• 1
  • 2
2008-08-17, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stockson
Truckkort är inte som körkort. Det är därför benämningarna kan skilja från land till land, men även från företag till företag. Du lär ändå behöva genomgå truckutbildning på det företag du ska jobba på, eftersom alla företag har olika regler och föreskrifter angående truckkörning osv.

Jag har jobbat som truckförare på ett bemanningsöretag, blev runtkastad på massor av olika företag. De flesta företagen räknar dina olyckor och bedömmer dig utefter det, menytterst få vill att du visar dina kunskaper framför personen som är ansvarig för säkerheten.

Den enda anledningen till företagen vill att du ska truckkörkort är för att försäkringsreglerna säger det. Har du behörighet för att köra dessa truckar så har du det vart än du åker.
Citera
2008-08-17, 21:25
Medlem
Nachens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calamity.Jake
Den enda anledningen till företagen vill att du ska truckkörkort är för att försäkringsreglerna säger det. Har du behörighet för att köra dessa truckar så har du det vart än du åker.

Låter bra . Ja, jag har ju en riktig extern truckkortsutbildning på TRUMA Truckkurs.
Citera
2008-08-18, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nachen
Låter bra . Ja, jag har ju en riktig extern truckkortsutbildning på TRUMA Truckkurs.

Vissa förarutbildningar har fått mycket kritik pga att lärlingarna från en särskild utbildare är överrepresenterade i olycksstatistiken, vissa försäkringsbolag har gått så långt att de inte godkänner förarutbildningen från dessa företag.

Ett exempel här i Göteborg är att Volvo endast anställer folk med ett "Celero-kort". Men vad gäller utomlands så är det nog inga problem då de utländska försäkringsbolagen inte har nån koll på olycksstatistiken hos svenska truckförarutbildningar.
Citera
2008-08-18, 12:11
Medlem
Nachens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calamity.Jake
Vissa förarutbildningar har fått mycket kritik pga att lärlingarna från en särskild utbildare är överrepresenterade i olycksstatistiken, vissa försäkringsbolag har gått så långt att de inte godkänner förarutbildningen från dessa företag.

Ett exempel här i Göteborg är att Volvo endast anställer folk med ett "Celero-kort". Men vad gäller utomlands så är det nog inga problem då de utländska försäkringsbolagen inte har nån koll på olycksstatistiken hos svenska truckförarutbildningar.

Hrm, men vad jag vet så har de låg olycksstatistik på TRUMA-truckkort. Men eftersom det är Norge jag ska jobba i så gör det nog ingen skillnad.
Citera
2008-08-18, 14:51
Medlem
Intressant läsning.

Tänkte att jag kunde låna din tråd lite då min kan liknas med "vad får jag köra?"

Nu är det såhär att jag letar efter ett nytt jobb och har väl tänkta att söka med mina truckkort, antagligen i Norge. Men nu är det såhär att jag inte vet vad bokstäverna motsvarar i tex vikt man får köra/T(1)-bemärkelsen etc.

På mitt kort och mina papper står det att jag utfört och klarat de båda proven på klasserna: M,U,S,LS,LL,HJ.

M = Motviktstruck
U = Skjutstativtruck
S = Stödbenstruck
HJ= Hjullastare för industriell hantering
LS= Ledtruck
LL= Låglyftare

Någon som har "översättningen" till vad jag har i T-bemärkelsen och om det finns andra benämningar man ska veta?
Vikten på trucken eller vad jag får lyfta måste jag kanske ringa till det företaget som utbilda mig för att få reda på?
Citera
2012-03-07, 00:18
Medlem
agfas avatar
Jag vet att detta är en supermegaextrembumpelibump men då TS fråga inte har besvarats än, tycker jag att det är på tiden att någon gör detta. Det kan ju finnas fler vilsna truckförare som undrar...

Här kan man läsa att "Det vi kallar truckkort A och B i Sverige motsvarar T1, T2, T3, T4 och T5 i Norge."

Hoppas att detta kan hjälpa någon!
Citera
2012-05-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agfa
Jag vet att detta är en supermegaextrembumpelibump men då TS fråga inte har besvarats än, tycker jag att det är på tiden att någon gör detta. Det kan ju finnas fler vilsna truckförare som undrar...

Här kan man läsa att "Det vi kallar truckkort A och B i Sverige motsvarar T1, T2, T3, T4 och T5 i Norge."

Hoppas att detta kan hjälpa någon!

Hej!
Jag ställer en fråga i den här gamla tråden för jag känner att det är onödigt att skapa en ny. Men angående T1, T2, T3, T4 och T5 som dom har i Norge, det motsvarar alltså det vi kallar truckkort A och B. Men vad motsvarar bara det vi kallar truckkort A i Norge?

Tack på förhand!
Citera
2012-05-27, 21:53
Medlem
dananananaykroyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarMar
Hej!
Jag ställer en fråga i den här gamla tråden för jag känner att det är onödigt att skapa en ny. Men angående T1, T2, T3, T4 och T5 som dom har i Norge, det motsvarar alltså det vi kallar truckkort A och B. Men vad motsvarar bara det vi kallar truckkort A i Norge?

Tack på förhand!

Vet iallafall att i T3 ingår höglyftande plocktruck (B4), och tror att skjutstativtrucken ingår där också (B3).
T4 är Motviktstrucken (B1) Så jag antar, inte 100%, att T1 och T2 är A truckar.
Citera
2012-05-28, 00:33
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Du får framföra truckar som väger upp till 10ton. (eller lyfter upp till 10ton? Det var 10år sen jag tog truckkort)
Det är ändrat. har du tillstånd för motviktstruck så får du köra alla vikter i dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in