2010-09-07, 19:39
Medlem
Orzions avatar
Jag låg och lyssnade på http://www.youtube.com/watch?v=HSHpKkelE5c av Hawkins där det sades att universum 100 sekunder efter big bang var ungefär lika stort som vårt sol system betyder det att universum expandera snabbare än ljusets hastighet eller vad är det jag missar?
Citera
2010-09-07, 19:52
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
då man är överens om att universum expanderar, måste man också vara med på att all expansion har en riktning. har expansionen en riktning borde vi också kunna konstatera en mittpunkt, eller en axel expansionen utgår ifrån. var är den? har man hittat den, eller är jag helt lost på min ..ja, logiska fråga?
Ojdå. En gång var man ung och obildad..

Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag låg och lyssnade på http://www.youtube.com/watch?v=HSHpKkelE5c av Hawkins där det sades att universum 100 sekunder efter big bang var ungefär lika stort som vårt sol system betyder det att universum expandera snabbare än ljusets hastighet eller vad är det jag missar?
Ja, det verkar så. Enligt min snabbgooglade tolkning av den speciella relativitetsteorin så borde det vara korrekt. Hastigheten bör dock inte ha varit lika stor som den är i dag, om jag använder den här som referens.

Notera att jag inte är så påläst, men det verkar vara lättgooglat.
Citera
2010-09-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion

Ja det kan det. Grejen är att rumstiden inte expanderar i nånting (som vi kan beskriva), så ingenting rör sig egentligen snabbare än ljusets hastighet. Det vill säga, när vi säger att universum expanderar fortare än ljusets hastighet så menar vi att avståndet till nån avlägsen galax ökar snabbare än 300000 kilometer per sekund; detta betyder dock inte att galaxen rör sig i den hastigheten, utan den står (mer eller mindre) stilla i sin del av rumstiden. Det är bara rumstiden mellan oss som sträcks ut.
Senast redigerad av dbshw 2010-09-07 kl. 20:12.
Citera
2010-09-07, 20:05
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Ja det kan det. Grejen är att när det är rumstiden inte expanderar i nånting (som vi kan beskriva), så ingenting rör sig egentligen snabbare än ljusets hastighet. Det vill säga, när vi menar att universum expanderar fortare än ljusets hastighet så menar vi att avståndet till nån avlägsen galax ökar snabbare än 300000 kilometer per sekund; detta betyder dock inte att galaxen rör sig i den hastigheten, utan den står (mer eller mindre) stilla i sin del av rumstiden. Det är bara rumstiden mellan oss som sträcks ut.
Fungerar det verkligen när jag i inlägget ovan ditt använder ordet "hastighet"? När man beskriver en expansion som denna kanske något annat är bättre.
Citera
2010-09-07, 20:10
Medlem
Citat:
Fungerar det verkligen när jag i inlägget ovan ditt använder ordet "hastighet"? När man beskriver en expansion som denna kanske något annat är bättre.

Jag tycker att det kan vara förvirrande (fast mest för folk som skulle ta varje chans att missförstå i vilket fall), men svårt att säga om det är direkt fel. Jag skulle nog dock föredragit "expansionstakt" istället.

Däremot reagerade jag på när du skrev "speciell relativitetsteori"; i den speciella rumstiden är rumstiden platt och statisk, och i allmänhet ganska monoton och tråkig. Den expanderar i vilket fall inte. Expansionen av universum kräver alltså allmän relativitet för att förstå.
Citera
2010-09-07, 20:13
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Däremot reagerade jag på när du skrev "speciell relativitetsteori"; i den speciella rumstiden är rumstiden platt och statisk, och i allmänhet ganska monoton och tråkig. Den expanderar i vilket fall inte. Expansionen av universum kräver alltså allmän relativitet för att förstå.
Ah, jag tänker helt enkelt på fel relativitetsteori?
Citera
2010-09-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ah, jag tänker helt enkelt på fel relativitetsteori?

Yepp.
Citera
2010-09-07, 20:25
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Yepp.
Hehe, så går det när man googlar, istället för att först läsa på ordentligt.
Jag bugar för rättelsen.
Citera
2010-09-09, 01:26
Medlem
deafens avatar
Citat:
Dimensionen för expansionen är ju hastighet/sträcka = 1/tid, så rent "matematiskt" är termen hastighet felaktig, eftersom hastighet är strecka/tid. Om man däremot talar om ett konkret avstånd i rymden så kan man tala om hur mycket rymd (sträcka) som skapas per tidsenhet på detta avstånd, och därför en expansionshastighet (som är sträckan/tiden).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in