2008-08-17, 03:53
Bannlyst
Läser denna artikel om Red Devils-presidenten Fredrik Noreberg som nyligen torskade på ekonomisk brottslighet mm.
http://www.dt.se/brottsplats/article342069.ece
Citat:
De amerikanska myndigheterna ser ytterst allvarligt på organiserad brottslighet och straffsatsen är hög för de som är inblandade. I Red Devils-ledarens fall kan det handla om 20 års fängelse om han döms för det som åklagaren misstänker honom för.

Den 16 oktober ska fallet tas upp i en förberedande domstolsförhandling. Där redogör, bland annat, åklagaren för vad som hänt utredningsmässigt i fallet. Sedan beslutar en domare om åtalen ska leda till rättegång.

- Alla inblandade är kallade till förhandlingen och det står inget om att svensken är undantagen, säger åklagarassistenten Mary Wanger.
Han har ju tydligen överklagat det straff han fick för tidigare brott.
Men min fråga är nu: Kan amerikanska myndigheter begära att Noreberg skickas till USA för att stå inför rätta och kanske även dömas och avtjäna straffet i USA?

Om detta görs, blir det under tiden han avtjänar straffet för sina gamla brott i Sverige eller skall han först göra dem och sen skickas till USA?

Vet ju att svenska medborgare som begår brott kan tvingas till rättegångar i europeiska länder, men hur är det med USA?

Saftigt att först göra 4 år här sen 20 i USA
Senast redigerad av Randall Flagg 2008-08-17 kl. 04:02.
Citera
2008-08-17, 09:24
Medlem
terms avatar
Nej, han kan inte utlämnas till USA. Utlämning av svenska medborgare kan bara ske inom Europa och till särskilda internationella brottmålsdomstolar (som prövar t.ex. krigsförbrytelser, folkmord m.m.).

Däremot kan jag tänka mig att det finns länder som godtar utlämning till USA om han skulle sätta sina fötter där.
Citera
2008-08-17, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av term
Nej, han kan inte utlämnas till USA. Utlämning av svenska medborgare kan bara ske inom Europa och till särskilda internationella brottmålsdomstolar (som prövar t.ex. krigsförbrytelser, folkmord m.m.).

Däremot kan jag tänka mig att det finns länder som godtar utlämning till USA om han skulle sätta sina fötter där.
Så amerikanerna kan inte göra som i fallet med Etiopierna eller vad de var då? Landa på Bromma och trycka ett stolpiller i anus på honom och flyga ut honom i all hastighet då?
Citera
2008-08-17, 14:20
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randall Flagg
Så amerikanerna kan inte göra som i fallet med Etiopierna eller vad de var då? Landa på Bromma och trycka ett stolpiller i anus på honom och flyga ut honom i all hastighet då?

Jag har för mig att i det fall du tänker på var de egyptiska medborgare som avvisades, och alltså inte svenskar. Det fallet var dock obehagligt på många andra sätt (framförallt för att CIA tilläts leka fritt på svensk mark och att de utsattes för tortyr i Egypten).
Citera
2008-08-17, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av term
Jag har för mig att i det fall du tänker på var de egyptiska medborgare som avvisades, och alltså inte svenskar. Det fallet var dock obehagligt på många andra sätt (framförallt för att CIA tilläts leka fritt på svensk mark och att de utsattes för tortyr i Egypten).
Ja just det, så var det. Tänkte mest på att amerikanarna verkar prioritera bekämpning av organiserad brottslighet ganska högt.

Citat:
FBI:s högsta prioriterade områden är:

1. Terrorism

2. Droger samt organiserad brottslighet

3. Utländskt kontraspionage

4. Våldsbrott, och brott mot högt uppsatta tjänstemän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in