Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-10, 15:13
  #1249
Medlem
Någon som vet vart man kan få tag på ett falsk pass? Dvs att man är ifrån ett annat land.

Det ska användas på distans där man tar kort och skickar fotot av det.
Citera
2023-09-10, 19:42
  #1250
Medlem
Regeringsbildares avatar
Är det inte ganska onödigt att skaffa ett falskt körkort? Jag har kört bil i 15 år i en medelstor stad och aldrig fått uppvisa körkort för polisen eftersom jag aldrig blivit stoppad. Nu har jag förvisso giltigt körkort men ändå, risken att bli tagen känns minimal för att motivera att skaffa en falsk handling. Isåfall är det bättre att bara ta smällen för olovlig körning. Såklart ska du kunna framför en bil säkert och kunna trafikreglerna hyfsat, annars rekommenderar jag ingen att bege sig ut på vägarna.
Citera
2023-09-11, 12:40
  #1251
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Är det inte ganska onödigt att skaffa ett falskt körkort? Jag har kört bil i 15 år i en medelstor stad och aldrig fått uppvisa körkort för polisen eftersom jag aldrig blivit stoppad. Nu har jag förvisso giltigt körkort men ändå, risken att bli tagen känns minimal för att motivera att skaffa en falsk handling. Isåfall är det bättre att bara ta smällen för olovlig körning. Såklart ska du kunna framför en bil säkert och kunna trafikreglerna hyfsat, annars rekommenderar jag ingen att bege sig ut på vägarna.

Nu är det ju knappast så att falska körkort används för att att köra bil med.
Blir du stoppad så kollar polisen oftast upp att uppgifterna på kortet stämmer.
Heter du bengt johansson på körkortet och är 22 år gammal och dom får upp en bild på en 60 år gammal gubbe i deras databas så åker du dit direkt.

Det dom flesta använder falska id handlingar till är att hämta ut saker på posten med, tex knark, men det används också för att ta lån eller öppn konton i andras namn.

Du kan fortfarande ta lån i någons namn och få lånet utbetalt till ett bankkonto du skapat i tex finsk bank online.
Har hjälpt folk på detta vis några gånger och dom får ut allt mellan 100-500k
Citera
2023-09-11, 12:48
  #1252
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Jag har funderat mycket på detta med falskt körkort och att finnas med i databasen osv. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att fixa ett falskt körkort som också finns med i registret som snuten använder när de kollar. Det enda sättet är om man lyckas muta sig fram men det lär kosta och det är riskabelt.

Men jag har kommit fram till ett sätt som nog är det som är det bästa att fixa om man behöver ett körkort men inte får ta ett. Det är att helt sonika köpa ett körkort av någon som är lite lik dig och sen köra omkring på det. Personen du köper kortet av får givetvis inte anmäla det stulet utan han får använda sitt ID-kort när han blir stoppad och säga till polisen att han glömt sitt kort hemma eller nåt sånt. Förr i tin var det böter om man inte hade kortet med sig men jag tror detta är borttaget. Men OM det skulle vara böter för detta så skulle jag som köpare erbjuda mig att betala dessa böter åt den man köper kortet av som en del i hela dealen.

Här är det självklart viktigt att man inte är nån kändis hos snuten men är man inte det så är detta det säkraste sättet. Självklart inte helt safe då det finns flera fallgropar. Men nåt annat sätt finns inte.

Ja det funkar om du är lik orginalpersonen på kortet.

Finns folk som säljer sina körkort på ett forum för typ 500kr.
Dock tror jag att det kan va ganska svårt att hitta nån som är tillräckligt lik en.
Citera
2023-09-12, 12:20
  #1253
Medlem
Finns en snubbe i Malmö på Fcebook som gör alla typer av körkort o säger sig lägga in i transprtstyrelsen register..sant eller ej vet inte
Citera
2023-09-13, 19:01
  #1254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Jag har funderat mycket på detta med falskt körkort och att finnas med i databasen osv. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att fixa ett falskt körkort som också finns med i registret som snuten använder när de kollar. Det enda sättet är om man lyckas muta sig fram men det lär kosta och det är riskabelt.

Men jag har kommit fram till ett sätt som nog är det som är det bästa att fixa om man behöver ett körkort men inte får ta ett. Det är att helt sonika köpa ett körkort av någon som är lite lik dig och sen köra omkring på det. Personen du köper kortet av får givetvis inte anmäla det stulet utan han får använda sitt ID-kort när han blir stoppad och säga till polisen att han glömt sitt kort hemma eller nåt sånt. Förr i tin var det böter om man inte hade kortet med sig men jag tror detta är borttaget. Men OM det skulle vara böter för detta så skulle jag som köpare erbjuda mig att betala dessa böter åt den man köper kortet av som en del i hela dealen.

Här är det självklart viktigt att man inte är nån kändis hos snuten men är man inte det så är detta det säkraste sättet. Självklart inte helt safe då det finns flera fallgropar. Men nåt annat sätt finns inte.
kostar 500 spänn om du inte har det med dig.
Men om polisen är snäll kan de bli rapporteftergift.

Jag har länge undrat varför denna lilla plastbit lever kvar.
Varför har inte transportstyrelsen ett digitalt register med ansiktsigenkänning.
polisen fotar ansiktet och kopplar upp sig mot databasen för att få besked om innehav av körkort.
Citera
2023-11-17, 22:17
  #1255
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Ja det funkar om du är lik orginalpersonen på kortet.

Finns folk som säljer sina körkort på ett forum för typ 500kr.
Dock tror jag att det kan va ganska svårt att hitta nån som är tillräckligt lik en.

Men krävs det att man är så lik då? Det kan vara svårt att känna igen en person på en pass eller id-bild även om man känner personen. Räcker det inte med att det finns vissa drag som är lika t ex. Iaf så länge polisen inte kör med ansiktsigenkänningsteknologi, om de inte nu har börjat med det.
Citera
2023-11-18, 00:23
  #1256
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
kostar 500 spänn om du inte har det med dig.
Men om polisen är snäll kan de bli rapporteftergift.

Jag har länge undrat varför denna lilla plastbit lever kvar.
Varför har inte transportstyrelsen ett digitalt register med ansiktsigenkänning.
polisen fotar ansiktet och kopplar upp sig mot databasen för att få besked om innehav av körkort.

Jag har då aldrig betalat någon femhundring och jag har blivit stoppad utan körkortet på mig ett gäng gånger. Men de kanske har möjligheten att bötfälla folk som inte har med sig körkortet de pengarna?
Citera
2023-11-18, 08:52
  #1257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Jag har då aldrig betalat någon femhundring och jag har blivit stoppad utan körkortet på mig ett gäng gånger. Men de kanske har möjligheten att bötfälla folk som inte har med sig körkortet de pengarna?
DU inser inte att jag skriver exakt samma sak som du - men tydligen med lite för svåra ord...
Citera
2023-11-19, 12:55
  #1258
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
DU inser inte att jag skriver exakt samma sak som du - men tydligen med lite för svåra ord...

Tycker du att jag har ifrågasatt dig? Vilket av orden är det som du anser är svårt? Du anser att du är lite smartare än mig och du svänger dig med de senaste mode*orden från kultur*sidorna och andra svåra begrepp. Vad är det jag inte förstår menar du, för det förstår jag inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback