Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-17, 07:16
Medlem
Vilka olika slags maträtter går det egentligen att tillaga(inte värma, alltså)i en micro? Vet att diverse fiskrätter går att tillaga där, men mer då?
Kan ju knappast tillaga kotletter i micron istf på spisen. Knappast steka/ tillaga pannkakor i micron istf på spisen. Kan knappast koka ärtsoppa i micron istf på spisen, kan knappast göra köttfärssås i micron istf på spisen... o. s. v.

Men micron kanske inte eg. är till för att tillaga mat i, utan främst värma upp mat(eller annat)i?
Men vilka maträtter kan man då direkt tillaga i en micro?
Citera
2008-08-17, 07:31
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Vilka olika slags maträtter går det egentligen att tillaga(inte värma, alltså)i en micro? Vet att diverse fiskrätter går att tillaga där, men mer då?
Kan ju knappast tillaga kotletter i micron istf på spisen. Knappast steka/ tillaga pannkakor i micron istf på spisen. Kan knappast koka ärtsoppa i micron istf på spisen, kan knappast göra köttfärssås i micron istf på spisen... o. s. v.

Men micron kanske inte eg. är till för att tillaga mat i, utan främst värma upp mat(eller annat)i?
Men vilka maträtter kan man då direkt tillaga i en micro?

Du kan ju koka pasta och koka ris
Citera
2008-08-17, 07:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
havregrynsgröt funkar i mikron, även om det blir lite bättre på spisen.

Sen beror det lite på vad man har för mikro, många nyare verkar ha funktioner utöver själva mikrovågsjoxet, då ökar möjligheterna en hel del.
Min far har t.ex. en lite låda till sin mikro som man kan (ång?)koka potatis i, mycket smidigt.

Frysta köttbullar går ju att köra i mikron, om man nu räknar det som att laga mat. Dessvärre smakar de skit ifall man gör det, men det finns instruktioner för det på köttbullspaketen så
Citera
2008-08-17, 10:38
Medlem
Det beror ju lite på vad du har för micro. Har du en med crispplatta kan du steka ägg, hamburgare, korv, pommes, göra paj, baka en sockerkaka etc.
En vanlig micro är mer begränsad, men visst kan du laga en hel del mat. När jag köpt microvågaugn hat jag fått med en kokbok med recept på allt ifrån kött, fisk, soppor, såser, smårätter till efterrätter och godis.

Ex på microrecept:

Matrosgryta
8-10 potatisar
1 lök
1/2 tsk salt
timjan
vitpeppar
3 dl buljong
400g falukorv
2-3msk senap
1 dl finklippt persija

Skala och skär potatis och lök i tunna skivor.
Varva dem med salt och kryddor i en form.
Häll på buljongen.
Täck formen och micra på full effekt ca 10 min.
Skär korven i cmtjocka skivor.
Lägg ihop korvskivorna 2 och 2 med senap emellan.
Placera korven ovanpå potatisen och micra ca 5 min på full effekt.
Strö över persiljan.

Kinesiska karrekotletter

4 benfria kotletter
Marinad:
3/4dl olja
2 msk soja
1 liten finhackad lök
1 krm svartpeppar
1 stor pressad vitlöksklyfta
3/4 msk vinäger, ev salt

Lägg kotletterna i en form.
Blanda till marinaden och häll över.
Låt detta stå några timmar.
Vänd köttet någon gång under tiden.
Täck formen och tillaga i micron på full effekt ca10 min.
Vänd kottletterna efter halva tiden.
Låt stå några minuter innan serveringen.
Citera
2008-08-17, 11:15
Medlem
Finns det inte en sån platta man kan köpa till och lägga in i micron som ger "stekyta"? Borde man inte då kunna laga till den mesta maten?
Citera
2008-08-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Finns det inte en sån platta man kan köpa till och lägga in i micron som ger "stekyta"? Borde man inte då kunna laga till den mesta maten?
Du måste ha en micro med grillfunktion. Crispplattan gör att du stekyta även underifrån.
Citera
2008-08-17, 11:55
Medlem
rullkragens avatar
Mikron är bra att värma i!

Tjenis !

I princip blir inget lika bra som att laga till jämfört med vanligt vis.

Även en avancerad mikro med typ med grill, för att ge färg eller med ånga så går det inte att jämföra med en vanlig ugn respektive spisen. Är smaken och utseendet en viktig bit av maten så är mikron inte att föredra.

Tina och värma mat duger den bra till.

Klart vissa maträtter blir ätliga som lagas till i mikron, och det finns gott om sådana recept på nätet.

Jag har försökt flera gånger men aldrig blivit nöjd.
Citera
2008-08-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen

Även en avancerad mikro med typ med grill, för att ge färg eller med ånga så går det inte att jämföra med en vanlig ugn respektive spisen.

Jag kan inte riktigt hålla med dig om det. Vissa saker blir bättre på crispplattan än tillagat på traditionellt sätt. Min absoluta favorit att tillaga på crisp är olika matpajer.
Citera
2008-08-17, 12:25
Medlem
Soppor och grytor borde väl fungera ganska bra?
Citera
2008-08-17, 13:55
Medlem
Om man gillar kokta hotdogs får de ungefär samma konsistens genom att micras.
Citera
2008-08-17, 14:45
Medlem
Worezs avatar
Bara jag som minns de där kokböckerna som kom samtidigt som Microvågsugnens intåg i det svenska folkhemmet? Tror vi hade en sådan kokbock och jag minns att jag bland annat blev serverad micro-potatisgratäng. Smakade mot förmodan gott!
Citera
2008-08-17, 14:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Bara jag som minns de där kokböckerna som kom samtidigt som Microvågsugnens intåg i det svenska folkhemmet? Tror vi hade en sådan kokbock och jag minns att jag bland annat blev serverad micro-potatisgratäng. Smakade mot förmodan gott!

Har en gammal kokbok man fick med den klassiska mikrovågsugnen Spacecube 40 en gång i tiden.
Men vetefan om det fanns några bra recept i den...eller jo, ett recept på kola som blev jävligt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in