Haha fan vad din "brorsa" låter som white trash, jävla gnällunge. Aja, on topic.
Era föräldrar bör få rota i kläder hur mycket de vill, han är omyndig och de är hans vårdnadshavare (väl?).
Ja föräldrarna får ta spriten från honom även om det är hans egendom. Troligen gör de det för att skydda honom och det är väl snarare så att det är det det innebär att vara förälder. Det är mycket möjligt att det inte ens är hans personliga egendom, för att det ska vara det måste han själv ha arbetat ihop pengarna som användes för att köpa spriten.
Det är olagligt för minderåriga att både förvärva och inneha sprit enligt 10:1 alkohollagen. Straffet för brott av normalgraden är böter eller fängelse i högst två år.
Så om Mr WT skulle anmäla föräldrarna skulle spriten hur som helst förverkas och han skulle antagligen dömas för innehav.
Lite OT så var jag i precis samma situation när jag var 16, mina föräldrar hittade min dunk och snodde den. Men inte fan tänkte jag gnälla till polisen för det

Din brorsa låter faktiskt ganska störd, ganska ovanligt att man när man är så pass gammal känner ett starkt behov att få "rätt" gentemot sina föräldrar.