2008-08-16, 21:17
Medlem
Gunjas avatar
Har läst runt lite på internet och tagit reda på att man är hyffsad överrens om värdet på Hubbles konstant (värdet som beräknar galaxernas rödförskjutning).
Detta borde ju betyda att man kan mäta hur snabbt universum expanderar, men jag har inte sett några sådana siffror, kan någon hjälpa mig?

Vore snällt om ni skrev en egen förklaring istället för att länka till en utländsk sida, då jag inte känner mig tillräckligt säker på fysiologiska termer på engelska för att bilda mig en bra uppfattning.

Är heller inte helt hundra på om man bara kan beräkna den genomsnittliga expansionen mellan galaxer i rymden, eller om man också kan beräkna universums expansion i icke-existerande rymd.
Citera
2008-08-16, 21:32
Medlem
Kenny Kuks avatar
Enligt http://map.gsfc.nasa.gov/universe/uni_expansion.html denna sida så är hastigheten 70,8 (km/sec)/Mpc.

MPC = Megaparsec.

En parsec = 206·10³ AU (astronomisk enhet).

En AU = 1,49597870691·1011 m eller omkring 150 miljoner km.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Astronomisk_enhet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parsec
Citera
2008-08-16, 21:57
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
inte känner mig tillräckligt säker på fysiologiska termer
Nä, fysiologi är vetenskapen om hur (människo)kroppen fungerar. Fysik har mer att göra med rymden å sånt.

Citat:
Är heller inte helt hundra på om man bara kan beräkna den genomsnittliga expansionen mellan galaxer i rymden, eller om man också kan beräkna universums expansion i icke-existerande rymd.
Ja, det kan man tydligen!

Rummet expanderar snabbare ju längre bort från oss som det finns. Det beror helt enkelt på att allt rum expanderar, och ju mer rum mellan oss och en avlägsen punkt, desto mer expansion (inflation) pågår på den sträckan.

Långt bort, längre bort än vi kan se (alltså längre än de dryga 13 miljarder ljusår där vi idag kan se Big Bang äga rum runtom oss) så expanderar faktiskt rummet snabbare än ljusets hastighet! Det betyder att det synliga universum en gång kommer att ha ett slut, att en dag (om miljarder år) kommer vi att se materia upp till ett visst avstånd från oss, och därefter finns bara tomt rum, som alltså expanderar snabbare än vad ljuset från mer avlägsen materia avancerar genom rummet.

Det är i alla fall så som jag har förstått det, ungefär det som är dagens konsensus inom kosmologi.
Senast redigerad av Realizt 2008-08-16 kl. 22:01.
Citera
2008-08-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Nä, fysiologi är vetenskapen om hur (människo)kroppen fungerar. Fysik har mer att göra med rymden å sånt.

Felpost ^^
Citera
2008-08-16, 23:51
Medlem
Gunjas avatar
Citat:

Rummet expanderar snabbare ju längre bort från oss som det finns. Det beror helt enkelt på att allt rum expanderar, och ju mer rum mellan oss och en avlägsen punkt, desto mer expansion (inflation) pågår på den sträckan.

Långt bort, längre bort än vi kan se (alltså längre än de dryga 13 miljarder ljusår där vi idag kan se Big Bang äga rum runtom oss) så expanderar faktiskt rummet snabbare än ljusets hastighet! Det betyder att det synliga universum en gång kommer att ha ett slut, att en dag (om miljarder år) kommer vi att se materia upp till ett visst avstånd från oss, och därefter finns bara tomt rum, som alltså expanderar snabbare än vad ljuset från mer avlägsen materia avancerar genom rummet.

Det är i alla fall så som jag har förstått det, ungefär det som är dagens konsensus inom kosmologi.

Tack för svaret. Alltså rätt omöjligt att få reda på vad rummet expanderar i, någonsin. Om vi inte lär oss resa genom universums krökning, antar jag?
Tack även till Kenny.
Och som posten ovanför mig påpekade, lite olycklig felformulering där.
Citera
2008-08-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Enligt http://map.gsfc.nasa.gov/universe/uni_expansion.html denna sida så är hastigheten 70,8 (km/sec)/Mpc.

MPC = Megaparsec.

En parsec = 206·10³ AU (astronomisk enhet).

En AU = 1,49597870691·1011 m eller omkring 150 miljoner km.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Astronomisk_enhet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parsec

Vad är (km/sec)/Mpc för enhet? Du har en längdenhet i både täljaren och nämnaren, alltså blir det bara s^(-1) kvar? (dock med annat belopp)
Citera
2008-08-17, 13:53
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musmatta
Vad är (km/sec)/Mpc för enhet? Du har en längdenhet i både täljaren och nämnaren, alltså blir det bara s^(-1) kvar? (dock med annat belopp)

MPC är ett längdmått.

Sedan menas det med att hastigheten mellan ex. jorden och en själv ökas med 70.8km/h för varje MPC man förflyttar sig bort.
Citera
2008-08-18, 21:54
Medlem
Om nu universum expanderar så betyder det att den hela tiden bli större? I så fall måste universum vara ändligt för inte kan något som är oändligt bli större eller mindre? Alltså har jag nu bevisat att universum inte kan vara oändligt?
Citera
2008-08-18, 22:21
Medlem
appe-s avatar
då man är överens om att universum expanderar, måste man också vara med på att all expansion har en riktning. har expansionen en riktning borde vi också kunna konstatera en mittpunkt, eller en axel expansionen utgår ifrån. var är den? har man hittat den, eller är jag helt lost på min ..ja, logiska fråga?
Citera
2008-08-18, 23:05
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Om nu universum expanderar så betyder det att den hela tiden bli större? I så fall måste universum vara ändligt för inte kan något som är oändligt bli större eller mindre? Alltså har jag nu bevisat att universum inte kan vara oändligt?

Nobelpriset är ditt!

Nej då, du har fel faktiskt! Oändligheten är ingen konstant.

Citat:
Ursprungligen postat av appe-
då man är överens om att universum expanderar, måste man också vara med på att all expansion har en riktning. har expansionen en riktning borde vi också kunna konstatera en mittpunkt, eller en axel expansionen utgår ifrån. var är den? har man hittat den, eller är jag helt lost på min ..ja, logiska fråga?

Då har du missuppfattat hur universum expanderar!

Expansionen sker överallt i universum, så man kan inte säga att den har en riktning.

Ta en ballong, märk ut två punkter på den, blås upp den. Det du då upptäcker är att avståendet mellan dessa två punkter ökar i alla riktningar. Så fungerar även universum, fast i tre dimensioner istället för två (som i ballongexemplet).
Citera
2008-08-19, 20:13
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ta en ballong, märk ut två punkter på den, blås upp den. Det du då upptäcker är att avståendet mellan dessa två punkter ökar i alla riktningar. Så fungerar även universum, fast i tre dimensioner istället för två (som i ballongexemplet).
Jag vill bara utveckla det där med att för att ballonganalogin ska funka, så måste man betrakta bara ytan på ballongen (alltså själva ballongen) inte luften inne i den. Punkterna expanderar ju relativt ballongens 3D-centrum på intuitivt sätt. Men om man lade ut ballongytan platt, så finns inget centrum för expansionen. Varje punkt ökar avståndet till varje annan punkt.

Var ligger jordytans centrum?

(Jo, Elfenbenskusten ungefär! För det är ju där mitten på de flesta världskartor brukar ligga...)
Citera
2008-08-19, 22:03
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Jag vill bara utveckla det där med att för att ballonganalogin ska funka, så måste man betrakta bara ytan på ballongen (alltså själva ballongen) inte luften inne i den. Punkterna expanderar ju relativt ballongens 3D-centrum på intuitivt sätt. Men om man lade ut ballongytan platt, så finns inget centrum för expansionen. Varje punkt ökar avståndet till varje annan punkt.

Var ligger jordytans centrum?

(Jo, Elfenbenskusten ungefär! För det är ju där mitten på de flesta världskartor brukar ligga...)
jag insåg precis att jag av någon anledning intiutivt antagit universum som kul-format - nu förstår jag. tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in