2008-08-17, 21:21
Medlem
Don_Burres avatar
Hej!

Finns det något sätt där man (om än bara i teorin) kan förminska materiella saker? Är lite nyfiken! Jag minns från NO-lektionen i högstadiet något om att, om man sög ut allt mellanrum mellan atomerna i någonting så skulle man (i teorin) kunna förminska den saken X antal gånger. Vet ni något om det?

Ta det lugnt med mig nu. Inte för avancerade svar tack! För jag är ingen professor... bara en vanlig enkel serietecknare som förirrat mig in i er del av forumet!
Grejen är att jag tänkte rita en superhjälteserie där fienden ska kunna förminska saker. Och för att kunna skapa en så realistisk historia som möjligt kan det ju vara bra med research.

Så vad säger ni? På vilka sätt skulle man kunna förminska saker? Går det kanske rent av att göra idag?
Citera
2008-08-17, 21:39
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don_Burre
Hej!

Finns det något sätt där man (om än bara i teorin) kan förminska materiella saker? Är lite nyfiken! Jag minns från NO-lektionen i högstadiet något om att, om man sög ut allt mellanrum mellan atomerna i någonting så skulle man (i teorin) kunna förminska den saken X antal gånger. Vet ni något om det?

Ta det lugnt med mig nu. Inte för avancerade svar tack! För jag är ingen professor... bara en vanlig enkel serietecknare som förirrat mig in i er del av forumet!
Grejen är att jag tänkte rita en superhjälteserie där fienden ska kunna förminska saker. Och för att kunna skapa en så realistisk historia som möjligt kan det ju vara bra med research.

Så vad säger ni? På vilka sätt skulle man kunna förminska saker? Går det kanske rent av att göra idag?

Ett exempel är att värma is till bara några få plusgrader. Då blir det flytande och mindre i massa.
Citera
2008-08-17, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Ett exempel är att värma is till bara några få plusgrader. Då blir det flytande och mindre i massa.

Mindre volym, inte massa.
Citera
2008-08-17, 21:43
Medlem
Don_Burres avatar
Jo... det är ju ett sätt såklart! Men nu tänkte jag mer på att förminska t.ex hus, bilar och träd! Lite mer åt science-fiction alltså!
Citera
2008-08-17, 21:48
Medlem
evolutes avatar
Det är sant att en atom består av mest tomrum i den meningen att elektronerna själva inte direkt tar upp någon plats och atomkärnan är mycket liten. Storleken på atomen är dock bestämd av fysikens lagar (kvantmekanik) så för att förminska atomen bör du ändra på dessa (eller några naturkonstanter). Man skulle exempelvis kunna tänka sig att öka elektronens massa, då skulle atomer bli mindre, men det är ju som sagt "magi" i sig. Det finns en riktigt partikel som är en tyngre variant, ca 200 ggr tyngre, av elektronen som heter myoner. Det går att bilda myonatomer, där elektroner ersätts av myoner, och dessa blir då betydligt mindre men samtidigt blir kvantelektrodynamiska effekter större så det blir inte bara som en mindre version av atom. Denna atom är inte stabil utan sönderfaller ganska snabbt (millisekunder).

Idag förminskar vi saker främst genom att öka trycket - vi trycker ihop dem så att avståndet mellan atomer minskar.

Om din superhjälte ska ha superkrafter kanske han ska ha förmågan att ändra naturkonstanternas värde i avgränsande delar av rymden. Exempelvis är radien på en väteatomen i grundtillstånden inverst proportionell mot något som kallas finstrukturkonstanten som bestämmer styrkan på elektromagnetiska kraften. Den kanske din superhjälte kan skruva på? Tyvärr skulle det förändra fysiken signifikant i övrigt men det är ju intressant i sig. En bok om en sådan superhjälte och den resulterande fysiken skulle jag läsa.

Finstrukturmannen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Muonic_atom
http://en.wikipedia.org/wiki/Fine_structure_constant
Senast redigerad av evolute 2008-08-17 kl. 22:35.
Citera
2008-08-17, 21:54
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xsfu
Mindre volym, inte massa.

Du har säkert rätt, men varför är det inte mer massa i en spann med is som "väller över" än i samma spann när detär vatten och det inte väller över?
Citera
2008-08-17, 22:02
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Du har säkert rätt, men varför är det inte mer massa i en spann med is som "väller över" än i samma spann när detär vatten och det inte väller över?
Tar du X liter vatten så har det en viss massa, låter du detta vatten frysa till is kommer isbiten ha exakt samma massa, inget konstigt alltså.
Citera
2008-08-17, 22:32
Medlem
debeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Om din superhjälte ska ha superkrafter kanske han ska ha förmågan att ändra naturkonstanternas värde i avgränsande delar av rymden. Exempelvis är radien på en väteatomen i grundtillstånden inverst proportionell mot något som kallas finstrukturkonsten som bestämmer styrkan på elektromagnetiska kraften. Den kanske din superhjälte kan skruva på? Tyvärr skulle det förändra fysiken signifikant i övrigt men det är ju intressant i sig. En bok om en sådan superhjälte och den resulterande fysiken skulle jag läsa.

"Finstrukturkonstanten" menade du väl nu? Du får ursäkta mig, menar inte att leka språkpolis men texten är avancerad nog som det är, ett felstavat ord kan förvirra rejält om man ska börja kolla upp saker.

Citat:

Exakt samma massa är det, men volymen ökar när vatten fryser. Har ni aldrig varit med om det att man ställer ut läskflaskor på balkongen under nyår och så är det så kallt att innehållet fryser till is och knäcker flaskorna? Eller kommer jag helt ihåg från bakfoten nu?
Citera
2008-08-17, 23:16
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Finstrukturmannen!
Jag skulle helt klart prenumerera.

TS:
Jag kan för tillfället komma på följande tre metoder att förminska föremål:

1. Göra atomerna i sig mindre.
2. Minska avståndet mellan atomerna.
3. Avlägsna atomer.

Alternativ 1 är inte fysikaliskt möjligt om man inte (som evolute förklarade) kan ändra värdena på de fundamentala naturkonstanterna, alternativt ersätta elektronerna med myoner (vilket varken är särskilt lätt eller önskvärt om man vill ha ett förminskat föremål som håller en längre tid).
Alternativ 2 kan vara acceptabelt om man inte bryr sig så mycket om deformation. Ingen höjdare om man vill förvara boskap mer effektivt eller smyga sig in genom grannens brevlåda.
Alternativ 3 kan om det genomförs på ett extremt kontrollerat sätt kanske jämföras med att förminska en bitmappsbild och spara den med en lägre upplösning (varje ensklid pixel motsvarar en atom etc.) Detta är dock ett företag som kräver en ytterst skarpsynt, smalfingrad och snabb superhjälte. Dessutom är det nog inte en särskilt bra metod att förminska levande organismer på eftersom DNA sällan mår bra av molekylär manipulation(detta fick mig att fundera över vilket som är det minsta antal atomer man kan tänkas behöva för att skapa en funktionsduglig människa, men det är en annan historia...)

Mitt råd är att åberopa den konstnärliga friheten och skapa en förminskningshjälte utan att fokusera alltför mycket på den vetenskapliga biten (det blir ändå oftast krystat).
Citera
2008-08-17, 23:24
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Det är sant att en atom består av mest tomrum i den meningen att elektronerna själva inte direkt tar upp någon plats och atomkärnan är mycket liten. Storleken på atomen är dock bestämd av fysikens lagar (kvantmekanik) så för att förminska atomen bör du ändra på dessa (eller några naturkonstanter). Man skulle exempelvis kunna tänka sig att öka elektronens massa, då skulle atomer bli mindre, men det är ju som sagt "magi" i sig. Det finns en riktigt partikel som är en tyngre variant, ca 200 ggr tyngre, av elektronen som heter myoner. Det går att bilda myonatomer, där elektroner ersätts av myoner, och dessa blir då betydligt mindre men samtidigt blir kvantelektrodynamiska effekter större så det blir inte bara som en mindre version av atom. Denna atom är inte stabil utan sönderfaller ganska snabbt (millisekunder).

Idag förminskar vi saker främst genom att öka trycket - vi trycker ihop dem så att avståndet mellan atomer minskar.

Om din superhjälte ska ha superkrafter kanske han ska ha förmågan att ändra naturkonstanternas värde i avgränsande delar av rymden. Exempelvis är radien på en väteatomen i grundtillstånden inverst proportionell mot något som kallas finstrukturkonstanten som bestämmer styrkan på elektromagnetiska kraften. Den kanske din superhjälte kan skruva på? Tyvärr skulle det förändra fysiken signifikant i övrigt men det är ju intressant i sig. En bok om en sådan superhjälte och den resulterande fysiken skulle jag läsa.

Finstrukturmannen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Muonic_atom
http://en.wikipedia.org/wiki/Fine_structure_constant

Haha en sån bok skulle t o m jag läsa trots att jag brottas med kvantmekaniken just nu. Det kanske t o m skulle bli roligt igen.
Citera
2008-08-18, 16:29
Medlem
negerbarns avatar
"AND HE CAN SEE THROUGH WOODEN DOORS TOO!"

Skämt åsido, men försök att få en förklaring som låter bra, eller ingen förklaring alls, annars så kan det bli väldigt krystat, som ovanstående talare redan påstått. Och ingen gillar krystade superhjältar.
Citera
2008-08-18, 17:31
Medlem
Don_Burres avatar
Oj, oj, oj! Förstår knappt hälften av era förklaringar...

Jag får kanske göra som Dr. Wily sa och strunta i det vetenskapliga! Jag skapar min egen sanning och min egen verklighet istället.

Men tack för hjälpen i alla fall! Var lite intressant att läsa ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in