2008-08-18, 00:20
Medlem
Pavarottis avatar
Godkväll!

Ska försöka att göra en någerlunda bra beskrivning så man kan få någorlunda bra svar!

Jag är en kille på 18 år som precis plockat upp gitarren och börjat spela, sitter och försöker lära mig lite riff från div. låtar som Hells Bells, N.I.B, Crazy Train.
Men sitter även och brukar plinka lite på guran och försöka hitta på egna riffs.

Jag tar inte mitt spelande på totalt allvar, jag har inget i musikindustrin att göra (går Natur och utbildar mig inom IT) men jag har alltid velat spela i ett band och i våran stad finns det gott om spelningar för alla typer utav band som Studiefrämjandet så snällt fixxar.

Men vart ska jag egentligen börja, jag vill försöka göra/gå med i ett band som spelar för att det är kul och kör lite egna låtar, musikstil spelar egentligen inge roll.
Hur mycket bör man kunna på gitarren egentligen?

Hur ska man gå till väga?

Har funderat på att börja ta lektioner, men det är svindyrt och jag är som sagt inte allt för seriös när det gäller den biten, ser mig hellre självlärd.
Citera
2008-08-18, 00:27
Medlem
ir0xus0xs avatar
(är lite osäker vilken nivå du ligger på eftersom du säger att du börjat skapa lite egna riff, men hur som helst)
Jag tycker att du ska fortsätta plinka och plonka med lite roliga riffs så att du får lite känsla för guran. Efter det bör du väl lär dig de grundläggande ackorden (speciellt att byta snabbt mellan). När du vill ta nästa steg kan jag inte annat än varmt rekommendera justinguitar.com. Fruktansvärt bra guider för exakt alla skicklighetsnivåer. Därifrån kan du gå från total nybörjare till duglig gitarrist. Ett annat tips är väl att försöka hitta nya låtar som du tycker är riktigt bra, och försöka lära dig dessa. Försök tänka på svårare och svårare låtar allt eftersom tiden går. Försök också börja med teori hyffsat tidigt - något många i efterhand ångrar att de inte gjorde.

Frågan "hur mycket bör man kunna" är väldigt svår att besvara. Sålänge musiken är musikaliskt korrekt är det ju musik oavsett hur avancerat det är, men du bör väl kunna ta barréackord utan några som helst problem, kunna spela rockackord så att det låter bra och kunna plocka relativt snabbt (t.ex. spela enklare solon).

Lycka till!
Citera
2008-08-18, 00:33
Medlem
Pavarottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ir0xus0x
(är lite osäker vilken nivå du ligger på eftersom du säger att du börjat skapa lite egna riff, men hur som helst)
Jag tycker att du ska fortsätta plinka och plonka med lite roliga riffs så att du får lite känsla för guran. Efter det bör du väl lär dig de grundläggande ackorden (speciellt att byta snabbt mellan). När du vill ta nästa steg kan jag inte annat än varmt rekommendera justinguitar.com. Fruktansvärt bra guider för exakt alla skicklighetsnivåer. Därifrån kan du gå från total nybörjare till duglig gitarrist. Ett annat tips är väl att försöka hitta nya låtar som du tycker är riktigt bra, och försöka lära dig dessa. Försök tänka på svårare och svårare låtar allt eftersom tiden går. Försök också börja med teori hyffsat tidigt - något många i efterhand ångrar att de inte gjorde.

Frågan "hur mycket bör man kunna" är väldigt svår att besvara. Sålänge musiken är musikaliskt korrekt är det ju musik oavsett hur avancerat det är, men du bör väl kunna ta barréackord utan några som helst problem, kunna spela rockackord så att det låter bra och kunna plocka relativt snabbt (t.ex. spela enklare solon).

Lycka till!

Tackar, med "egna riff" så menar jag nog bara att jag leker med "powerackord" och försöker hitta något som låter tufft , drar på lite dist och leker med det i Guitar Rig 3.

Ska ta och kika på den sidan.

Tack
Citera
2008-08-18, 00:41
Medlem
ir0xus0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Tackar, med "egna riff" så menar jag nog bara att jag leker med "powerackord" och försöker hitta något som låter tufft , drar på lite dist och leker med det i Guitar Rig 3.

Ska ta och kika på den sidan.

Tack

Att spela rockackord är en enkel (snabb, om man vill) väg in i musikskapandet. Många framgångsrika (läs: rika, kända och får knulla på daglig basis) band bygger ju sin musik på i princip enbart rockackord. Hela idén kan tyckas väldigt lockande, men tänk på att du slår i taket ganska fort. Mitt tips är - även om du inte satsar på att bli någon världsartist - att lära dig spela många olika sorters musik och även sätta dig in i det teoretiska. Det blir mycket roligare i längden då.
Citera
2008-08-18, 00:52
Medlem
brainspaces avatar
Tycker inte man ska ha som "mål" att spela i band. Ta det som det kommer bara, spela så mycket som du bara kan till att börja med, och bli någelunda bra. Rätt viktigt att gitarristen i ett band knows how to play lixom. Om du har en polare som spelar nått kan ni ju spela tillsamans, det är givande det också
Citera
2008-08-18, 02:24
Medlem
e-frees avatar
Det absolut första jag lärde mig när jag plockade upp gitarren var att spela solot i Sweet Child O' Mine. Första halvan gick, resten var för snabbt, men jag nöjde mig med det och fortsatte leta efter andra coola låtar/solos att lära mig.

http://guitar.about.com/od/guitarlessons/u/lessons.htm

Den sidan är gudomlig för mig, har inte kommit särskilt långt själv, väljer att ta en lektion i veckan och är på lektion 3 nu, men det är kul att ha skalor och ackord att träna på samtidigt som man lär sig annat häftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in