Citat:
Ursprungligen postat av ir0xus0x
(är lite osäker vilken nivå du ligger på eftersom du säger att du börjat skapa lite egna riff, men hur som helst)
Jag tycker att du ska fortsätta plinka och plonka med lite roliga riffs så att du får lite känsla för guran. Efter det bör du väl lär dig de grundläggande ackorden (speciellt att byta snabbt mellan). När du vill ta nästa steg kan jag inte annat än varmt rekommendera justinguitar.com. Fruktansvärt bra guider för exakt alla skicklighetsnivåer. Därifrån kan du gå från total nybörjare till duglig gitarrist. Ett annat tips är väl att försöka hitta nya låtar som du tycker är riktigt bra, och försöka lära dig dessa. Försök tänka på svårare och svårare låtar allt eftersom tiden går. Försök också börja med teori hyffsat tidigt - något många i efterhand ångrar att de inte gjorde.
Frågan "hur mycket bör man kunna" är väldigt svår att besvara. Sålänge musiken är musikaliskt korrekt är det ju musik oavsett hur avancerat det är, men du bör väl kunna ta barréackord utan några som helst problem, kunna spela rockackord så att det låter bra och kunna plocka relativt snabbt (t.ex. spela enklare solon).
Lycka till!
Tackar, med "egna riff" så menar jag nog bara att jag leker med "powerackord" och försöker hitta något som låter tufft , drar på lite dist och leker med det i Guitar Rig 3.
Ska ta och kika på den sidan.
Tack