2008-08-18, 14:49
Medlem
Tjena,
Jag har en Windows 2003 filserver som segar ner sig efter en tids användande.
Minnesanvändningen ser okej ut, finns ca 1,5 GB ledigt. CPU ligger mellan 30 - 80%, men när jag kollar på alla processer så stämmer inte totalsumman. Det verkar som att det körs mer i bakgrunden som inte syns i process-listan? (ja, show processes from all users är i-kryssat)

Nån som har nått tips hur man kan se vad det är som drar CPU-kraft? Är även intresserad av att se hur olika minnesbuffertar används.

Tackar för hjälpen så länge!
Citera
2008-08-18, 18:04
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L4z3r
Tjena,
Jag har en Windows 2003 filserver som segar ner sig efter en tids användande.
Minnesanvändningen ser okej ut, finns ca 1,5 GB ledigt. CPU ligger mellan 30 - 80%, men när jag kollar på alla processer så stämmer inte totalsumman. Det verkar som att det körs mer i bakgrunden som inte syns i process-listan? (ja, show processes from all users är i-kryssat)

Nån som har nått tips hur man kan se vad det är som drar CPU-kraft? Är även intresserad av att se hur olika minnesbuffertar används.

Pröva Process Explorer, finns på http://technet.microsoft.com/en-us/s...84cb9e2f5.aspx. Det verktyget ger mer info än aktivitetshanteraren
Citera
2008-08-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Pröva Process Explorer, finns på http://technet.microsoft.com/en-us/s...84cb9e2f5.aspx. Det verktyget ger mer info än aktivitetshanteraren

Tackar för tipset! Ska kika närmare på det
Citera
2008-08-19, 16:41
Medlem
Anteuss avatar
Säg till hur det gick sen, kan vara bra att veta då man sitter på 2003.
Citera
2008-09-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Säg till hur det gick sen, kan vara bra att veta då man sitter på 2003.

Servern segade ner sig igen igår. Jag körde igång process explorer som mycket riktigt visade betydligt mer än task manager. Det visade sig att DPCs strypte ner systemet med 25% konstant (tror det står för Deferred Procedure Calls). DPCs hanterar resursfördelningen mellan hårdvara och drivrutiner, alltså riktigt låg nivå i systemet. Tyvärr visar Process Explorer endast att DPCs tar CPU kraft. För att få reda på exakt vad och vilken drivare som drar kraften använde jag mig av RATTV3 från Microsoft. Det är ett litet program som loggar DPC-cyklerna för varje drivrutin och hur lång tid dom tar. Loggfilen är lite meckig att tyda men tillslut visa det sig att Broadcom drivaren för nätverkskortet är boven i dramat.
Citera
2008-09-30, 11:22
Medlem
Anteuss avatar
Bra att det löste sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in