2008-08-17, 02:15
  #1
Medlem
Afrokamels avatar
Hejsan!

Jag är inte helt säker på att denna tråd hör hemma i denna forumsdel, men jag testar här.

Jag har nyligen köpt en ny cykel, de första gångerna jag var ute och testade cykeln så verkade allt ok, dock värkte det en aning i knäna efter att jag vart ute och cyklat. Så jag testade med att justera min sadels höjd, tänkte att jag kanske hade sadeln lite för högt. Detta hjälpte dock inte, värkte fortfarande i knäna efter att jag vart ute och cyklat.

Jag har aldrig fått ont i knäna av att cykla innan, varken då jag cyklat på motionscyklar, spinningcyklar eller på riktiga cyklar. Den nya cykeln är en Peak Flatroad, om detta nu spelar någon roll.

Någon som har en aning om vad som skulle kunna vara problemet?
Tack på förhand.

//Afro
Citera
2008-08-17, 02:52
  #2
Medlem
mushys avatar
När det ända tas upp, jag får alltid lite ont i knäna när jag cyklar, det brukar knaka och knäppa lite i knäna också men det är inget som hörs högt utan det känns mäst konstigt i knäna.

Ska jag låta bli att cykla eller är det bara att ignorera och köra på?
Citera
2008-08-17, 19:13
  #3
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushy
När det ända tas upp, jag får alltid lite ont i knäna när jag cyklar, det brukar knaka och knäppa lite i knäna också men det är inget som hörs högt utan det känns mäst konstigt i knäna.

Ska jag låta bli att cykla eller är det bara att ignorera och köra på?

Ungefär samma sak som händer mig, knäcker i knäna så känns de segare än vanligt. Värken försvinner ofta över natten, så är det helt vanligt igen dagen efter.
Citera
2008-08-17, 19:15
  #4
Medlem
countingcrowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
Hejsan!

Jag är inte helt säker på att denna tråd hör hemma i denna forumsdel, men jag testar här.

Jag har nyligen köpt en ny cykel, de första gångerna jag var ute och testade cykeln så verkade allt ok, dock värkte det en aning i knäna efter att jag vart ute och cyklat. Så jag testade med att justera min sadels höjd, tänkte att jag kanske hade sadeln lite för högt. Detta hjälpte dock inte, värkte fortfarande i knäna efter att jag vart ute och cyklat.

Jag har aldrig fått ont i knäna av att cykla innan, varken då jag cyklat på motionscyklar, spinningcyklar eller på riktiga cyklar. Den nya cykeln är en Peak Flatroad, om detta nu spelar någon roll.

Någon som har en aning om vad som skulle kunna vara problemet?
Tack på förhand.

//Afro




Borde det inte snarare ha och göra med att du har sadeln för lågt?
Citera
2008-08-17, 19:20
  #5
Medlem
Inte som andras avatar
är ingen cykel expert men prova att smörja in knäna med linnement innan du börjar trampa..har själv problem med mina knän..men ja springer bara .
och har ett sånt där knäskydd från rehband..
Citera
2008-08-17, 19:21
  #6
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countingcrows
Borde det inte snarare ha och göra med att du har sadeln för lågt?

Jag tror inte det, för när jag först monterade cykeln så satt sadeln ca 5 cm för högt, så benet var nästan helt utsträckt då pedalen var längs ned. Nu när jag sänkt sadeln så är knät en aning böjt då pedalen är längst ned.
Citera
2008-08-17, 19:29
  #7
Medlem
Sjoonss avatar
ont i knäet eller lite ovanför?
Är det lite ovanför är det muskelfästet
vilket kan ha mycket olika orsaker, sadelhöjd, hård träning, stretching, kanske bara ovan med cykeln, stretching? eller någe.
Citera
2008-08-17, 19:32
  #8
Medlem
mushys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoons
ont i knäet eller lite ovanför?
Är det lite ovanför är det muskelfästet
vilket kan ha mycket olika orsaker, sadelhöjd, hård träning, stretching, kanske bara ovan med cykeln, stretching? eller någe.

för min del är det nog i knäet, men det är så lite smärta så jag tänker inte direkt på det utan är mer orolig för att det knäpper i knäna och att dom ska bli skadade för jusst nu har jag vad jag vet inga problem förutom att det knäpper i dom när jag cyklar.
Citera
2008-08-17, 19:43
  #9
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoons
ont i knäet eller lite ovanför?
Är det lite ovanför är det muskelfästet
vilket kan ha mycket olika orsaker, sadelhöjd, hård träning, stretching, kanske bara ovan med cykeln, stretching? eller någe.

Det gör ont i knät, brukar värma upp först, sedan töja musklerna lite innen jag börjar, så stretchar jag även efter jag är klar.
Citera
2008-08-17, 19:46
  #10
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Den vanligaste orsaken till knäont vid cykling är att man trampar för tungt. Kör på lättare växlar och öka kadensen så ska du se att det blir bättre.
Citera
2008-08-17, 20:00
  #11
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Den vanligaste orsaken till knäont vid cykling är att man trampar för tungt. Kör på lättare växlar och öka kadensen så ska du se att det blir bättre.

Ah ok, det stämmer nog in rätt bra på hur jag cyklar, kör på rätt höga växlar.

Skall testa med lägre växlar nästa gång jag skall ut och cykla
Citera
2008-08-17, 21:10
  #12
Medlem
Sjoonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Den vanligaste orsaken till knäont vid cykling är att man trampar för tungt. Kör på lättare växlar och öka kadensen så ska du se att det blir bättre.

Trodde du redan hade koll på ovanstående xD

pz
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in