punkt uppstår när partikeln dras tillbaka mot punkten med en kraft som beror linjärt av avståndet mellan partikeln och punkten, F = kx. Enligt Newtons andra ekvation får man då rörelseekvationen
md²x/dt² = kx
som har den allmänna lösningen
x = Asin(ωt) + Bcos(ωt)
där ω = √(k/m) är svängningen vinkelfekvens. Perioden ges av T = 1/f = 2π/ω. Om partikeln startar i x = 0 med hastigheten v0 blir lösningen
x = (v/ω)sin(ωt).
I många fall är kraften egentligen inte linjär men kan uppskattas som linjärt för små x, exempelvis när en matematisk pendel svänger kring sitt jämviktsläge.
Citera
2008-08-18, 21:13
Medlem
barrot08s avatar
med andra ord, im screwed...
Citera
2008-08-18, 21:16
Medlem
barrot08s avatar
skulle vara snällt om någon skulle kunna förklara det på ett mer pedagogiskt sätt, dvs inte anta att jag är en rymdforskare :P
Citera
2008-08-18, 21:43
Medlem
evolutes avatar
Fäst en tyngd i en snöre och låt tyngden pendla lite. Där har du en periodisk svängning. Tyngden åker till ena sidan och kommer sedan tillbaka och så upprepas det. Tiden det tar från att den åker från en position och till att den kommer tillbaka igen till den positionen kallas periodtiden och är (idealt) konstant.
Citera
2008-08-18, 22:20
Medlem
barrot08s avatar
nice, tack så mycket
Citera
2008-08-19, 13:33
Medlem
Akdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barrot08
... vi prata om s.k. periodiska svängningar, jag skulle gärna villja veta ...

hört talas om mens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in