Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Finstrukturmannen!
Jag skulle helt klart prenumerera.
TS:
Jag kan för tillfället komma på följande tre metoder att förminska föremål:
1. Göra atomerna i sig mindre.
2. Minska avståndet mellan atomerna.
3. Avlägsna atomer.
Alternativ 1 är inte fysikaliskt möjligt om man inte (som evolute förklarade) kan ändra värdena på de fundamentala naturkonstanterna, alternativt ersätta elektronerna med myoner (vilket varken är särskilt lätt eller önskvärt om man vill ha ett förminskat föremål som håller en längre tid).
Alternativ 2 kan vara acceptabelt om man inte bryr sig så mycket om deformation. Ingen höjdare om man vill förvara boskap mer effektivt eller smyga sig in genom grannens brevlåda.
Alternativ 3 kan om det genomförs på ett extremt kontrollerat sätt kanske jämföras med att förminska en bitmappsbild och spara den med en lägre upplösning (varje ensklid pixel motsvarar en atom etc.) Detta är dock ett företag som kräver en ytterst skarpsynt, smalfingrad och snabb superhjälte. Dessutom är det nog inte en särskilt bra metod att förminska levande organismer på eftersom DNA sällan mår bra av molekylär manipulation(detta fick mig att fundera över vilket som är det minsta antal atomer man kan tänkas behöva för att skapa en funktionsduglig människa, men det är en annan historia...)
Mitt råd är att åberopa den konstnärliga friheten och skapa en förminskningshjälte utan att fokusera alltför mycket på den vetenskapliga biten (det blir ändå oftast krystat).