2008-08-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det är sant att en atom består av mest tomrum i den meningen att elektronerna själva inte direkt tar upp någon plats och atomkärnan är mycket liten. Storleken på atomen är dock bestämd av fysikens lagar (kvantmekanik) så för att förminska atomen bör du ändra på dessa (eller några naturkonstanter). Man skulle exempelvis kunna tänka sig att öka elektronens massa, då skulle atomer bli mindre, men det är ju som sagt "magi" i sig. Det finns en riktigt partikel som är en tyngre variant, ca 200 ggr tyngre, av elektronen som heter myoner. Det går att bilda myonatomer, där elektroner ersätts av myoner, och dessa blir då betydligt mindre men samtidigt blir kvantelektrodynamiska effekter större så det blir inte bara som en mindre version av atom. Denna atom är inte stabil utan sönderfaller ganska snabbt (millisekunder).

Idag förminskar vi saker främst genom att öka trycket - vi trycker ihop dem så att avståndet mellan atomer minskar.

Om din superhjälte ska ha superkrafter kanske han ska ha förmågan att ändra naturkonstanternas värde i avgränsande delar av rymden. Exempelvis är radien på en väteatomen i grundtillstånden inverst proportionell mot något som kallas finstrukturkonstanten som bestämmer styrkan på elektromagnetiska kraften. Den kanske din superhjälte kan skruva på? Tyvärr skulle det förändra fysiken signifikant i övrigt men det är ju intressant i sig. En bok om en sådan superhjälte och den resulterande fysiken skulle jag läsa.

Finstrukturmannen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Muonic_atom
http://en.wikipedia.org/wiki/Fine_structure_constant

Har tenta i atomfysik om några dagar och tycker att det du skriver låter lite skumt. Finstrukturskonstanten bestämmer väl bara hur stor uppsplittringen av finstrukturen är?
Citera
2008-08-18, 18:38
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Har tenta i atomfysik om några dagar och tycker att det du skriver låter lite skumt. Finstrukturskonstanten bestämmer väl bara hur stor uppsplittringen av finstrukturen är?

Nej, den är ett mått på styrkan av den elektromagnetiska kraften i relation till andra krafter men den fick sitt namn av att den först introducerades just för att "mäta" finstrukturens uppsplittring. Nedan är en hierarki av storleksordningen av energier i en väteatom.

Bohr energier: α²mc²
Finstruktur: α^4mc²
Lambskift: α^5mc²
Hyperfinstruktur: (m/mp)α^4mc²

Från Griffiths, Introduction to quantum mechanics.

Bohr-energierna skrivs vanligen
En = -m/(2hbar²)*(e²/(4πε0))²*1/n²
men du kan skriva om det som
En = -½α²mc²*1/n²
vilket synliggör finstrukturkonstanten. I finstrukturen så tillkommer sedan en faktor av typ (1 + α²/n²*(bla bla)).
Senast redigerad av evolute 2008-08-18 kl. 18:41.
Citera
2008-08-18, 19:22
Medlem
Citat:
Nej, den är ett mått på styrkan av den elektromagnetiska kraften i relation till andra krafter men den fick sitt namn av att den först introducerades just för att "mäta" finstrukturens uppsplittring. Nedan är en hierarki av storleksordningen av energier i en väteatom.

En = -½α²mc²*1/n²
vilket synliggör finstrukturkonstanten. I finstrukturen så tillkommer sedan en faktor av typ (1 + α²/n²*(bla bla)).

Ok, det är nog så att den jag pratar om är finstrukturskopplingskonstanten, som vi slarvigt kallar finstrukturskonstanten när vi pratar studenter emellan.

Edit: ser att läraren faktiskt skriver "bestäm hyperfinstrukturkonstanten" i en uppgift. Kan det vara så att finstrukturkonstanten och hyperfinstrukturkonstanten i förlängningen även har att göra med hur stor uppsplittringen av nivåerna är?
Senast redigerad av Larsson85 2008-08-18 kl. 19:25.
Citera
2008-08-18, 19:41
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Ok, det är nog så att den jag pratar om är finstrukturskopplingskonstanten, som vi slarvigt kallar finstrukturskonstanten när vi pratar studenter emellan.

Edit: ser att läraren faktiskt skriver "bestäm hyperfinstrukturkonstanten" i en uppgift. Kan det vara så att finstrukturkonstanten och hyperfinstrukturkonstanten i förlängningen även har att göra med hur stor uppsplittringen av nivåerna är?

Ja, om du tittar på den extrafaktor jag gav ovan ser du att finstrukturkonstanten även bestämmer uppsplittringens storlek.
Citera
2008-08-18, 19:52
Medlem
appe-s avatar
Citat:

En = -½α²mc²*1/n²

eh.. ja, eh.. jao, ok! :E.

jag tycker vi gör såhär.

"- oh! partikelförkrymparmannen, hur gjorde du för att förminska planet till en myras storlek, så du enkelt kunde placera det på marken lugnt och stilla, innan det gick i bitar?!
- jo, jag har studerat varje partikel på jorden och hittat något ingen forskare någonsin hittat, nämligen the förcrymperparticel. med hjälp av den kan man förminska atomer i vilket föremål jag vill.

genuin batman-förklaring.
Citera
2008-09-25, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Don_Burre
Jo... det är ju ett sätt såklart! Men nu tänkte jag mer på att förminska t.ex hus, bilar och träd! Lite mer åt science-fiction alltså!

LEGO!!! Där har vi svaret..

Superhjälten har ett oändligt förråd med legobitar och snabbare än ögat byter han ut objektet mot en identisk, fast mindre kopia av huset av LEGO!!

Shit vad jag är smart
Citera
2008-09-26, 12:04
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
eh.. ja, eh.. jao, ok! :E.

jag tycker vi gör såhär.

"- oh! partikelförkrymparmannen, hur gjorde du för att förminska planet till en myras storlek, så du enkelt kunde placera det på marken lugnt och stilla, innan det gick i bitar?!
- jo, jag har studerat varje partikel på jorden och hittat något ingen forskare någonsin hittat, nämligen the förcrymperparticel. med hjälp av den kan man förminska atomer i vilket föremål jag vill.

genuin batman-förklaring.

exakt!! kör på den!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här