2008-08-20, 09:58
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Någon sa till mig att föruttnelseprocessen börjar redan efter 48 timmar, är det sant?

Jag har för mig att man sa att Sid Vicious började ruttna redan efter mindre än ett dygn men han var väl ett unikum...

Citat:
Vad är det som prasslar menar du, är det flugorna?

Flugor och tiotusentals maskar som krälar omkring kan få till ett "prasslande" ljud...
Citera
2008-08-22, 02:15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag har för mig att man sa att Sid Vicious började ruttna redan efter mindre än ett dygn men han var väl ett unikum...

Flugor och tiotusentals maskar som krälar omkring kan få till ett "prasslande" ljud...

Usch nu kommer jag att drömma mardrömmar om sånt inatt
Citera
2008-08-22, 20:54
Medlem
Citat:
Någon sa till mig att föruttnelseprocessen börjar redan efter 48 timmar, är det sant?

Den första nedbrytningen av en död kropp orsakas av dess egna enzymer. Detta kallas autolys och börjar ganska snabbt. Exempel på detta är då likfläckarna, som först orsakas av att blodet sjunker i kroppen, inte längre går att flytta på när blodkropparna börjat brytas ner. Andra exempel är då bukspottkörteln, binjuremärgen och magsäcksslemhinnan mjukas upp till följd av den rikliga mängd enzymer och syror som de utsätts för. Ibland kan magsäcken tom frätas sönder, varpå man påträffar magsäcksinnehållet i bukhålan. Det är dock rätt sällsynt - oftast ser man bara att slemhinnan är eroderad. Jag har däremot aldrig hört talas om att det magsäcksinnehållet skulle fräta hål på buken - när det går hål på den snackar vi om en rejält förruttnad kropp...

Med förruttnelse menar man att bakterier börjat bryta ner kroppen. Dessa kommer först från mag-tarmkanalen och flyttar sig runt i kroppen via blodbanan. Detta är till stor del temperaturberoende - ligger kroppen i snö/is saktas processen ner betydligt, men om den döde hade blodförgiftning; feber och bakterier redan från början spridda i blodet, går det fort.

I rumstemperatur och noral luftfuktighet är tidsramarna ungefär:
Glågrön missfärgning nedtill på buken - 2 dygn (sprider sig sedan över kroppen)
Imbibitionsnätverk - missfärgning över ytliga kärl - 3-5 dygn
Blåsbildning innehållande förruttnelsevätska - 5-7 dygn
Svullnad av buk och annan lucker vävnad tfa gasbildning - 7-10 dygn
Därefter fortsatt förruttnelse, bla mha insekter och andra organismer, fram till skelettering.
Citera
2008-08-23, 03:03
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asclepic
Den första nedbrytningen av en död kropp orsakas av dess egna enzymer. Detta kallas autolys och börjar ganska snabbt. Exempel på detta är då likfläckarna, som först orsakas av att blodet sjunker i kroppen, inte längre går att flytta på när blodkropparna börjat brytas ner. Andra exempel är då bukspottkörteln, binjuremärgen och magsäcksslemhinnan mjukas upp till följd av den rikliga mängd enzymer och syror som de utsätts för. Ibland kan magsäcken tom frätas sönder, varpå man påträffar magsäcksinnehållet i bukhålan. Det är dock rätt sällsynt - oftast ser man bara att slemhinnan är eroderad. Jag har däremot aldrig hört talas om att det magsäcksinnehållet skulle fräta hål på buken - när det går hål på den snackar vi om en rejält förruttnad kropp...

Med förruttnelse menar man att bakterier börjat bryta ner kroppen. Dessa kommer först från mag-tarmkanalen och flyttar sig runt i kroppen via blodbanan. Detta är till stor del temperaturberoende - ligger kroppen i snö/is saktas processen ner betydligt, men om den döde hade blodförgiftning; feber och bakterier redan från början spridda i blodet, går det fort.

I rumstemperatur och noral luftfuktighet är tidsramarna ungefär:
Glågrön missfärgning nedtill på buken - 2 dygn (sprider sig sedan över kroppen)
Imbibitionsnätverk - missfärgning över ytliga kärl - 3-5 dygn
Blåsbildning innehållande förruttnelsevätska - 5-7 dygn
Svullnad av buk och annan lucker vävnad tfa gasbildning - 7-10 dygn
Därefter fortsatt förruttnelse, bla mha insekter och andra organismer, fram till skelettering.

Tack så mycket för redogörelsen av förruttnelseprocessen
Hur lång tid kan det ta innan kroppen blir skelett, tex om man har begravt någon i en kista på kyrkogården? Det tar väl en stund för kistan att brytas ner också i jorden tänker jag
Senast redigerad av Gabriel Knight 2008-08-23 kl. 03:08.
Citera
2008-08-23, 11:08
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Tack så mycket för redogörelsen av förruttnelseprocessen
Hur lång tid kan det ta innan kroppen blir skelett, tex om man har begravt någon i en kista på kyrkogården? Det tar väl en stund för kistan att brytas ner också i jorden tänker jag

Det är inte helt ovanligt att man "knäcker" kistlocket efter att de anhöriga lämnat platsen så att förruttnelsen ska gå fortare. I en intakt kista så kan kroppen bevaras i någorlunda skick tämligen länge, det är ju svalare ett par meter ner i marken och förruttnelseprocessen går relativt långsamt. Kroppar som legat åtskilliga år i kistan kan se förvånande "bra" ut faktiskt. Jag hoppas jag inte behöver ens nämna att jag inte är nekrofil...
Citera
2008-08-30, 22:49
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Det är inte helt ovanligt att man "knäcker" kistlocket efter att de anhöriga lämnat platsen så att förruttnelsen ska gå fortare. I en intakt kista så kan kroppen bevaras i någorlunda skick tämligen länge, det är ju svalare ett par meter ner i marken och förruttnelseprocessen går relativt långsamt. Kroppar som legat åtskilliga år i kistan kan se förvånande "bra" ut faktiskt. Jag hoppas jag inte behöver ens nämna att jag inte är nekrofil...

Kan det också bero på vilken jord man begravt kistan i, tex om den ligger i lerjord eller mer sandig jord?

För övrigt borde man ha varit ärliga direkt och förklarat varför man knäcker locken på kistorna istället för att se dum ut och ljuga för hela svenska folket och säga: "Det där visste jag inte", när tv fick nys om saken om att man knäcker kistlock.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2008-08-30 kl. 22:55.
Citera
2008-08-31, 00:20
Medlem
Min farbror jobbade som begravningsenteprenör större delen av sitt liv.
Han berättade denna historia från 40-talet;
Grannarna hade inte sett till gubben på flera veckor, och hade varskott fjärdingsmannen. Bonnlandet, stugor i en gles by, öppen spis var standard. När han kom dit var det ett svart moln över skorstenen... det var flugor!
Med fjärdingsmannens assistans (polis idag) bröts dörren upp. Där låg gubben död i sängen. Hela golvet i rummet rörde sig av fluglarver, och flugor flög i skytteltrafik genom skorstenen. Morbror tog hand om liket i jutesäckar, och han fick skotta ner kvarlevorna... Maskar myllrade i dem, och liket var en sörja av kladd och vätskor.
Likmaskar är bara vanliga fluglarver. Min farbror hade en sund inställning till döden; när livet flytt är vi bara dött kött. Själen är kanske nån annanstans.
Han dog själv för några år sedan, drygt 80 år gammal.
Citera
2008-08-31, 00:34
Bannlyst
Citat:

Haha uppdrag granskning troll där.

Sedan på tal om något annat har jag fullt med vita små äcklig larver i min soptunna. De kryllar under locket och kan ligga i högar.

Riktigt jävla äckligt är vad det är. Kommunen hänvisar till att man ska ha locket lite öppet. Sopsortering ftw.
Citera
2008-08-31, 11:16
Medlem
Tenses avatar
Angående det som händer efter döden:

För något år sedan sökte jag på "post mortem" på Google. Post mortem är lt. för efter döden. Vid dödsfall (mord) är det ofta mycket viktigt att ta reda på när dödsögonblicket inträffade.

Jag hittade då denna "publikation", föreläsningsanteckningar från Department of Forensic Medicine, University of Dundee:
POSTMORTEM CHANGES AND TIME OF DEATH http://www.dundee.ac.uk/forensicmedicine/notes/timedeath.pdf
I ovanstående .pdf kan man läsa detaljerat om hur man avgör hur länge en kropp har varit död baserat på en mängd variabler.

Mycket namn på kroppsdelar skrivs på latin. Vet man inte vad det betyder är det bara att söka på engelska wikipedia.

Citat:
"No problem in forensic medicine has been investigated as thoroughly as that of determining the
time of death on the basis of post mortem findings. Apart from its obvious legal importance, its
solution has been so elusive as to provide a constant intellectual challenge to workers in many
sciences. In spite of the great effort and ingenuity expended, the results have been meagre".
(Ref. 15 at p. 33.)
Citera
2008-10-04, 08:39
Medlem
mjohan84s avatar
En liten tanke här ang maskar osv... Pappa har en frys i garaget som han brukar använda ibland... Nu stod det en jäkla massa saker på locket (det var en sån där toppfrys eller vad säger man, locket på ovansidan iaf).

Nåja så trodde han att den var tom och drog ur sladden och öppnade sedan skiten några månader sedan i mitten av juli och det var fullt med flugor och maskar där och han kräktes rätt ut av åsynen Nu ligger frysen på soptippen för övrigt.

Dessa insikter HADE inte en chans att komma in i frysen, de måste ha funnits i köttfärsen från början
Citera
2013-05-27, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
En liten tanke här ang maskar osv... Pappa har en frys i garaget som han brukar använda ibland... Nu stod det en jäkla massa saker på locket (det var en sån där toppfrys eller vad säger man, locket på ovansidan iaf).

Nåja så trodde han att den var tom och drog ur sladden och öppnade sedan skiten några månader sedan i mitten av juli och det var fullt med flugor och maskar där och han kräktes rätt ut av åsynen Nu ligger frysen på soptippen för övrigt.

Dessa insikter HADE inte en chans att komma in i frysen, de måste ha funnits i köttfärsen från början
Jag vill bumpa upp dena fråga eftersom jag själv varit med om exakt samma sak som ovan citat.
Dvs jag hade en fryst kyckling i frysen som jag glömt bort och reste bort, slog av strömmen och frysen var stängd. Tre veckor senare öppnar jag frysen och det kryllar av likmask och stinker utav helvete. Hur fan gick det till? Kycklingen var köpt fryst och åkte in i frysen direkt! Inget annat fanns där.
Citera
2015-06-06, 20:33
Medlem
Mer.info.007s avatar
Som jord är du kommen som jord ska du återbli = kretslopp det är de maskarna är till för när dom dör blir det jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in